Boermarke: 'Met plantaardig blokje kaas in salade pak je ook de veganist mee'

Boermarke: 'Met plantaardig blokje kaas in salade pak je ook de veganist mee'

Familiebedrijf Boermarke heeft na de geslaagde introductie van de rasp en plantaardige plakken met Gouda-smaak het assortiment flink uitgebreid. Voor de toekomst ziet het bedrijf veel kansen bijvoorbeeld in kaassoufflés, kaaskroketten en andere vegetarische snacks. "De smaak en structuur van onze plantaardige kaas is al goed, maar we willen de voedingswaarde nog verder verbeteren", vertellen salesdirector Wessel van Setten en senior productmanager retail internationaal Andrea Kamphuis.

Boermarke is de eerste plantaardige kaasproducent van Nederland die op grote schaal harde en halfzachte plantaardige kaasalternatieven kan produceren, versnijden en verpakken. Acht jaar geleden is het familiebedrijf begonnen met de ontwikkeling van plantaardige yoghurt op basis van kokos, amandel en soja. Vier jaar later werd de eerste plantaardige kaas geproduceerd. Doordat de onderneming al veel ervaring had opgedaan met de productie van plantaardige yoghurt, is het ontwikkelingstraject vrij snel verlopen. Voor yoghurt wordt onder andere kokos gebruikt. Dit is ook de basis geworden voor de plantaardige kaas. Verder wordt onder meer zetmeel toegevoegd.

Volgende stap

Begin 2021 startte Boermarke met de ontwikkeling van nieuwe smaakvarianten. “Dit heeft geleid tot een groot aanbod van plantaardige kaassoorten in klein- en grootverpakking. Veel van deze smaken zijn inmiddels verkrijgbaar in de retail, industrie en foodservice in zowel binnen- als buitenland”, blikt Andrea Kamphuis terug. Daarom is het volgens Wessel van Setten tijd voor de volgende stap. “Er komt steeds meer vraag naar plantaardige snackproducten. Dat biedt kansen."

Wij helpen ondernemers graag om te ‘veganiseren’”

Dat merkte hij destijds ook met de plantaardige yoghurt. "Toen werden we benaderd door producenten van smoothies, die graag plantaardige yoghurt wilden gebruiken. Het is natuurlijk niet nodig om in dranken, zoals vruchtensappen, dierlijke producten te verwerken." Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor de blokjes kaas in een salade. Producenten kunnen een veel grotere doelgroep aanspreken als ze plantaardige blokjes gebruiken. Wij helpen ondernemers graag om te ‘veganiseren’.”

Zelfs verpompbare kaas

Zodoende heeft Boermarke gastroblokken ontwikkeld voor de industrie. “Deze zijn gemakkelijk te versnijden en voor allerlei verschillende toepassingen te gebruiken, zoals geraspte kaas op pizza’s, vulling voor vegan vleesalternatieven en blokjes voor tapas en borrelgemak. We kunnen zelfs verpompbare kaas leveren.” Hij ziet nog veel meer mogelijkheden. “Denk bijvoorbeeld aan kaassoufflés, kaaskroketten en andere vegetarische snacks, maar ook bijvoorbeeld aan de kaas op kaasbroodjes. Zo kunnen bedrijven op een gemakkelijke manier hun producten plantaardig maken.”

Voedingswaarde verbeteren

Qua voedingswaarde willen we hetzelfde uitkomen als kaas op dierlijke basis.”

Voor de komende tijd is het de uitdaging om de voedingswaarde van de plantaardige kaas verder te verbeteren, vertelt Kamphuis. “We willen de verzadigde vetzuren nog verder naar beneden brengen en meer eiwit, vitamines en mineralen toevoegen. Qua voedingswaarde willen we hetzelfde uitkomen als kaas op dierlijke basis. Het lastige is dat als we extra eiwit toevoegen, dit invloed heeft op de smaak. Maar we zijn juist zo trots op deze smaak. Die moet gelijk blijven. Zodoende ligt de lat heel hoog.”

