De Vegetarische Slager volgens consumenten meest duurzame bedrijf

De Vegetarische Slager volgens consumenten meest duurzame bedrijf

Vorig jaar streefde De Vegetarische slager, als nieuwkomer in de jaarlijkse duurzaamheidsindex van Sustainable Brand Index Nederland, al bijna de gedoodverfde winnaar Tony's Chocolonely voorbij. Dit jaar maakt de vegetarisch vleeschproducent zijn belofte waar en wordt het bedrijf door Nederlandse consumenten als meest duurzame merk verkozen. Tony's Chocolonely verhuist daarmee naar de tweede plek.

De Sustainable Brand Index is het grootste, onafhankelijke merkenonderzoek over duurzaamheid binnen de business-to-consumermarkt in Europa. Het onderzoek laat zien hoe merken door Nederlandse consumenten worden gezien binnen de ecologische en sociale verantwoordelijkheid van producenten, met een ranglijst als resultaat. In totaal doen er 202 merken in 17 sectoren mee. Uit de foodbranche staan, naast genoemde producenten, onder meer Zonnatura (vierde plaats), Valess (zevende) en Alpro (achtste) op de overall ranglijst.

Vegetarische Slager

Met plantaardig vlees, gemaakt van granen en bonen, wil De Vegetarische Slager het dier uit de voedselketen halen. De producten bootsen de beleving van dierlijk vlees zo goed mogelijk na, zowel qua smaak als structuur en bereiding.

De Vegetarische Slager niet alleen voor ‘old-school’ vegetariërs”


Volgens woordvoerders van De Vegetarische Slager is het succes te danken aan het feit dat het merk een breed publiek aantrekt en niet alleen ‘old-school’ vegetariërs. Het bedrijf breidt zijn portfolio regelmatig uit, is overgestapt op gerecyclede verpakkingen en heeft het eerste kookboek uitgebracht waarin plantaardig vlees de hoofdrol speelt. Om voedselverspilling tegen te gaan, werkt De Vegetarische Slager samen met het Leger des Heils en de Participatiekeuken in Den Haag.

Supermarkten

In de categorie supermarkten is Albert Heijn voor het zesde jaar op rij verkozen tot meest duurzame supermarktketen. Vertegenwoordigers van Albert Heijn denken dat dit komt door het aanbod van biologische, fairtrade, vegetarische en veganistische producten in het assortiment. Verantwoordelijkheid voor thema's als voedselverspilling en ketentransparantie wordt volgens hen door de consument gewaardeerd. Albert Heijn wil in de toekomst nog meer inspanningen leveren op onderwerpen als plasticreductie, dierenwelzijn en duurzame verpakkingen. Een aanzet daartoe is bijvoorbeeld het Beter eten Festival dat het bedrijf komende vrijdag 29 en zaterdag 30 april organiseert. Het festival is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in wat voeding voor jezelf en de omgeving kan betekenen en draait rond drie thema’s: ‘lekker in je vel zitten met een gezonde leefstijl’, ‘de sociale verbindingskracht van voedsel’ en ‘hoe we de aarde beter kunnen achterlaten voor de volgende generatie’.

Heleen van der Male

Heleen van der Male

Freelance redacteur

Voor abonnees
Voor abonnees
Biologisch

Voor abonnees Webinar terugkijken: de authenticiteit van (biologische) producten...

Hoe garandeer je dat een product daadwerkelijk biologisch is? Welke ontwikkelingen zijn er in methoden en technieken om authenticiteit te verifiëren en hoe kunnen producenten en retailers dit borgen in de praktijk? Kijk hierover het VMT-webinar terug.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Webinar

19-2 | VMT webinar: de authenticiteit van (biologische) producten...

Hoe garandeer je dat een product daadwerkelijk biologisch is? Welke ontwikkelingen zijn er in methoden en technieken om authenticiteit te verifiëren, en hoe kunnen producenten en retailers dit borgen in de praktijk? Op 19 februari 2025 organiseert VMT een voor abonnees gratis webinar over de authenticiteit van (biologische) producten.

Beeld: Shutterstock
Consumentenbond

Onderzoeken Consumentenbond 2025: 'Krimpflatie gaat maar door'

In dit artikel zet VMT de onderzoeken en uitkomsten van de Consumentenbond uit 2025 op een rij. Het laatste onderzoek gaat over krimpflatie. De Consumentenbond stelt dat producenten, ondanks kritiek van consumenten, minder product in verpakkingen blijven doen. Volgens de consumentenorganisatie geven producenten 'kul-argumenten' over de reden van de verkleiningen.

plantaardige eiwitten

Oprichter Willicroft verkoopt na moeilijk jaar: 'opschalen in...

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Dit wijzigt er in wetgeving voor wegwerpbekers- en maaltijdverpakkingen
  2. Robotica seminar WUR: data slim en respectvol delen, anders wordt robotisering in agrifood niks
  3. Voedingscentrum: 'Er zijn nog heel wat stappen te zetten in het juist gebruiken van THT en TGT' (podcast)
  4. Hepatitis E-virus is resistent tegen gangbare handdesinfectiemiddelen
  5. Tiense Suiker produceert witte suiker steeds groener
  6. Belgische recalls en waarschuwingen maart: piperine, bèta-alanine en ethyleenoxide in voedingssuplementen
  7. Nederlandse recalls en waarschuwingen maart: ethyleenoxide in proteïne shakes
  8. Vleestaks afgeslacht? Veel discussie onder coalitie over 'belastingterreur'
  9. Zo houdt de NVWA toezicht op voedselfraude
  10. Gullimex zet verdere groei in met nieuwe directeur
  1. Laurijsen veilt tijdens Empack lineaire weger voor Oekraïne
  2. Kritiek op EU maatregelen voor voedselzekerheid: 'Klimaat- en biodiversiteitcrises wachten niet tot Rusland de wapens neerlegt'
  3. VN-Voedselchef: 'Oorlog verandert Oekraïne van graanschuur in broodtrommel'
  4. Gedroogde pruimen met een te hoog loodgehalte uit de verkoop gehaald
  5. Continu monitoren afvalwater redt 35.000 liter melk
  6. Colruyt Group investeert meer in zeewierboerderijen
  7. Tracering van salmonellose in Italië leidt naar kaas van ongepasteuriseerde schapenmelk
  8. Minister Staghouwer ziet vele mogelijkheden voor Nederlandse tarwe: 'Sterke ketens bouw je samen'
  9. Heineken trekt zich helemaal terug uit Rusland en neemt zijn verlies
  10. Jos Hugense van Meatless over inflatie: 'Vleesvervangers worden duurder, maar vlees wordt nog duurder'