Ook dit jaar organiseert VMT het jaarlijkse Food Law Event. Het Food Law Event is dé jaarlijkse bijeenkomst op het gebied van levensmiddelenwetgeving in de voedingsindustrie. Van nieuwe wetgeving tot de jurisprudentie over bestaande regelgeving. Een live event waar je veel kennis op doet in één dag. Relevant en direct toepasbaar.
Actuele onderwerpen
Dit jaar vindt het Food Law Event plaats op dinsdag 6 juni bij Innstyle in Maarssen. Tijdens dit live event worden onderwerpen behandeld zoals Farm to Fork, de ISO norm plantaardig, misleiding, veranderingen in Verordening 1169/2011, duurzame verpakkingen, contaminanten, NVWA Handboek additieven, duurzaamheidsclaims, novel foods, etikettering, due diligence en allergenen.
Nieuwe regelgeving duurzaamheidsclaims
Duurzaamheid is ook in de voedingsindustrie een hot onderwerp. Daardoor is het gebruik van duurzaamheidsclaims in toenemende mate populair bij voedingsproducenten. Sinds 1 februari is de nieuwe Code Duurzaamheidsreclame (CDR) van kracht, met regels ter voorkoming van misleiding bij duurzaamheidsclaims. Daaronder vallen zowel milieu- als ethische claims zoals dierenwelzijn of arbeidsomstandigheden. Deze nieuwe code vervangt de eerdere Milieu Reclame Code (MRC) en is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code.
‘Geïnformeerde keuze voor consument’
Het initiatief voor de wijziging van deze regelgeving kwam vanuit de bond van Adverteerders (bvA). “Het was hoog tijd om de zelfregulering op dit vlak te actualiseren. Als bvA onderschrijven wij de noodzaak om ingrijpende gedragsveranderingen te realiseren. De code biedt een heldere set regels voor merken om verantwoord over hun bijdrage aan verduurzaming te kunnen communiceren, zodat de consument goed geïnformeerde keuzes kan maken”, aldus Henriette van Swinderen, directeur van de bond van Adverteerders.
Onduidelijke duurzaamheidsclaims
Volgens de Stichting Reclame Code is het voor consumenten niet altijd duidelijk wat er met claims als ‘duurzaam’, ‘groen’ of ‘verantwoord’ wordt bedoeld. Dit moet dan ook nu door de adverteerder in reclames specifiek worden gemaakt. De claims moeten met stevig bewijs onderbouwd worden. “Omdat er ook Europese wetgeving in de maak is voor duurzaamheidsclaims, zal de code na een jaar worden geëvalueerd en zo nodig worden aangepast om de code actueel en relevant te houden”, stelt Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code.
Wat betekent het voor producenten?
BvA publiceerde recent een Gids voor Duurzaamheidsclaims en een checklist. “De gids moet duidelijkheid geven over wat wel en niet kan. Zo weten adverteerders op welke manier zij hun duurzaamheidsreclame moeten onderbouwen en kunnen consumenten vertrouwen op de reclame die zij te zien krijgen,” aldus Van Swinderen. Tijdens het Food Law Event op 6 juni legt Van Swinderen uit waarom de aanscherping van de Code Duurzaamheidsreclame nodig was en wat dit betekent voor voedselproducenten.
Grijze gebied en gouden tips
Maar wat mag nu wel en wat mag niet op het gebied van duurzaamheidsclaims? En hoe kunnen voedselproducenten omgaan met het grijze gebied hiertussen? Ook de NVWA en de ACM hebben hun visies en handhavingsbeleid. Ebba Hoogenraad van Hoogenraad & Haak neemt jullie mee aan de hand van praktische voorbeelden en discussie. Zij geeft gouden tips waarmee je zelf aan de slag kunt.
Sprekers duurzaamheidsclaims
Deze sessie bevat twee sprekers. Allereerst Ebba Hoogenraad, advocaat bij Hoogenraad & Haak. Bekijk het LinkedIn profiel van Ebba Hoogenraad.
De tweede spreker is Henriette van Swinderen, directeur bij de bond van Adverteerders. Bekijk het LinkedIn profiel van Henriette van Swinderen.