Albert Heijn wil van Beter voor Natuur & Boer een topkeurmerk maken

Albert Heijn wil van Beter voor Natuur & Boer een topkeurmerk maken

Supermarkt Albert Heijn verandert het privat Beter voor Natuur & Boer programma in een keurmerk. Daarmee is het keurmerk beschikbaar voor andere supermarktketens om zo 'samen beter eten bereikbaar te maken.'

De supermarkt streeft ernaar dat het Beter voor Natuur & Boer keurmerk een topkeurmerk van Milieu Centraal wordt. De tien huidige topkeurmerken voor voeding in de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal zijn: ASC, Beter Leven 2 en 3-sterren, Demeter, EKO, EU-biologisch keurmerk, Fairtrade, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.

Samenwerking essentieel

Door het beschikbaar stellen van het Beter voor Natuur & Boer keurmerk voor andere supermarktketens, wil Albert Heijn bijdragen aan de verandering van het huidige voedselsysteem. 

Marit van Egmond, directeur van Albert Heijn: "Samenwerking in een gesloten keten van land tot klant is essentieel om stappen te zetten op weg naar meer dierenwelzijn, een beter klimaat en een gezond verdienmodel voor boeren en telers. Deze manier van werken doen wij al jaren via Beter voor Natuur & Boer. Door deze programma’s nu open te stellen voor andere partijen dragen we actief bij aan een nieuw voedselsysteem.”

Over Beter voor Natuur & Boer

Albert Heijn is in 2017 gestart met de Beter voor Natuur & Boer programma’s. De inhoud van deze programma’s is samen met de boeren en telers ontwikkeld. In totaal zijn 1100 boeren en telers aangesloten. Albert Heijn stelt hiermee te werking aan de verbetering van dierenwelzijn, natuur en het verdienvermogen van de boer. De Beter voor Natuur & Boer programma’s zijn:

  • Beter voor Natuur & Boer met melkveehouders
  • Beter voor Natuur & Boer met pluimveehouders
  • Beter voor Natuur & Boer met varkenshouders
  • Beter voor Natuur & Boer met groente- en fruittelers

Elk jaar worden deze programma’s onafhankelijk gecontroleerd door Milieu Centraal.

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannendVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar de consument? Rob Morren van ABN Amro, Hans Dagevos van de WUR en Jeroen Willemsen van FoodValley NL denken dat de tijd nu wel rijp is voor zo'n product, hoewel het spannend blijft.

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door wetgeving

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door...

Alle CBL-supermarkten gaan samen huismerk cashew-snacknoten duurzaam certificeren. Dat is nodig want de cashewketen is complex en er zijn genoeg duurzaamheidsissues.

PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het prijskaartje zien, haken er veel af'Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het...

Op de huismerkenbeurs PLMA (Private Label Manufacturers Association) in Amsterdam waren talloze verpakkingsinnovaties en duurzaamheidsclaims te zien. VMT vroeg verschillende producenten waar belangstelling voor is binnen de private label sector. Is duurzaamheid trending of zien bedrijven dit vooral als een must?

Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot ImpactBuying moet lijn brengen in vraag naar klimaatdataVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot...

Ambitieuze doelstellingen plus de Europese CSRD-wetgeving maken dat retailers enorme hoeveelheden klimaatdata aan foodbedrijven vragen. Om dit te stroomlijnen in één dataset ging ImpactBuying met zes retailers om tafel. Ceo Leontien Hasselman-Plugge vertelt over de voortgang van het project: "Dit onderwerp gaat niet meer weg, ook niet voor kleine bedrijven."

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Beeld: Shutterstock

Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn

31 mensen hebben zich inmiddels bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen.

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt per direct blauwe bessen van het huismerk uit de schappen. Het diepvriesproduct is mogelijk besmet met hepatitis A.

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.