Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar
Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.
Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.
De transitie naar een plantaardiger voedselpatroon gaat met horten en stoten. Hoewel nieuwe vega-introducties aan de lopende band het daglicht zien, sneuvelt er in de praktijk veel. Zo is Transavia is gestopt met de verkoop van vegetarische saucijzenbroodjes aan boord. Er is te weinig vraag naar.
Vleesvervangers lijken vooral aantrekkelijk voor flexitariërs die al weinig vlees eten. Zij die meer vlees eten, zijn minder geneigd om vlees te vervangen door vleesvervangers. Waarom is dat en wat is nodig om dit te veranderen? Onderzoekers Hans Dagevos en Muriel Verain van Wageningen Universiteit zochten het uit.
Beyond Meat kampt met een tegenvallende vraag naar zijn vegetarische alternatieven voor burgers en worstjes. De Amerikaanse producent van vleesvervangers is in gesprek met een deel van zijn investeerders over het herstructureren van de schuldenlasten.
Barbecue-omzetten blijven stijgen. In de eerste zomer tijdens de coronacrisis (2020) werd barbecueën nog populairder dan dat het al was. Na een terugloop van de vleesomzet in de zomer van 2021 zijn burgers, spiesjes en worsten weer meer in trek. Steeds vaker liggen er plantaardige producten op de barbecue.
Op 80% van verpakkingen adviseren bedrijven vlees of vis te gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker. Daarom doet de dierenwelzijnsorganisatie het verzoek bij verschillende merken om hun aanbevolen recepten aan te passen. Negen merken gaan in op dit verzoek.
Van Gelder introduceert een nieuw plantaardig assortiment van vlees- en visvervangers en groenteproducten. De AGF-leverancier produceert burgers, gehaktballen, soepballetjes, lamsvlees en broodbeleg. Van Gelder experimenteerde anderhalf jaar, met als doel de optimale mix te vinden voor het plantaardige assortiment. "Uiteindelijk willen we helemaal van soja af."
De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel gaat vandaag van start. De campagne loopt van 4 tot 10 maart. Verschillende supermarkten en voedingsproducenten voeren campagne om consumenten te prikkelen plantaardige keuzes te maken.
Volgens de Vegetariërsbond verandert de markt. Volgens de bond eten minder mensen vlees en zijn meer mensen op zoek naar plantaardige alternatieven voor zuivel. Ook de vraag naar visvervangers groeit. De Vegetariërsbond stelt zeven trends vast op het gebied van vegetarische en veganistische voeding. VMT zet de trends op een rij.
Het bedrijf TOP ontwikkelde een vegetarische variant van gedroogde worstjes en jerky's. Het bedrijf gebruikt geëxtrudeerd plantaardig eiwit als basis. 'Het mondgevoel en textuur namaken was niet eenvoudig.' Het bedrijf vertelt aan VMT hoe ze het toch voor elkaar hebben gekregen.