Van Setten vergelijkt dit met de verdere verbetering van plantaardige hamburgers. “De eerste hamburgers die op de markt kwamen, hadden een goede smaak en structuur. Pas later werden er eiwitten en andere functionele ingrediënten toegevoegd, die ervoor zorgen dat het inmiddels volwaardige vleesvervangers zijn.”

Geen verschil

Ook voor Boermarke is een goede smaak en structuur het allerbelangrijkste. “Dat is de enige manier om je product voor een groot publiek toegankelijk te maken”, benadrukt Van Setten. “De plantaardige variant moet net zo goed zijn als de dierlijke. Als wij aan consumenten onze kruidenkazen en een dierlijke kaas laten proeven, dan merken ze geen verschil. Een kaasplakje moet flexibel zijn; je moet het kunnen buigen, maar het mag niet breken. De nasmaak moet romig zijn. We zijn heel trots op onze kazen, maar desondanks is onze R&D-afdeling iedere dag bezig om ze verder te verbeteren.” Daarnaast wil het bedrijf in de toekomst nog meer smaakvariaties op de markt brengen en er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van plantaardige spreads.  

Hypermoderne fabriek

Speciaal voor de productie van de plantaardige kaas is bijna twee jaar geleden een hypermoderne productiefaciliteit geopend. Deze is voorzien van de beste kook-, rasp-, en snijlijnen. Van Setten: “In deze fabriek worden uitsluitend plantaardige kazen ontwikkeld. Daardoor kunnen de producten zonder claims zoals ‘kan sporen van’ verkocht worden. Wij voeren ook snijddiensten uit voor andere bedrijven en zij vinden dit erg prettig.”

Als familiebedrijf is het belangrijk om te durven investeren, weet hij. “Dat hebben we twee jaar geleden gedaan. We kunnen nu al in grote volumes produceren, maar desgewenst zijn er genoeg mogelijkheden om verder op te schalen.”

Toekomst

Voor de toekomst ziet hij veel kansen. “We krijgen steeds meer aanvragen van grote zuivelbedrijven die ook plantaardige kaasalternatieven willen aanbieden. Ze zien de verschuiving en willen graag met de trend meegaan. In Amerika wordt verwacht dat de vraag naar plantaardige kaasalternatieven tot 2030 met 12% per jaar groeit. Vooral vanwege de duurzaamheid en de wens om de wereld te willen verbeteren. Met name de millennials kiezen massaal voor plantaardig.”

Plantaardige kaas is momenteel goedkoper dan dierlijke kaas”

Ook voor andere generaties wordt het eten van plantaardige kaas steeds aantrekkelijker. “In de supermarkten zijn de prijzen van kaas enorm gestegen, terwijl dat bij plantaardige kaas minder snel gaat. Daardoor is deze nu goedkoper dan dierlijke kaas. Zodoende is een kantelpunt ontstaan, waardoor consumenten ook om prijstechnische redenen voor plantaardig kiezen.”

Onderdeel van de collectie

Alternatieve eiwitten

Duurzame alternatieven voor dierlijke eiwitten kunnen plantaardig zijn, maar ook mycoproteinen timmeren aan de weg. In deze collectie staat de informatie over deze duurzame alternatieven op een rij. Mis je iets of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Beeld: Suckers

Startup bouwt fabriek voor suikervrije, plasticvrije lolly: 'We...

STARTUP BELICHT - Waarom moeten lolly's op festivals zo vervuilend zijn? Dat vroeg Laura Melenhorst, oprichter van Suckers, zich af. De startup werkt momenteel hard aan het opzetten en inrichten van een eigen fabriek in Nieuwegein. Daar gaat de startup suikervrije lolly's met een eetbaar stokje maken, verpakt in een 100% plasticvrije verpakking. VMT sprak met Melenhorst: "We willen een revolutie starten naar meer plezier op een duurzame manier."

VMT 8 (2024): Wat gaat 2025 ons brengen?

VMT 8 (2024): Wat gaat 2025 ons brengen?

Welke trends zijn er in de voedingsindustrie in 2025? In dit laatste nummer van 2024 geven deskundigen hun visie.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.