Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Beeld: Shutterstock

RCC oordeelt niet over krimpflatie: Consumentenbond teleurgesteld

De Consumentenbond diende drie klachten in bij de Reclame Code Commissie (RCC) over krimpflatie. De RCC geeft aan geen uitspraak te doen in deze zaken omdat zij hiertoe niet bevoegd is. RCC beoordeelt naar eigen zeggen enkel huidige verpakkingen en vergelijkt deze niet met eerdere verpakkingen. Consumentenbond is naar eigen zeggen teleurgesteld dat er geen uitspraak komt.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Beeld: Foodwatch

Producenten reageren op 'krimpflatie'-nominaties Gouden Windei 2024:...

Foodwatch maakt 7 genomineerden bekend voor het Gouden Windei van 2024. Eén van de zeven producten zal gekroond worden tot 'meest misleidende product van 2024'. De genomineerden zijn Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka. Allen zijn genomineerd vanwege 'krimpflatie' en 'beknibbelflatie'. VMT vroeg de genomineerden om een reactie.

Blue Band Heerlijk Romig

Flora Food Group verandert naam Blue Band Roombeter naar Blue Band...

Flora Food Group (voorheen Upfield) verandert de naam van Blue Band Roombeter naar Blue Band Heerlijk Romig. Dit doet de producent nadat een voorzieningenrechter concludeerde dat de producent 'Roombeter' niet mag gebruiken op de verpakking.

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond: 'Supermarkten strooien met niet-bestaande,...

Supermarkten, vooral Aldi, Dirk en Jumbo, gebruiken "misleidende trucs" om hun klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden. Dat zegt de Consumentenbond na een inventarisatie van honderden prijsverlagingen op de websites en in filialen van de supers.

Beeld: Shutterstock

RCC geeft 5 tips over misleiding: 'Maak geen claims die je niet waar...

Misleiding is een veel gehoord woord in de voedingsindustrie. Geen enkele voedselproducent wil ervan beschuldigd worden dat zij de consument misleiden. Zelfregulering is een belangrijke manier om misleiding te voorkomen. Maar hoe ziet zo'n proces er precies uit? Wat kan een producent doen als er een klacht tegen hen wordt ingediend? En wat zijn tips en tricks? VMT sprak met Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code.

Rechter beslist: verkoopnaam Roombeter van Upfield is verboden zuivelterm en moet uit de schappen

Rechter beslist: verkoopnaam Roombeter van Upfield is verboden...

Voedingsbedrijf Upfield mag de plantaardige roomboter van zijn merk Blue Band niet op de markt brengen onder de naam 'Roombeter'. Dat heeft de rechtbank in Utrecht dinsdag bepaald. Volgens de rechter handelt Upfield in strijd met Europese regelgeving. Die schrijft voor dat de benaming 'room' alleen mag worden gebruikt om zuivelproducten aan te duiden.

NVWA: 'Kwart onderzochte volkorenproducten mag geen volkoren claimen'

NVWA: 'Kwart onderzochte volkorenproducten mag geen volkoren claimen'

De NVWA onderzocht 190 volkorenproducten van 7 grote supermarktketens. De organisatie controleerde of de volkoren claim wel gemaakt mocht worden. Bij een kwart van de producten mocht dat niet.

NVWA: 'Veel onterechte eiwitclaims op verpakkingen'

NVWA: 'Veel onterechte eiwitclaims op verpakkingen'

Bijna de helft van de door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzochte eiwitrijke levensmiddelen voldoet niet aan de regels voor voedings- en gezondheidsclaims. Onder andere Calvé, Hero, LiGA en Kellogg's werden door de toezichthouder aangesproken.