Food Sustainability Update: van Vezet tot Plus over het meten van duurzaamheid

Food Sustainability Update: van Vezet tot Plus over het meten van duurzaamheid

Over precies een week - op 11 april - start het online event: Food Sustainability Update. In een halve dag geven duurzaamheidsexperts en praktijksprekers handvaten om het complexe onderwerp van duurzaamheid in kaart te brengen.

Met Food Sustainability Update wil VMT het onderwerp duurzaamheid bij de kop pakken. De voedingsmiddelenindustrie is er volop mee bezig. De een na de ander zegt over 5 jaar klimaatneutraal te zijn. Iedereen weet dat hij wat moet met CO2-reductie maar waar begin je?  En als je al bent begonnen, waar loop je tegenaan? Hoe organiseer je het binnen je bedrijf? En wat vertel je de consument? Dit zijn onderwerpen die aan bod komen tijdens het online event.

De volgende sprekers geven inzicht:

Over duurzaamheidskeurmerken

Koen Boone (Managing Director Europe at The Sustainability Consortium Wageningen Economic Research)

De Franse overheid komt in 2023 met een overkoepelend milieulabel waarop alle voedingsmiddelen worden gescoord. MKB mag op een simpelere manier rapporteren, maar moet wel meedoen. Nederland is bezig met een vergelijkbaar keurmerk. En ook Europa werkt aan een overkoepelend keurmerk. “Vroeger was duurzaamheid meer een vrijwillige keuze. Bedrijven bepaalden zelf over welke onderwerpen en met welke indicatoren ze rapporteerden. Nu bepalen retail, overheden en banken welke indicatoren van belang zijn,” zegt duurzaamheidsexpert Koen Boone. Wat moet een voedingsmiddelenbedrijf -groot en klein- weten over deze ontwikkelingen? 

Wat is mijn CO2-footprint?

Marc Herberigs (Sustainability Consultant, Stichting Stimular) en Els van Soest-Cornelissen (Quality and Food Safety Manager Vezet)

Marc Herberigs van stichting Stimular ziet dat alle bedrijven op een of andere manier met het onderwerp bezig zijn. De stichting helpt MKB-bedrijven met verduurzamen. “Wie er nu nog niet mee bezig is, heeft echt een probleem.” Om de CO2-footprint in kaart te brengen, ontwikkelde Stimular de Milieubarometer. De rekenmethode van deze online calculator sluit aan bij ISO14064 waarmee de resultaten (inter)nationaal worden geaccepteerd.  

Els van Soest van Vezet wilde de CO2-footprint van haar bedrijf berekenen. De kwaliteitsmanager ging op zoek naar informatie, maar verzandde in een woud aan duurzaamheidsrapporten. Stimular bood hulp. Hoe verliep het traject, wat kwam ze allemaal tegen en wat zijn de plannen voor de toekomst? Els vertelt het tijdens dit event.

Onderbouwen klimaatclaim

Klimaatneutraal in 2050 is het doel van Europa. Dat betekent nogal wat voor de foodketen. Stilzitten is geen optie. Schuttelaar & Partners ontwikkelde een 7-stappen aanpak om klimaatneutraal te worden. Managing partner Suzanne van der Pijll licht toe hoe bedrijven hiermee aan het werk kunnen.

Plus Retail en duurzaamheid

Supermarktketens zijn volop met duurzaamheid bezig. Ze zijn een belangrijke schakel in de foodketen. Ook PLUS heeft van duurzaamheid een speerpunt gemaakt. Duurzaamheidsmanager Marlijn Simons vertelt hoe de keten dit thema aanvliegt.

Nog snel aanmelden voor de Food Sustainability Update? Dat kan via deze link.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in 2021'

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in...

Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

foto: shutterstock

Overgewicht in Nederland problematisch? RIVM roept voedingsbedrijven...

Het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50 procent (2022) naar 64 procent in 2050. Dat blijkt uit het recente rapport 'Kiezen voor een gezonde toekomst'. Volgens het RIVM moeten voedingsbedrijven, supermarkten en de overheid nog meer investeren in gezonde voeding om overgewicht tegen te gaan.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.