De Vegetarische Slager volgens consumenten meest duurzame bedrijf

De Vegetarische Slager volgens consumenten meest duurzame bedrijf

Vorig jaar streefde De Vegetarische slager, als nieuwkomer in de jaarlijkse duurzaamheidsindex van Sustainable Brand Index Nederland, al bijna de gedoodverfde winnaar Tony's Chocolonely voorbij. Dit jaar maakt de vegetarisch vleeschproducent zijn belofte waar en wordt het bedrijf door Nederlandse consumenten als meest duurzame merk verkozen. Tony's Chocolonely verhuist daarmee naar de tweede plek.

De Sustainable Brand Index is het grootste, onafhankelijke merkenonderzoek over duurzaamheid binnen de business-to-consumermarkt in Europa. Het onderzoek laat zien hoe merken door Nederlandse consumenten worden gezien binnen de ecologische en sociale verantwoordelijkheid van producenten, met een ranglijst als resultaat. In totaal doen er 202 merken in 17 sectoren mee. Uit de foodbranche staan, naast genoemde producenten, onder meer Zonnatura (vierde plaats), Valess (zevende) en Alpro (achtste) op de overall ranglijst.

Vegetarische Slager

Met plantaardig vlees, gemaakt van granen en bonen, wil De Vegetarische Slager het dier uit de voedselketen halen. De producten bootsen de beleving van dierlijk vlees zo goed mogelijk na, zowel qua smaak als structuur en bereiding.

De Vegetarische Slager niet alleen voor ‘old-school’ vegetariërs”


Volgens woordvoerders van De Vegetarische Slager is het succes te danken aan het feit dat het merk een breed publiek aantrekt en niet alleen ‘old-school’ vegetariërs. Het bedrijf breidt zijn portfolio regelmatig uit, is overgestapt op gerecyclede verpakkingen en heeft het eerste kookboek uitgebracht waarin plantaardig vlees de hoofdrol speelt. Om voedselverspilling tegen te gaan, werkt De Vegetarische Slager samen met het Leger des Heils en de Participatiekeuken in Den Haag.

Supermarkten

In de categorie supermarkten is Albert Heijn voor het zesde jaar op rij verkozen tot meest duurzame supermarktketen. Vertegenwoordigers van Albert Heijn denken dat dit komt door het aanbod van biologische, fairtrade, vegetarische en veganistische producten in het assortiment. Verantwoordelijkheid voor thema's als voedselverspilling en ketentransparantie wordt volgens hen door de consument gewaardeerd. Albert Heijn wil in de toekomst nog meer inspanningen leveren op onderwerpen als plasticreductie, dierenwelzijn en duurzame verpakkingen. Een aanzet daartoe is bijvoorbeeld het Beter eten Festival dat het bedrijf komende vrijdag 29 en zaterdag 30 april organiseert. Het festival is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in wat voeding voor jezelf en de omgeving kan betekenen en draait rond drie thema’s: ‘lekker in je vel zitten met een gezonde leefstijl’, ‘de sociale verbindingskracht van voedsel’ en ‘hoe we de aarde beter kunnen achterlaten voor de volgende generatie’.

Heleen van der Male

Heleen van der Male

Freelance redacteur

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de foodindustrie als isolaat of meel'

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de...

Of de gele erwt potentie heeft in Vlaanderen, was de onderzoeksvraag in het PeaPact-project. De Hogeschool Gent, agro-onderzoeksbureau Inagro, twee landbouwers en verschillende verwerkers, waaronder La vie est Belle, bogen zich over dit onderwerp. Na de resultaten kreeg het project een vervolg in PeaPact 2 dat momenteel loopt. VMT vroeg projectleider Evelien Van Bavegem van de Hogeschool Gent naar het potentieel van de gele peulvrucht. 'Wij zien meer mogelijkheden voor gele erwt voor de verwerkende industrie, als isolaat of als meel.'

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen dat samen doen

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen...

Startup MaGie Creations en reststroomverwaarder Looop slaan de handen ineen om samen de grootschalige verwerking van bierbostel tot ingrediënten voor de voedingsindustrie te realiseren.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in productontwikkeling tot de populariteit van biologisch en regeneratieve landbouw, Mariëlle deelt waardevolle inzichten waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Voor brood zijn grenswaarden opgesteld voor natrium, verzadigd vet, mono- en disachariden en vezelgehalte.

Zo verspillen supermarkten steeds minder brood

De hoeveelheid retourstromen van brood vanuit supermarkten is afgenomen met 40% ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit de NVB monitor brood- en banketverspilling 2023.

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden van huismerken

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden...

In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 400 kant-en-klaarmaaltijden met pasta, noedels, rijst of couscous.

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en onderzoeker Klaas Dijkstra van Zest (rechts) deelden tijdens de presentatie hun inzichten over de vleesconsumptie en de perceptie ervan in Nederland.

'Vleesindustrie moet meer lef tonen om identiteit en kwaliteit te...

De grote aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, heeft niet geleid tot minder vleeseters in Nederland. Nog altijd 95% van de Nederlanders eet vlees. Opvallend genoeg schatten Nederlanders dat zelf veel lager in: gemiddeld 74%. "Een grote discrepantie tussen realiteit en perceptie die laat zien dat de vleessector veel te voorzichtig is geworden."

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van Wereldnatuurfonds

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van...

Het Wereld Natuur Fonds heeft als doel om de ecologische voetafdruk van Nederlandse winkelmandjes tegen 2030 met 50% te verkleinen. Om supermarkten te helpen dit te bereiken, heeft WWF Nederland de 'WWF-NL Basket' ontwikkeld.

foto: Kalver-Liefde.nl

Diervriendelijk zuivel? Jumbo verkoopt melk van start-up Kalverliefde

Jumbo heeft vanaf vandaag melk van start-up Kalverliefde opgenomen in het assortiment.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.