Klimaatclaim voeren? Zo zorg je voor een goede onderbouwing

Klimaatclaim voeren? Zo zorg je voor een goede onderbouwing

Steeds meer bedrijven binnen de agrofood sector zijn op zoek naar context voor claims zoals klimaatneutraal. Er zijn zoveel verschillende gelijksoortige claims op de markt waardoor bedrijven de bomen door het bos niet meer zien, laat staan de consument. Schuttelaar&Partners heeft een 7 stappenplan die duidelijkheid biedt. Bovendien helpt het bedrijven om klimaatneutraal te worden.

Klimaatneutraal, klimaatpositief, klimaatnegatief, Net Zero: naast een keur aan claims zoals klimaatneutraal of net zero zijn er ook verschillende logo’s van verschillende instanties in omloop. Behalve dat dit voor verwarring zorgt, is bijvoorbeeld ook de compensatie een onderwerp van discussie.

Wel of niet compenseren? 

Binnen de voedselsector is het lastig om de CO2 uitstoot helemaal te beperken tot nul, zeker binnen een paar jaar. Om toch op neutraliteit uit te komen, compenseren bedrijven de resterende uitstoot. Volgens Schuttelaar&Partners is daar niets mis mee.

Reductie in plaats van compensatie moet centraal staan”

Compensatie is echter recent in een slecht daglicht komen te staan omdat bepaalde compensatieprojecten niet betrouwbaar bleken te zijn. Bovendien is compensatie alleen niet genoeg om de doelstellingen van Parijs te halen.

Reductie in plaats van compensatie moet centraal staan, zodat de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs dichterbij komen, betoogt het bureau.

Duidelijk communiceren

Bedrijven moeten compensatie duidelijk communiceren naar de klant anders wordt dit misleidend bevonden. Dat vindt ook de Reclame Code Commissie, die al meerdere malen bedrijven op de vingers getikt heeft over misleidende claims inzake klimaatneutraal.

7-stappenplan

Schuttelaar&Partners ontwikkelde een 7 stappenplannen om duidelijkheid te scheppen in de chaotische markt omtrent klimaatclaims. Daarnaast zorgt het plan er ook voor dat bedrijven daadwerkelijk aan de slag gaan met klimaatneutraal worden.

Stap 1: Calculeren

Een goede claim begint met de juiste berekening. Schuttelaar ziet dat er de laatste veel bedrijven ontstaan die gespecialiseerd in het berekenen van duurzaamheidsclaims. Ook zijn veel verschillende databasen in omloop. Het lijkt een versnipperde markt, maar er wel richtlijnen waar berekeningen aan moeten voldoen. De meest gebruikte methode is die van het Green House Gas (GHG) protocol.

Daarnaast zijn emissies van bedrijven onder te verdelen in Scope 1, 2 en 3.

Schuttelaar&Partners raadt bedrijven aan zo snel mogelijk hun emissies in kaart brengen zodat ze weten wat ze moeten reduceren om in lijn te komen met klimaatakkoord van Parijs.

Food Sustainability Update

Tijdens het online event Food Sustainability Update op 11 april aanstaande zal Suzanne van der Pijll van Schuttelaar&Partners alle 7 stappen van het plan doorlopen. Ze zal ook voorbeelden geven hoe bedrijven hiermee zijn omgegaan.

Bekijk het hele programma of meld je direct aan.

Onderdeel van de collectie

Duurzame data

Elk foodbedrijf, groot of klein, moet ervoor zorgen dat de data over duurzaamheid in kaart zijn gebracht. In deze collectie vind je methodes en praktijkcases over dit onderwerp. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.