Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

De voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is vorig jaar verder gedaald. Van de totale inkoop door supermarkten kwam 0,89 procent vorig jaar niet bij consumenten terecht. Dat percentage lag in 2022 nog boven de 1 procent.

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo moet bewustwording creëren bij de consument. De supermarktketen zet zich in op verschillende manieren om voedselverspilling te verminderen.

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van consumenten. In dit artikel staan 5 inzichten waar voedselfabrikanten hun voordeel mee kunnen doen bij innovatie.

Hoe bruiner de biefstuk, hoe lager de koopbereidheid. Is klant te herprogrammeren in strijd tegen verspilling?

Hoe bruiner de biefstuk, hoe lager de koopbereidheid. Is klant te...

In de strijd tegen voedselverspilling lijkt er soms minder aandacht te zijn voor vlees, vindt Dr. Annika Thies van het Duitse Thünen Institute for Market Analysis. Als consumenten gaan leren dat een bruiner gekleurde biefstuk nog steeds een goed en veilig te consumeren product is, hoeft er veel minder van worden weggegooid.

Handig overzicht: productontwikkeling met reststromen

Handig overzicht: productontwikkeling met reststromen

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar waar lopen productontwikkelaars tegen aan als ze met deze ingrediënten werken? In dit artikel een aantal praktijkcases op een rij.

Ingrediënten uit upcycling het nieuwe normaal? Alleen bij betere afzetmogelijkheden

Ingrediënten uit upcycling het nieuwe normaal? Alleen bij betere...

Foodvalley lanceert UPCycled4Food initiatief om geupcyclede voedselproducten en -ingrediënten het 'nieuwe normaal' te maken voor onder andere producenten in hun productontwikkeling.