3 manieren om jouw bedrijfsstrategie te verduurzamen

3 manieren om jouw  bedrijfsstrategie te verduurzamen

De aandacht van de consument gaat steeds meer uit naar duurzamere voedingskeuzes. Daarom is het van vitaal belang om een duurzame strategie in al je bedrijfsactiviteiten door te voeren. Maar waar begin je en wat heeft de hoogste prioriteit?

Een volledig duurzaam voedselproductie- en distributieproces is gemakkelijker te behalen wanneer deze uitdaging is opgesplitst in een strategie met verschillende stappen. Hieronder ontdek je hoe je stapsgewijs een aantal belangrijke veranderingen kunt aanbrengen in jouw foodbedrijf, onder andere op het gebied van productie, sourcing en de supply chain.

Strategie 1: inkoop en supply chain

Voedselproducenten die afhankelijk zijn van externe leveranciers, kunnen op verschillende manieren duurzaam inkopen. Moderne supply chains zijn opgezet met het oog op snelheid en kostenefficiëntie, maar dat leidt vaak tot grote hoeveelheden goederen die vanuit het buitenland worden ingevoerd omdat de arbeids- en productiekosten daar lager zijn.

Echter, inkoop bij lokale leveranciers kan het aantal voedselkilometers drastisch verminderen, vooral als je bij leveranciers koopt die in ethische, duurzame landbouw- en veeteeltpraktijken hebben geïnvesteerd. Maar het is niet altijd zo eenvoudig. Alleen door samen te werken met telers die investeren in vooruitstrevende technieken zoals verticale landbouw, kunnen lokale klimaatbeperkingen worden overwonnen.

Inkoop bij lokale leveranciers kan het aantal voedselkilometers drastisch verminderen.
Inkoop bij lokale leveranciers kan het aantal voedselkilometers drastisch verminderen.

Tip! Geef prioriteit aan duurzaamheid in je inkoopproces en werk waar mogelijk samen met nearshore-leveranciers die hun klimaatvoetafdruk actief verkleinen door hun keuze voor energiebronnen en productiemethoden.

Strategie 2: productie

Het optimaliseren van het productieproces is goed voor het milieu en voor het bedrijfsresultaat van voedingsmiddelenbedrijven. Snellere processen, strategisch gebruik van water en ingrediënten en minder verspilling beschermen je merk tegen vermijdbare verliezen en verkleinen je ecologische voetafdruk en directe CO2-uitstoot. Maar om de productie slimmer te maken, is operationele zichtbaarheid van cruciaal belang.

Efficiënte productieprocessen zijn afhankelijk van nauwkeurige, up-to-date gegevens ”

Efficiënte productieprocessen zijn afhankelijk van nauwkeurige, up-to-date gegevens om prognoses, planning en productiemogelijkheden te ondersteunen. Met een compleet, realtime overzicht van de voorraad kan je bedrijf bijvoorbeeld overstappen op een FEFO-model of FIFO-model voor het gebruik van beperkt houdbare ingrediënten. Deze methoden dragen ook bij aan de kwaliteit en versheid van je eindproducten doordat je beter zicht hebt op de houdbaarheidsdatum.

Maar meer operationele zichtbaarheid en transparantie kunnen de productie ook op andere manieren verbeteren: het beheer van batchcontrole, beperking van het risico op en de gevolgen van productverontreiniging en het bijhouden van meer informatie dan standaard op voedseletiketten kan worden afgedrukt. Al deze zaken helpen bedrijven om voedselverspilling tot een minimum te beperken.

Strategie 3: distributie en consumptie

Hoewel consumentengedrag een belangrijke oorzaak van voedselverspilling is, worden steeds meer mensen zich bewust van hun bijdrage hieraan. Milieuoverwegingen spelen dan ook een steeds belangrijkere rol bij de keuze voor bepaalde voedingsmiddelen en dranken. Klanten willen dat duurzaamheid meer inhoudt dan een groen vinkje op de verpakking. Ze willen weten wat de daadwerkelijke voetafdruk is, hoe je deze wilt verlagen en hoe je zorgt voor ethische en milieuvriendelijke praktijken in je hele waardeketen.

