Dit initiatief is ontstaan uit het Position Paper Upcycled Food and Ingredients gepubliceerd door Foodvalley. Bijna 50 partijen en verschillende experts afkomstig uit organisaties rondom de agrifood keten, zoals wetenschap, financiële instanties en marktonderzoeksbureaus, werkten nauw samen aan deze publicatie.
Het document benoemt:
- visies en ambities om reststromen uit de agrifoodketen optimaler benutten
- uitdagingen en kansen in de groeiende markt voor upcycled voedingsmiddelen en -ingrediënten
- ambities voor gewenste acties door verschillende stakeholders voor, zoals overheden, investeerders, retailers, foodservicebedrijven, ingrediënten- en voedingsmiddelenproducenten.
De boodschap? Iedere speler in en rondom de keten moet zich bewust zijn van zijn rol en de rol van andere relevante spelers. Alleen door samen te werken kunnen reststromen binnen de agrifoodketen vele malen impactvoller worden benut.
Betere afzet voor ingrediënten en producten
De eerste stap is het Upcycled4Food initiatief dat zich richt op het verbeteren van de afzetmogelijkheden. Het doel is nieuwe samenwerkingen in de keten tot stand te brengen die resulteren in nieuwe innovatieve voedselproducten en -ingrediënten.
Upcycling op het Food Future Event
Tijdens het Food Future Event op 3 oktober komt het onderwerp van upcycling ook aan bod, want ook productontwikkelaars zijn met dit onderwerp. Deze ingrediënten zijn zeker duurzaam, maar voor succesvolle productontwikkeling vragen foodbedrijven om een constante kwaliteit en een groot volume. Is dat altijd haalbaar? Wat is nodig in de hele keten om deze ingrediënten zo goed mogelijk te gebruiken?
Bas van Wieringen, mede-oprichter Peel Pioneers, Frederik Kampman, Founder & Chief Botanical Officer Lowlander en Stefan Baecke, oprichter Yespers gaan met de zaal in gesprek over de drempels bij grootschalige toepassing van geupcyclede ingrediënten.