Effectief opschalen -van grondstof tot eindproduct- is noodzakelijk voor groei plantaardig

Effectief opschalen -van grondstof tot eindproduct- is noodzakelijk voor groei plantaardig

Als de alternatieve eiwittensector wil blijven groeien, dan zijn investeringen in infrastructuur, diensten en productie noodzakelijk. De Plantbased Protein Manufacturing Summit op 12 en 13 april aanstaande brengt producenten, comanufacturers en machinebouwers in Amsterdam samen om effectief opschalen van plantaardige productie te bespreken.

De afgelopen jaren was de consumentenvraag hoger dan het aanbod van de industrie. Door niet te kunnen voldoen aan de productietargets kan zorgen voor hoger prijzen en een beperkte beschikbaarheid. Verschillende merken kunnen niet meer produceren door gebrek aan capaciteit.

Nieuwe technologie noodzakelijk

Een belangrijke trend binnen vleesvervangers is de ontwikkeling van meer realistische varianten. Consumenten verwachten niet alleen een vergelijkbare smaak maar ook textuur en uiterlijk. Nieuwe technologieën zijn hiervoor nodig.

Onderzoekers en bedrijven ontwikkelen alternatieve technologieën voor de traditionele extrusie zoals shear cell technologie, 3D printing, spinningtechnologie. Deze kunnen huismerken helpen om zich te onderscheiden van de rest van de vleesvervangers.

Plantbased Summit

“Zowel gevestigde producenten die al producten op de markt hebben en willen opschalen als startups die een nieuw product willen lanceren, komen aan hun trekken op dit event,” zegt Stephanie Jaczniakowska-McGirr, programmaleider van het event.

Sprekers zijn onder andere: Planted, Juicy Marbles, Willicroft, La Vie, Wicked Kitchen, Novameat, Naturli and Rival Foods. Ze zullen vertellen hoe effectief op te schalen van ingrediënten tot eindproducten.

Effectief opschalen

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Strategieën om effectief op te schalen
  • Futureproof worden door flexibiliteit, automatisering en outsourcing in te bouwen
  • Innovatieve processingmethodes, apparatuur en technologieën om smaakvolle plantaardige producten op de markt te brengen
  • Strategische partners vinden door de hele toeleveringsketen heen

Meer informatie over het event

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.