De Vegetarische Slager volgens consumenten meest duurzame bedrijf

De Vegetarische Slager volgens consumenten meest duurzame bedrijf

Vorig jaar streefde De Vegetarische slager, als nieuwkomer in de jaarlijkse duurzaamheidsindex van Sustainable Brand Index Nederland, al bijna de gedoodverfde winnaar Tony's Chocolonely voorbij. Dit jaar maakt de vegetarisch vleeschproducent zijn belofte waar en wordt het bedrijf door Nederlandse consumenten als meest duurzame merk verkozen. Tony's Chocolonely verhuist daarmee naar de tweede plek.

De Sustainable Brand Index is het grootste, onafhankelijke merkenonderzoek over duurzaamheid binnen de business-to-consumermarkt in Europa. Het onderzoek laat zien hoe merken door Nederlandse consumenten worden gezien binnen de ecologische en sociale verantwoordelijkheid van producenten, met een ranglijst als resultaat. In totaal doen er 202 merken in 17 sectoren mee. Uit de foodbranche staan, naast genoemde producenten, onder meer Zonnatura (vierde plaats), Valess (zevende) en Alpro (achtste) op de overall ranglijst.

Vegetarische Slager

Met plantaardig vlees, gemaakt van granen en bonen, wil De Vegetarische Slager het dier uit de voedselketen halen. De producten bootsen de beleving van dierlijk vlees zo goed mogelijk na, zowel qua smaak als structuur en bereiding.

De Vegetarische Slager niet alleen voor ‘old-school’ vegetariërs”


Volgens woordvoerders van De Vegetarische Slager is het succes te danken aan het feit dat het merk een breed publiek aantrekt en niet alleen ‘old-school’ vegetariërs. Het bedrijf breidt zijn portfolio regelmatig uit, is overgestapt op gerecyclede verpakkingen en heeft het eerste kookboek uitgebracht waarin plantaardig vlees de hoofdrol speelt. Om voedselverspilling tegen te gaan, werkt De Vegetarische Slager samen met het Leger des Heils en de Participatiekeuken in Den Haag.

Supermarkten

In de categorie supermarkten is Albert Heijn voor het zesde jaar op rij verkozen tot meest duurzame supermarktketen. Vertegenwoordigers van Albert Heijn denken dat dit komt door het aanbod van biologische, fairtrade, vegetarische en veganistische producten in het assortiment. Verantwoordelijkheid voor thema's als voedselverspilling en ketentransparantie wordt volgens hen door de consument gewaardeerd. Albert Heijn wil in de toekomst nog meer inspanningen leveren op onderwerpen als plasticreductie, dierenwelzijn en duurzame verpakkingen. Een aanzet daartoe is bijvoorbeeld het Beter eten Festival dat het bedrijf komende vrijdag 29 en zaterdag 30 april organiseert. Het festival is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in wat voeding voor jezelf en de omgeving kan betekenen en draait rond drie thema’s: ‘lekker in je vel zitten met een gezonde leefstijl’, ‘de sociale verbindingskracht van voedsel’ en ‘hoe we de aarde beter kunnen achterlaten voor de volgende generatie’.

Heleen van der Male

Heleen van der Male

Freelance redacteur

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Food Law Event 2024 - Beeld: Koos Groenewold

Food Law Event 2024 gemist? Bekijk hier de sessies terug

Afgelopen 4 juni vond het Food Law Event plaats in Utrecht. Kon je er niet bij zijn, heb je bepaalde sessies gemist of wil je de sessies gewoon nog eens zien? In dit artikel de terug te kijken sessies op een rij.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Dodelijke E. coli-uitbraak gelinkt aan biologische wortelen: tientallen merken teruggeroepenVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Dodelijke E. coli-uitbraak gelinkt aan biologische wortelen:...

Een uitbraak van E. coli-infecties in de Verenigde Staten heeft geleid tot de terugroepactie van tientallen merken biologische wortelen en babywortelen. Tot nu toe zijn 39 mensen ziek geworden, waarvan 15 in het ziekenhuis zijn opgenomen. Eén persoon is overleden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.