Navulverpakking van Unilever wint Afvalfonds Verpakking Awards

Navulverpakking van Unilever wint Afvalfonds Verpakking Awards
Volgens het Verpakkingsfonds leveren de verpakkingsketens een grote en actieve bijdrage aan het volledig circulair maken van de Nederlandse economie, die daarbij tot de Europese koplopers behoort. Foto: Shutterstock

Donderdag 9 juni was de eerste editie van de Afvalfonds Verpakkingen Awards. Er werden negen onderscheidingen uitgereikt in zeven categorieën aan bedrijven en organisaties die afgelopen jaar een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan een duurzame samenleving. Unilever was een van de prijswinnaars, voor zijn navulverpakkingen voor Cif.

Het Afvalfonds wil in samenwerking met alle ketenpartners de verpakkingsketens sluitend maken. Dit doet het onder meer door de afvalbeheersbijdrage te innen bij bedrijven die verpakte producten leveren en door vergoedingen te verstrekken aan gemeenten voor het verantwoord inzamelen van verpakkingsafval van huishoudens.

Awards

Om innovatie en samenwerking op het gebied van ontwerp, inzameling, sortering en recycling van verpakkingen te stimuleren, organiseert het Afvalfonds jaarlijks de Verpakkingen Awards. De Awards worden gerealiseerd in samenwerking met Nederland Schoon, Nedvang en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV).

Er zijn zeven categorieën waarin prijzen worden uitgereikt, maar Unilever is, met de navulverpakking voor Cif, door de vakjury uitgeroepen tot overall winnaar. Unilever is daarmee het eerste bedrijf dat in het schoonmaaksegment een navulverpakking levert, die onder meer volumevermindering en materiaalbesparing oplevert.

Consumentenjury

De consumentenjury vond de innovaties van Umincorp het meest bijdragen aan een duurzamer samenleving. Umincorp heeft nieuwe scheidingstechnieken voor plasticafval ontwikkeld. Waar voorheen het aangeboden afval alleen geschikt was voor verbranding, kan Umincorp inmiddels 60% van de plastic verpakkingen terugwinnen, met een gemiddelde zuiverheid van 96%.

De andere winnaars waren: Gemeente Wierden (beste inzamelsysteem), gemeente Waalwijk (meest effectieve communicatie), gemeente De Bilt (beste samenwerkingsinitiatief), Albert Heijn & Hordijk (meest innovatieve toepassing van recyclaat) en BVP Verpakkingen (best recyclebare verpakking).

Heleen van der Male

Heleen van der Male

Freelance redacteur

Unilever vindt koper voor Conimex

Unilever vindt koper voor Conimex

Unilever verkoopt Conimex aan het Finse foodbedrijf Paulig bekend van de merken Santa Maria en Poco Loco.

Beeld: Shutterstock

Unilever verkoopt Unox en Zwan aan Zwanenberg Food Group

Unilever ontving een bindend bod van Zwanenberg Food Group voor de overname van de merken Unox en Zwan. Beide merken maken al bijna een eeuw deel uit van de Unilever-portfolio. Unox sinds 1937 en Zwan sinds 1928.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Foodwatch

Producenten reageren op 'krimpflatie'-nominaties Gouden Windei 2024:...

Foodwatch maakt 7 genomineerden bekend voor het Gouden Windei van 2024. Eén van de zeven producten zal gekroond worden tot 'meest misleidende product van 2024'. De genomineerden zijn Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka. Allen zijn genomineerd vanwege 'krimpflatie' en 'beknibbelflatie'. VMT vroeg de genomineerden om een reactie.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

Unilever schrapt fors minder banen dan gepland, hoofdkantoor komt in Amsterdam

Unilever schrapt fors minder banen dan gepland, hoofdkantoor komt in...

Levensmiddelenconcern Unilever neemt in Europa afscheid van een stuk minder mensen dan het eerder zei. Bij de ijsjesdivisie, die volgend jaar wordt afgesplitst, kunnen juist duizend mensen extra aan het werk. Dat zullen volgens Hermann Soggeberg, de voorzitter van Unilevers European Works Council (UEWC), vooral mensen zijn die op andere plekken binnen het bedrijf moesten vertrekken. Het hoofdkantoor van de afgestoten divisie komt in Amsterdam.

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

Duurzaamheid is voor voedselproducenten geen keuze meer, maar onderdeel van wetgeving. Hoe ga je om met reststroomverwerking? Wat is de laatste stand van zaken voor verpakkingen? En wat zijn tips voor de aankomende CSDDD-wetgeving? Dit en meer in dit themanummer.

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen niet langer 'nice to have' maar 'need to have:...

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.