Voedselverpakkingen gaan THT en TGT-data beter uitleggen om verspilling tegen te gaan

Voedselverpakkingen gaan THT en TGT-data beter uitleggen om verspilling tegen te gaan
Een verpakking van La Vache qui rit met het nieuwe houdbaarheidsicoon bij de Jumbo in Den Haag. Foto Marco De Swart

Fabrikanten en supermarkten gaan duidelijker communiceren over de houdbaarheidsdata op voedingsmiddelen. Er verschijnen extra iconen op verpakkingen. Dat zijn of een 'kijk-ruik-proef' icoon (op THT producten) en 'handje' icoon (op TGT producten). Hierdoor moet voedselverspilling worden verminderd.

Uit eerder onderzoek waar VMT vorig jaar over berichtte, bleek al dat aanvullende informatie op verpakkingen over houdbaarheidsdata voedselverspilling kunnen verminderen. Nu geeft een coalitie van fabrikanten en supermarkten consumenten duidelijkheid over toepassing van THT en TGT. Het verschil tussen deze twee houdbaarheidsdata wordt op dit moment door minder dan de helft van de Nederlanders begrepen.

Samenwerkende bedrijven

Het gaat om deze bedrijven: Unilever, FrieslandCampina, Albert Heijn, De Smaakspecialist, Lidl, Jumbo, Dirk, Dekamarkt, Ebro, Velder, en Enrico Foods. Deze bedrijven hebben zich aangesloten bij de door de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, FNLI en Too Good To Go geïnitieerde Coalitie Houdbaarheid. Deze wordt ondersteund door CBL en het Voedingscentrum. De coalitie werd gelanceerd op het congres Towards Halving Food Waste in Europe. 

THT en TGT iconen

Na de THT- datum kan de kwaliteit (smaak, geur of kleur) van het product achteruitgaan, maar is het vaak nog prima eetbaar. De consument kan dit zelf bepalen door te kijken, ruiken en proeven. Bij de TGT is de vermelde datum de laatste dag waarop je het product nog veilig kunt gebruiken. Daarom komt er een kijk-ruik-proef icoon op THT producten en handje icoon op TGT producten. De deelnemende partijen gaan de iconen invoeren op minimaal de helft van hun verpakkingen.

THT-datum niet heilig

De bedrijven die meendoen zien de THT-datum als een richtlijn. Debora van der Zee-Denekamp van Unilever: ‘Eten is om op te eten. Wij willen graag dat mensen van onze producten genieten en ze niet onnodig verspillen. We willen consumenten duidelijk maken dat ze onze producten na de THT-datum nog veilig kunnen gebruiken. En zelf kunnen beoordelen of ze nog goed smaken, door te kijken, ruiken en proeven.’ Zelfs producten die gekoeld bewaard worden, kunnen na de datum nog prima worden geconsumeerd, zegt Bob Mulder van FrieslandCampina. ‘Melk en yoghurt zijn vaak nog langer goed dan je denkt, ook ná de THT-datum. Daarom staat binnen een half jaar op onze Campina het kijk-ruik-proef-logo'.

Geen houdbaarheidsdatum

Op sommige producten hoeft geen houdbaarheidsdatum vermeld te worden. Dan gaat het om producten als zout, honing, azijn, etc. Toch staat er nog regelmatig een datum op deze producten vermeld. De deelnemende bedrijven gaan daarom de datum van deze producten te verwijderen. Ook wordt er gekeken naar uitbreiding van deze lijst met uitzonderingsproducten.

Campagne

In 2020 is een campagne van Samen Tegen Voedselverspilling gestart om het verschil tussen de houdbaarheidsdatums te duiden en hoe hierbij te handelen. Dat helpt blijkt uit onderzoek. Daarom komt er een landelijke campagne om te gaan communiceren over de iconen.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.