Effectief opschalen -van grondstof tot eindproduct- is noodzakelijk voor groei plantaardig

Effectief opschalen -van grondstof tot eindproduct- is noodzakelijk voor groei plantaardig

Als de alternatieve eiwittensector wil blijven groeien, dan zijn investeringen in infrastructuur, diensten en productie noodzakelijk. De Plantbased Protein Manufacturing Summit op 12 en 13 april aanstaande brengt producenten, comanufacturers en machinebouwers in Amsterdam samen om effectief opschalen van plantaardige productie te bespreken.

De afgelopen jaren was de consumentenvraag hoger dan het aanbod van de industrie. Door niet te kunnen voldoen aan de productietargets kan zorgen voor hoger prijzen en een beperkte beschikbaarheid. Verschillende merken kunnen niet meer produceren door gebrek aan capaciteit.

Nieuwe technologie noodzakelijk

Een belangrijke trend binnen vleesvervangers is de ontwikkeling van meer realistische varianten. Consumenten verwachten niet alleen een vergelijkbare smaak maar ook textuur en uiterlijk. Nieuwe technologieën zijn hiervoor nodig.

Onderzoekers en bedrijven ontwikkelen alternatieve technologieën voor de traditionele extrusie zoals shear cell technologie, 3D printing, spinningtechnologie. Deze kunnen huismerken helpen om zich te onderscheiden van de rest van de vleesvervangers.

Plantbased Summit

“Zowel gevestigde producenten die al producten op de markt hebben en willen opschalen als startups die een nieuw product willen lanceren, komen aan hun trekken op dit event,” zegt Stephanie Jaczniakowska-McGirr, programmaleider van het event.

Sprekers zijn onder andere: Planted, Juicy Marbles, Willicroft, La Vie, Wicked Kitchen, Novameat, Naturli and Rival Foods. Ze zullen vertellen hoe effectief op te schalen van ingrediënten tot eindproducten.

Effectief opschalen

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Strategieën om effectief op te schalen
  • Futureproof worden door flexibiliteit, automatisering en outsourcing in te bouwen
  • Innovatieve processingmethodes, apparatuur en technologieën om smaakvolle plantaardige producten op de markt te brengen
  • Strategische partners vinden door de hele toeleveringsketen heen

Meer informatie over het event

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van ingrediënten, plantaardig en van AI

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van...

Wat denken consumenten van AI-ontwikkelde producten? Wat verwachten ze van de plantaardige producten? En welk product blijven ze kopen zelfs als de prijs flink stijgt? Lees meer over de 10 trends voor 2025 van Innova Market Insights.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.