Duurzame foodfabriek bouwen in de woestijn? 'De koeling is zo efficiënt mogelijk ontworpen'

Duurzame foodfabriek bouwen in de woestijn? 'De koeling is zo...

Alle 193 VN-landen hebben zich gecommitteerd aan 17 Sustainable Development Goals (SDG's). Voor onder andere een beter klimaat, schoner water en duurzame energie moeten bedrijven substantieel bijdragen aan de doelen in 2030. Maar hoe integreer je de SDG's in projecten? Een holistische benadering kan uitkomst bieden, bijvoorbeeld bij de bouw van een sojaverwerkingsfabriek in de woestijn.

Productiviteit en een eenvoudige bediening staan voorop bij de ontwikkelingen van Mettler-Toledo inspectiesystemen voor voedselveiligheid van producten.

interpack 2023: Digitalisering is een win-win voor machinebouwers en...

Digitalisering breekt steeds verder door in verpakkingslijnen voor de voedingsbedrijven. Machinefabrikanten kwamen met innovaties naar de internationale verpakkingsbeurs interpack. Ook zag VMT interessante, duurzamere verpakkingen.

Albert Heijn wil van Beter voor Natuur & Boer een topkeurmerk maken

Albert Heijn wil van Beter voor Natuur & Boer een topkeurmerk maken

Supermarkt Albert Heijn verandert het privat Beter voor Natuur & Boer programma in een keurmerk. Daarmee is het keurmerk beschikbaar voor andere supermarktketens om zo 'samen beter eten bereikbaar te maken.'

Een ongebalanceerd plan zal een zeer zware impact hebben op de voedselproductie en de verwerkende sector.

Ketenpartners werken samen rond voorstellen voor een nieuw...

Een 20-tal Belgische organisaties uit de brede voedselketen, waaronder Fevia, werken actief samen rond concrete voorstellen voor een nieuw Mestactieplan (MAP 7). Dit moeten leiden tot een Mestactieplan dat een breed draagvlak heeft binnen de sector en de Vlaamse voedselproductie verder verankert, met een betere waterkwaliteit als resultaat.

Vlaanderen Circulair lanceert projectoproep om circulaire voedselketen te ondersteunen.

Vlaanderen Circulair lanceert projectoproep om circulaire...

OVAM en Vlaanderen Circulair nodigt partnerschappen van lokale overheden, ondernemingen, onderzoeksinstellingen en organisaties uit om experimenteer-, demonstratie- en disseminatieprojecten in te dienen, die een substantiële bijdrage leveren aan de preventie van voedselverlies en/of die voedselreststromen valoriseren tot voeding of voeder.

Volgens het Verpakkingsfonds leveren de verpakkingsketens een grote en actieve bijdrage aan het volledig circulair maken van de Nederlandse economie, die daarbij tot de Europese koplopers behoort. 
Foto: Shutterstock

Navulverpakking van Unilever wint Afvalfonds Verpakking Awards

Donderdag 9 juni was de eerste editie van de Afvalfonds Verpakkingen Awards. Er werden negen onderscheidingen uitgereikt in zeven categorieën aan bedrijven en organisaties die afgelopen jaar een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan een duurzame samenleving. Unilever was een van de prijswinnaars, voor zijn navulverpakkingen voor Cif.

De uitstoot van broeikasgassen van de EcoFish box is in vergelijking met EPS 40-73% minder. Foto: Stora Enso

Trendonderzoek: Covid-19 heeft grote invloed op ontwerp verpakking

De covid-19 pandemie heeft grote invloed op het ontwerp van de (toekomstige) verpakkingen voor voeding en dranken. Aan de basis ligt de bezorgdheid van de consument over hygiëne en voedselveiligheid en de duurzaamheid, vertelde Akhil Aiyar van Innova Market Insights tijdens zijn presentatie tijdens de Anuga FoodTec.

Nieuwe nudging-campagne moet verkoop biologisch stimuleren

Nieuwe nudging-campagne moet verkoop biologisch stimuleren

Om de verkoop van biologische producten te stimuleren, lanceren Nederland, België, Zweden en Finland een gezamenlijke campagne die de consument moet stimuleren meer biologische producten te kopen.

Marc Ducobu is bijzonder enthousiast. © Rudi Van Beek

Cacao Barry introduceert chocolade 100% gemaakt van cacaofruit

Cacao Barry introduceerde tijdens een VIP-event in Puurs in België hun innovatieve Evocao™ WholeFruit Chocolade aan chefs, chocolatiers en patissiers. De Evocao™ WholeFruit Chocolade werd in 2021 gelanceerd. Nu mag dus ook de BeNeLux proeven van deze nieuwe soort chocolade.

Gen Z eist herziening van het voedselsysteem

Gen Z eist herziening van het voedselsysteem

Jonge mensen van 18 tot 24 jaar denken dat het wereldwijde voedselsysteem in crisis is en alleen maar erger wordt. In 2021 deed EIT Food hier onderzoek naar. 66% gelooft dat het huidige voedselsysteem de planeet vernietigt.