Om echt betrouwbare relaties met milieubewuste consumenten op te bouwen, moeten voedselproducenten streven naar complete transparantie in het hele productieproces. Maar ook traceerbaarheid van boer tot bord is een volgende grote mijlpaal in de duurzame voedselbeweging, als ook een slimmere routeplanning die de uitstoot tijdens het vervoer aanzienlijk kan verminderen.

Optimaliseer je duurzaamheidsstrategie

Om je te helpen een haalbare duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen, hebben we voor elk bedrijfsgebied een paar goede-, betere en beste strategieën gecreëerd. Deze vind je terug in het volledige eBook. Eigenlijk heeft je bedrijf slechts één strategie nodig om alle duurzame mogelijkheden te ontsluiten en dat is zorgen dat er een enkele bron van waarheid is ingesteld, waarmee je milieubewuste beslissingen kunt nemen.

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

Duurzame foodfabriek bouwen in de woestijn? 'De koeling is zo efficiënt mogelijk ontworpen'

Duurzame foodfabriek bouwen in de woestijn? 'De koeling is zo...

Alle 193 VN-landen hebben zich gecommitteerd aan 17 Sustainable Development Goals (SDG's). Voor onder andere een beter klimaat, schoner water en duurzame energie moeten bedrijven substantieel bijdragen aan de doelen in 2030. Maar hoe integreer je de SDG's in projecten? Een holistische benadering kan uitkomst bieden, bijvoorbeeld bij de bouw van een sojaverwerkingsfabriek in de woestijn.

Van biodiversiteit tot waterkwaliteit: totaaloverzicht toont alle ins & outs van 7 landbouwsystemen

Van biodiversiteit tot waterkwaliteit: totaaloverzicht toont alle ins...

Biologisch, regeneratieve landbouw, natuurinclusieve landbouw of On the Way to PlanetProof: je leest het op verpakkingen. Vaak gaat de boodschap over hoe goed zo'n landbouwsysteem is voor de natuur of klimaat. Maar hoe het ene systeem verschilt van een ander is voor veel mensen lastig inschatten. In dit artikel staat een uitgebreid overzicht wat elk systeem inhoudt en hoe het is vastgelegd in wetgeving of een certificeringssysteem.

Tony's Chocolonely wordt door Nederlandse consumenten gezien als meest duurzame merk

Tony's Chocolonely haalt De Vegetarische Slager weer in als...

Tony's Chocolonely is door consumenten gekozen tot duurzaamste merk van Nederland. Daarmee stoot de chocoladeproducent De Vegetarische Slager van de eerste plek, die vorig jaar bovenaan de lijst stond. Er staan dit jaar meerdere voedingsmiddelenmerken in de top 10 van de Sustainable Brand Index.

Blik buitenlandse sperziebonen of verse Nederlandse wortelen? Europees ecolabel moet consument helpen bij deze keuze

Blik buitenlandse sperziebonen of verse Nederlandse wortelen?...

Een eenduidig Europees label moet de consument meer transparantie geven over de milieu-impact van voedingsmiddelen. Het ministerie van LNV en WUR werken vooruitlopend op dit Europees label ook aan een Nederlands initiatief op vrijwillige basis.

Snel, betrouwbaar en effectief: microbiële controle met MALDI-TOF MS

Snel, betrouwbaar en effectief: microbiële controle met MALDI-TOF MS

In een industrie waar voedselveiligheid en productkwaliteit essentieel zijn, biedt Lavetan, lid van de GBA Group website, een geavanceerde oplossing: MALDI-TOF MS (Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionization Time-of-Flight Mass Spectrometry). Deze techniek vervangt klassieke bevestigingstests voor bacteriële pathogenen en stelt bedrijven in staat om snelle, betrouwbare identificatie van micro-organismen uit te voeren, wat hen helpt om de strenge normen van voedselveiligheid te handhaven.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde procesonderdelen

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde...

FrieslandCampina start met uitbreidingen op zijn productielocaties in Gerkesklooster en Workum. Beide projecten moeten de verwerking van wei naar een hoger niveau tillen en het productieproces duurzamer maken.

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.