Unilever investeert in Oekraïne met nieuwe fabriek

Unilever investeert in Oekraïne met nieuwe fabriek
Volgens het onderzoek van de WUR leiden vooral prijsstijgingen als gevolg van de oorlog tot problemen bij producenten en consumenten

Unilever gaat dit jaar een nieuwe fabriek bouwen in Oekraïne. Het levensmiddelenconcern wil hiermee 'inzet op de lange termijn laten zien in het land'.

Dat meldt ANP. In de nieuwe fabriek in hoofdstad Kyiv worden producten voor de persoonlijke verzorging gemaakt, vooral voor de lokale markt. Unilever investeert 20 miljoen euro in de fabriek, die naar verwachting volgend jaar operationeel zal zijn. De nieuwe locatie levert zo'n honderd nieuwe banen op.

Ondanks de oorlog in Oekraïne is Unilever ook nog steeds actief in Rusland. Vorig jaar besloot het concern de Russische tak helemaal apart te zetten. "Er gaat geen geld in en uit en we voeren geen goederen in Rusland in. Dat is een beter alternatief dan onze fabrieken daar aan een ander bedrijf verkopen of aan de Russische staat", zei topman Alan Jope vorige maand.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Unilever vindt koper voor Conimex

Unilever vindt koper voor Conimex

Unilever verkoopt Conimex aan het Finse foodbedrijf Paulig bekend van de merken Santa Maria en Poco Loco.

Beeld: Shutterstock

Unilever verkoopt Unox en Zwan aan Zwanenberg Food Group

Unilever ontving een bindend bod van Zwanenberg Food Group voor de overname van de merken Unox en Zwan. Beide merken maken al bijna een eeuw deel uit van de Unilever-portfolio. Unox sinds 1937 en Zwan sinds 1928.

Beeld: Foodwatch

Producenten reageren op 'krimpflatie'-nominaties Gouden Windei 2024:...

Foodwatch maakt 7 genomineerden bekend voor het Gouden Windei van 2024. Eén van de zeven producten zal gekroond worden tot 'meest misleidende product van 2024'. De genomineerden zijn Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka. Allen zijn genomineerd vanwege 'krimpflatie' en 'beknibbelflatie'. VMT vroeg de genomineerden om een reactie.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

Unilever schrapt fors minder banen dan gepland, hoofdkantoor komt in Amsterdam

Unilever schrapt fors minder banen dan gepland, hoofdkantoor komt in...

Levensmiddelenconcern Unilever neemt in Europa afscheid van een stuk minder mensen dan het eerder zei. Bij de ijsjesdivisie, die volgend jaar wordt afgesplitst, kunnen juist duizend mensen extra aan het werk. Dat zullen volgens Hermann Soggeberg, de voorzitter van Unilevers European Works Council (UEWC), vooral mensen zijn die op andere plekken binnen het bedrijf moesten vertrekken. Het hoofdkantoor van de afgestoten divisie komt in Amsterdam.

Foto: Pixabay

Uitbraak van Salmonella Enteritidis door geïmporteerde eieren uit...

In Zweden is de afgelopen maanden een uitbraak van Salmonella Enteritidis vastgesteld, vermoedelijk veroorzaakt door de consumptie van eieren geïmporteerd uit Oekraïne.

Onvrede over loon leidt tot staking bij Remia

Onvrede over loon leidt tot staking bij Remia

Werknemers van sauzenfabrikant Remia leggen vanaf donderdagmiddag 24 uur het werk neer, kondigt vakbond FNV aan. Volgens de vakbond is de directie van het bedrijf niet tegemoetgekomen aan de eisen voor een nieuwe cao van werknemers van Remia's fabriek in Den Dolder. Met de staking wil FNV de maker van mayonaise, ketchup en satésaus onder druk zetten om een hoger loonbod te doen.

Foodproducenten uiten kritiek op Nutri-Score bij tv-programma Kassa: 'Weghalen logo was lastige, maar weloverwogen keuze'

Foodproducenten uiten kritiek op Nutri-Score bij tv-programma Kassa:...

Tv-programma Kassa vroeg aan levensmiddelenfabrikanten of ze van plan zijn om Nutri-Score op hun verpakking te plaatsen. Meerdere grote voedselproducenten zijn het niet eens met het algoritme achter het voedselkeuzelogo. Danone, Unilever, Arla Foods en Heineken reageerden in het tv-programma. Het CBL zei bij monde van Marc Jansen nog achter het logo te staan.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.