Albert Heijn wil van Beter voor Natuur & Boer een topkeurmerk maken

Albert Heijn wil van Beter voor Natuur & Boer een topkeurmerk maken

Supermarkt Albert Heijn verandert het privat Beter voor Natuur & Boer programma in een keurmerk. Daarmee is het keurmerk beschikbaar voor andere supermarktketens om zo 'samen beter eten bereikbaar te maken.'

De supermarkt streeft ernaar dat het Beter voor Natuur & Boer keurmerk een topkeurmerk van Milieu Centraal wordt. De tien huidige topkeurmerken voor voeding in de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal zijn: ASC, Beter Leven 2 en 3-sterren, Demeter, EKO, EU-biologisch keurmerk, Fairtrade, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.

Samenwerking essentieel

Door het beschikbaar stellen van het Beter voor Natuur & Boer keurmerk voor andere supermarktketens, wil Albert Heijn bijdragen aan de verandering van het huidige voedselsysteem. 

Marit van Egmond, directeur van Albert Heijn: "Samenwerking in een gesloten keten van land tot klant is essentieel om stappen te zetten op weg naar meer dierenwelzijn, een beter klimaat en een gezond verdienmodel voor boeren en telers. Deze manier van werken doen wij al jaren via Beter voor Natuur & Boer. Door deze programma’s nu open te stellen voor andere partijen dragen we actief bij aan een nieuw voedselsysteem.”

Over Beter voor Natuur & Boer

Albert Heijn is in 2017 gestart met de Beter voor Natuur & Boer programma’s. De inhoud van deze programma’s is samen met de boeren en telers ontwikkeld. In totaal zijn 1100 boeren en telers aangesloten. Albert Heijn stelt hiermee te werking aan de verbetering van dierenwelzijn, natuur en het verdienvermogen van de boer. De Beter voor Natuur & Boer programma’s zijn:

  • Beter voor Natuur & Boer met melkveehouders
  • Beter voor Natuur & Boer met pluimveehouders
  • Beter voor Natuur & Boer met varkenshouders
  • Beter voor Natuur & Boer met groente- en fruittelers

Elk jaar worden deze programma’s onafhankelijk gecontroleerd door Milieu Centraal.

Voor abonnees
Voor abonnees
Supermarkten

Voor abonnees Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar de consument? Rob Morren van ABN Amro, Hans Dagevos van de WUR en Jeroen Willemsen van FoodValley NL denken dat de tijd nu wel rijp is voor zo'n product, hoewel het spannend blijft.

Supermarkten

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door...

Alle CBL-supermarkten gaan samen huismerk cashew-snacknoten duurzaam certificeren. Dat is nodig want de cashewketen is complex en er zijn genoeg duurzaamheidsissues.

Voor abonnees
Voor abonnees
Supermarkten

Voor abonnees PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het...

Op de huismerkenbeurs PLMA (Private Label Manufacturers Association) in Amsterdam waren talloze verpakkingsinnovaties en duurzaamheidsclaims te zien. VMT vroeg verschillende producenten waar belangstelling voor is binnen de private label sector. Is duurzaamheid trending of zien bedrijven dit vooral als een must?

Voor abonnees
Voor abonnees
Supermarkten

Voor abonnees Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot...

Ambitieuze doelstellingen plus de Europese CSRD-wetgeving maken dat retailers enorme hoeveelheden klimaatdata aan foodbedrijven vragen. Om dit te stroomlijnen in één dataset ging ImpactBuying met zes retailers om tafel. Ceo Leontien Hasselman-Plugge vertelt over de voortgang van het project: "Dit onderwerp gaat niet meer weg, ook niet voor kleine bedrijven."

AH vermeldt land van herkomst op kilozak blauwe bessen uit diepvries. Foto: Distrifood
Hepatitis A

Albert Heijn brengt blauwe bessen terug: nieuw land van herkomst

Albert Heijn verkoopt weer kilozakken blauwe bessen uit de diepvries. De marktleider heeft na de terugroepactie van vorige maand, vanwege hepatitis A, enkele wijzigingen doorgevoerd.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Voor abonnees
Voor abonnees
Duurzaamheid

Voor abonnees Duurzaamheidsscores berekenen? Deze tools helpen daarbij

Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools waarmee foodbedrijven een duurzaamheidsscore kunnen berekenen. Dit is geen uitputtende lijst maar een overzicht van een aantal tools die op dit moment in de foodsector worden gebruikt.

Biologisch

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Lidl

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.