Met Food Sustainability Update wil VMT het onderwerp duurzaamheid bij de kop pakken. De voedingsmiddelenindustrie is er volop mee bezig. De een na de ander zegt over 5 jaar klimaatneutraal te zijn. Iedereen weet dat hij wat moet met CO2-reductie maar waar begin je? En als je al bent begonnen, waar loop je tegenaan? Hoe organiseer je het binnen je bedrijf? En wat vertel je de consument? Dit zijn onderwerpen die aan bod komen tijdens het online event.
De volgende sprekers geven inzicht:
Over duurzaamheidskeurmerken
Koen Boone (Managing Director Europe at The Sustainability Consortium Wageningen Economic Research)
De Franse overheid komt in 2023 met een overkoepelend milieulabel waarop alle voedingsmiddelen worden gescoord. MKB mag op een simpelere manier rapporteren, maar moet wel meedoen. Nederland is bezig met een vergelijkbaar keurmerk. En ook Europa werkt aan een overkoepelend keurmerk. “Vroeger was duurzaamheid meer een vrijwillige keuze. Bedrijven bepaalden zelf over welke onderwerpen en met welke indicatoren ze rapporteerden. Nu bepalen retail, overheden en banken welke indicatoren van belang zijn,” zegt duurzaamheidsexpert Koen Boone. Wat moet een voedingsmiddelenbedrijf -groot en klein- weten over deze ontwikkelingen?
Wat is mijn CO2-footprint?
Marc Herberigs (Sustainability Consultant, Stichting Stimular) en Els van Soest-Cornelissen (Quality and Food Safety Manager Vezet)
Marc Herberigs van stichting Stimular ziet dat alle bedrijven op een of andere manier met het onderwerp bezig zijn. De stichting helpt MKB-bedrijven met verduurzamen. “Wie er nu nog niet mee bezig is, heeft echt een probleem.” Om de CO2-footprint in kaart te brengen, ontwikkelde Stimular de Milieubarometer. De rekenmethode van deze online calculator sluit aan bij ISO14064 waarmee de resultaten (inter)nationaal worden geaccepteerd.
Els van Soest van Vezet wilde de CO2-footprint van haar bedrijf berekenen. De kwaliteitsmanager ging op zoek naar informatie, maar verzandde in een woud aan duurzaamheidsrapporten. Stimular bood hulp. Hoe verliep het traject, wat kwam ze allemaal tegen en wat zijn de plannen voor de toekomst? Els vertelt het tijdens dit event.
Onderbouwen klimaatclaim
Klimaatneutraal in 2050 is het doel van Europa. Dat betekent nogal wat voor de foodketen. Stilzitten is geen optie. Schuttelaar & Partners ontwikkelde een 7-stappen aanpak om klimaatneutraal te worden. Managing partner Suzanne van der Pijll licht toe hoe bedrijven hiermee aan het werk kunnen.
Plus Retail en duurzaamheid
Supermarktketens zijn volop met duurzaamheid bezig. Ze zijn een belangrijke schakel in de foodketen. Ook PLUS heeft van duurzaamheid een speerpunt gemaakt. Duurzaamheidsmanager Marlijn Simons vertelt hoe de keten dit thema aanvliegt.
Nog snel aanmelden voor de Food Sustainability Update? Dat kan via deze link.