Voedselverpakkingen gaan THT en TGT-data beter uitleggen om verspilling tegen te gaan

Voedselverpakkingen gaan THT en TGT-data beter uitleggen om verspilling tegen te gaan
Een verpakking van La Vache qui rit met het nieuwe houdbaarheidsicoon bij de Jumbo in Den Haag. Foto Marco De Swart

Fabrikanten en supermarkten gaan duidelijker communiceren over de houdbaarheidsdata op voedingsmiddelen. Er verschijnen extra iconen op verpakkingen. Dat zijn of een 'kijk-ruik-proef' icoon (op THT producten) en 'handje' icoon (op TGT producten). Hierdoor moet voedselverspilling worden verminderd.

Uit eerder onderzoek waar VMT vorig jaar over berichtte, bleek al dat aanvullende informatie op verpakkingen over houdbaarheidsdata voedselverspilling kunnen verminderen. Nu geeft een coalitie van fabrikanten en supermarkten consumenten duidelijkheid over toepassing van THT en TGT. Het verschil tussen deze twee houdbaarheidsdata wordt op dit moment door minder dan de helft van de Nederlanders begrepen.

Samenwerkende bedrijven

Het gaat om deze bedrijven: Unilever, FrieslandCampina, Albert Heijn, De Smaakspecialist, Lidl, Jumbo, Dirk, Dekamarkt, Ebro, Velder, en Enrico Foods. Deze bedrijven hebben zich aangesloten bij de door de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, FNLI en Too Good To Go geïnitieerde Coalitie Houdbaarheid. Deze wordt ondersteund door CBL en het Voedingscentrum. De coalitie werd gelanceerd op het congres Towards Halving Food Waste in Europe. 

THT en TGT iconen

Na de THT- datum kan de kwaliteit (smaak, geur of kleur) van het product achteruitgaan, maar is het vaak nog prima eetbaar. De consument kan dit zelf bepalen door te kijken, ruiken en proeven. Bij de TGT is de vermelde datum de laatste dag waarop je het product nog veilig kunt gebruiken. Daarom komt er een kijk-ruik-proef icoon op THT producten en handje icoon op TGT producten. De deelnemende partijen gaan de iconen invoeren op minimaal de helft van hun verpakkingen.

THT-datum niet heilig

De bedrijven die meendoen zien de THT-datum als een richtlijn. Debora van der Zee-Denekamp van Unilever: ‘Eten is om op te eten. Wij willen graag dat mensen van onze producten genieten en ze niet onnodig verspillen. We willen consumenten duidelijk maken dat ze onze producten na de THT-datum nog veilig kunnen gebruiken. En zelf kunnen beoordelen of ze nog goed smaken, door te kijken, ruiken en proeven.’ Zelfs producten die gekoeld bewaard worden, kunnen na de datum nog prima worden geconsumeerd, zegt Bob Mulder van FrieslandCampina. ‘Melk en yoghurt zijn vaak nog langer goed dan je denkt, ook ná de THT-datum. Daarom staat binnen een half jaar op onze Campina het kijk-ruik-proef-logo'.

Geen houdbaarheidsdatum

Op sommige producten hoeft geen houdbaarheidsdatum vermeld te worden. Dan gaat het om producten als zout, honing, azijn, etc. Toch staat er nog regelmatig een datum op deze producten vermeld. De deelnemende bedrijven gaan daarom de datum van deze producten te verwijderen. Ook wordt er gekeken naar uitbreiding van deze lijst met uitzonderingsproducten.

Campagne

In 2020 is een campagne van Samen Tegen Voedselverspilling gestart om het verschil tussen de houdbaarheidsdatums te duiden en hoe hierbij te handelen. Dat helpt blijkt uit onderzoek. Daarom komt er een landelijke campagne om te gaan communiceren over de iconen.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Beeld: Foodwatch

Producenten reageren op 'krimpflatie'-nominaties Gouden Windei 2024:...

Foodwatch maakt 7 genomineerden bekend voor het Gouden Windei van 2024. Eén van de zeven producten zal gekroond worden tot 'meest misleidende product van 2024'. De genomineerden zijn Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka. Allen zijn genomineerd vanwege 'krimpflatie' en 'beknibbelflatie'. VMT vroeg de genomineerden om een reactie.

Twee jaar listeria bij zelfde voedselproducent: 11 zieken en een dode baby

Twee jaar listeria bij zelfde voedselproducent: 11 zieken en een dode...

Een jarenlange besmetting met Listeria monocytogenes bij de Amerikaanse voedselproducent Yu Shang Inc. heeft ernstige gevolgen: elf zieken, waaronder een zwangere vrouw, en de dood van een pasgeboren baby. De besmetting wordt gelinkt aan kant-en-klare vleesproducten met lange houdbaarheid. Hiervan is meer dan 30.000 kilo teruggeroepen. De uitbraak benadrukt de noodzaak van strikte voedselveiligheidsmaatregelen, vooral bij kwetsbare producten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.