Een volledig duurzaam voedselproductie- en distributieproces is gemakkelijker te behalen wanneer deze uitdaging is opgesplitst in een strategie met verschillende stappen. Hieronder ontdek je hoe je stapsgewijs een aantal belangrijke veranderingen kunt aanbrengen in jouw foodbedrijf, onder andere op het gebied van productie, sourcing en de supply chain.
Strategie 1: inkoop en supply chain
Voedselproducenten die afhankelijk zijn van externe leveranciers, kunnen op verschillende manieren duurzaam inkopen. Moderne supply chains zijn opgezet met het oog op snelheid en kostenefficiëntie, maar dat leidt vaak tot grote hoeveelheden goederen die vanuit het buitenland worden ingevoerd omdat de arbeids- en productiekosten daar lager zijn.
Echter, inkoop bij lokale leveranciers kan het aantal voedselkilometers drastisch verminderen, vooral als je bij leveranciers koopt die in ethische, duurzame landbouw- en veeteeltpraktijken hebben geïnvesteerd. Maar het is niet altijd zo eenvoudig. Alleen door samen te werken met telers die investeren in vooruitstrevende technieken zoals verticale landbouw, kunnen lokale klimaatbeperkingen worden overwonnen.
Tip! Geef prioriteit aan duurzaamheid in je inkoopproces en werk waar mogelijk samen met nearshore-leveranciers die hun klimaatvoetafdruk actief verkleinen door hun keuze voor energiebronnen en productiemethoden.
Strategie 2: productie
Het optimaliseren van het productieproces is goed voor het milieu en voor het bedrijfsresultaat van voedingsmiddelenbedrijven. Snellere processen, strategisch gebruik van water en ingrediënten en minder verspilling beschermen je merk tegen vermijdbare verliezen en verkleinen je ecologische voetafdruk en directe CO2-uitstoot. Maar om de productie slimmer te maken, is operationele zichtbaarheid van cruciaal belang.
Efficiënte productieprocessen zijn afhankelijk van nauwkeurige, up-to-date gegevens om prognoses, planning en productiemogelijkheden te ondersteunen. Met een compleet, realtime overzicht van de voorraad kan je bedrijf bijvoorbeeld overstappen op een FEFO-model of FIFO-model voor het gebruik van beperkt houdbare ingrediënten. Deze methoden dragen ook bij aan de kwaliteit en versheid van je eindproducten doordat je beter zicht hebt op de houdbaarheidsdatum.
Maar meer operationele zichtbaarheid en transparantie kunnen de productie ook op andere manieren verbeteren: het beheer van batchcontrole, beperking van het risico op en de gevolgen van productverontreiniging en het bijhouden van meer informatie dan standaard op voedseletiketten kan worden afgedrukt. Al deze zaken helpen bedrijven om voedselverspilling tot een minimum te beperken.
Strategie 3: distributie en consumptie
Hoewel consumentengedrag een belangrijke oorzaak van voedselverspilling is, worden steeds meer mensen zich bewust van hun bijdrage hieraan. Milieuoverwegingen spelen dan ook een steeds belangrijkere rol bij de keuze voor bepaalde voedingsmiddelen en dranken. Klanten willen dat duurzaamheid meer inhoudt dan een groen vinkje op de verpakking. Ze willen weten wat de daadwerkelijke voetafdruk is, hoe je deze wilt verlagen en hoe je zorgt voor ethische en milieuvriendelijke praktijken in je hele waardeketen.
Om echt betrouwbare relaties met milieubewuste consumenten op te bouwen, moeten voedselproducenten streven naar complete transparantie in het hele productieproces. Maar ook traceerbaarheid van boer tot bord is een volgende grote mijlpaal in de duurzame voedselbeweging, als ook een slimmere routeplanning die de uitstoot tijdens het vervoer aanzienlijk kan verminderen.
Optimaliseer je duurzaamheidsstrategie
Om je te helpen een haalbare duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen, hebben we voor elk bedrijfsgebied een paar goede-, betere en beste strategieën gecreëerd. Deze vind je terug in het volledige eBook. Eigenlijk heeft je bedrijf slechts één strategie nodig om alle duurzame mogelijkheden te ontsluiten en dat is zorgen dat er een enkele bron van waarheid is ingesteld, waarmee je milieubewuste beslissingen kunt nemen.
Dit artikel is gesponsord door Aptean.