Klimaatclaim voeren? Zo zorg je voor een goede onderbouwing

Klimaatclaim voeren? Zo zorg je voor een goede onderbouwing

Steeds meer bedrijven binnen de agrofood sector zijn op zoek naar context voor claims zoals klimaatneutraal. Er zijn zoveel verschillende gelijksoortige claims op de markt waardoor bedrijven de bomen door het bos niet meer zien, laat staan de consument. Schuttelaar&Partners heeft een 7 stappenplan die duidelijkheid biedt. Bovendien helpt het bedrijven om klimaatneutraal te worden.

Klimaatneutraal, klimaatpositief, klimaatnegatief, Net Zero: naast een keur aan claims zoals klimaatneutraal of net zero zijn er ook verschillende logo’s van verschillende instanties in omloop. Behalve dat dit voor verwarring zorgt, is bijvoorbeeld ook de compensatie een onderwerp van discussie.

Wel of niet compenseren? 

Binnen de voedselsector is het lastig om de CO2 uitstoot helemaal te beperken tot nul, zeker binnen een paar jaar. Om toch op neutraliteit uit te komen, compenseren bedrijven de resterende uitstoot. Volgens Schuttelaar&Partners is daar niets mis mee.

Reductie in plaats van compensatie moet centraal staan”

Compensatie is echter recent in een slecht daglicht komen te staan omdat bepaalde compensatieprojecten niet betrouwbaar bleken te zijn. Bovendien is compensatie alleen niet genoeg om de doelstellingen van Parijs te halen.

Reductie in plaats van compensatie moet centraal staan, zodat de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs dichterbij komen, betoogt het bureau.

Duidelijk communiceren

Bedrijven moeten compensatie duidelijk communiceren naar de klant anders wordt dit misleidend bevonden. Dat vindt ook de Reclame Code Commissie, die al meerdere malen bedrijven op de vingers getikt heeft over misleidende claims inzake klimaatneutraal.

7-stappenplan

Schuttelaar&Partners ontwikkelde een 7 stappenplannen om duidelijkheid te scheppen in de chaotische markt omtrent klimaatclaims. Daarnaast zorgt het plan er ook voor dat bedrijven daadwerkelijk aan de slag gaan met klimaatneutraal worden.

Stap 1: Calculeren

Een goede claim begint met de juiste berekening. Schuttelaar ziet dat er de laatste veel bedrijven ontstaan die gespecialiseerd in het berekenen van duurzaamheidsclaims. Ook zijn veel verschillende databasen in omloop. Het lijkt een versnipperde markt, maar er wel richtlijnen waar berekeningen aan moeten voldoen. De meest gebruikte methode is die van het Green House Gas (GHG) protocol.

Daarnaast zijn emissies van bedrijven onder te verdelen in Scope 1, 2 en 3.

Schuttelaar&Partners raadt bedrijven aan zo snel mogelijk hun emissies in kaart brengen zodat ze weten wat ze moeten reduceren om in lijn te komen met klimaatakkoord van Parijs.

Food Sustainability Update

Tijdens het online event Food Sustainability Update op 11 april aanstaande zal Suzanne van der Pijll van Schuttelaar&Partners alle 7 stappen van het plan doorlopen. Ze zal ook voorbeelden geven hoe bedrijven hiermee zijn omgegaan.

Bekijk het hele programma of meld je direct aan.

Onderdeel van de collectie

Duurzame data

Elk foodbedrijf, groot of klein, moet ervoor zorgen dat de data over duurzaamheid in kaart zijn gebracht. In deze collectie vind je methodes en praktijkcases over dit onderwerp. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in 2021'

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in...

Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde procesonderdelen

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde...

FrieslandCampina start met uitbreidingen op zijn productielocaties in Gerkesklooster en Workum. Beide projecten moeten de verwerking van wei naar een hoger niveau tillen en het productieproces duurzamer maken.

foto: shutterstock

Overgewicht in Nederland problematisch? RIVM roept voedingsbedrijven...

Het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50 procent (2022) naar 64 procent in 2050. Dat blijkt uit het recente rapport 'Kiezen voor een gezonde toekomst'. Volgens het RIVM moeten voedingsbedrijven, supermarkten en de overheid nog meer investeren in gezonde voeding om overgewicht tegen te gaan.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.