Beeld: IFF
R&D

'Mindful eating' veelbesproken onder consumenten: zo speel je er als...

Bewust bezig zijn met wat je binnenkrijgt, ofwel 'mindful eating' is wereldwijd aan een opmars bezig. Uit onderzoek blijkt dat de interesse voor mindful eating het afgelopen jaar bijna is verdriedubbeld. Hoe speel je als voedselfabrikant in op deze trend? Dat lees je in dit artikel.

foto: shutterstock
Consumentenbond

Consumentenbond: 'Vooral huismerken beknibbelen stilletjes op dure...

Volgens de Consumentenbond passen voedingsbedrijven hun receptuur aan om prijsstijging van grondstoffen te compenseren. Zo zit er minder hazelnoot in hazelnootpasta en bevat kippensoep minder kip. Komt dit door stijgende grondstofprijzen? VMT vroeg de producenten en supermarkten om een reactie.

Kant-en-klaarproducten

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Veel kant-en-klaarmaaltijden van blijken ongezonder dan beweerd. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. De bond onderzocht 224 bezorgmaaltijden van vijftien verschillende onlinediensten. Daarvan bleken er maar acht een gezonde maaltijd te zijn op basis van de richtlijnen van het Voedingscentrum.

peulvruchten

Peulvruchtencake? Flanders Food onderzoekt potentie van peulvruchten...

Kunnen peulvruchten in de bakkerijsector een belangrijke grondstof zijn voor glutenvrije en plantaardige producten? Flanders Food zocht het uit in het project PulseBake. Dit zijn 3 conclusies uit het onderzoek.

FrieslandCampina

5 trends voor 2024 volgens FrieslandCampina Ingredients: Gezond en...

De focus van FrieslandCampina Ingredients ligt in 2024 op het helpen van consumenten om zich zo goed mogelijk te voelen, door middel van voeding. Maar wat zoeken consumenten precies in voedingsmiddelen? In dit artikel bekijken we de voedingstrends van de ingrediëntenleverancier voor 2024.

Consumentenonderzoek

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool...

"We zien vaak dat duurzame foodmerken het belang overschatten dat consumenten hechten aan duurzaamheid." Daarom lanceren Food Cabinet en Future of Food Institute de tool 'Food Profiles'. Door deze doelgroepsegmentatie kunnen ondernemers, marketeers en brand managers zorgen dat het merkverhaal en de communicatie beter aansluit bij de consument.

  1. 'Consument heeft behoefte aan volkoren, supermarkt speelt hier te weinig op in'
  2. 'Duurdere A-merk kipvervangers smaken slechter dan huismerken'
  3. Gezond eten vaak te duur en ongezond vaak té lekker
  4. Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit
  5. Ondanks inflatie zijn consumenten meer geïnteresseerd in producten met duurzaamheidskeurmerk
  6. Voor abonneesStappenplan: zo bereik je de mainstream consument met vleesvervangers
  7. Tony's Chocolonely haalt De Vegetarische Slager weer in als duurzaamste merk van Nederland
  8. Consumenten niet gevoelig voor goedkopere gezonde producten (update)
  9. 'Vers afbakbrood in supermarkt bevat niet altijd de wettelijk verplichte benaming'
  10. Meer verkoop restpartijen en producten tegen houdbaarheidsdatum door inflatie
  11. De Vegetarische Slager volgens consumenten meest duurzame bedrijf
  12. Jongere en rijkere Nederlanders eten meer vlees- en zuivelvrij
  13. 'We denken veganistischer dan we zijn: kwart Nederlanders hoopt op toekomst zonder vlees'
  14. Consumentenbond: 'In smaak nog veel te winnen bij vega rookworsten'
  15. Gen Z eist herziening van het voedselsysteem
  1. Ambitieuze roadmap Fevia doet eerdere duurzaamheidsverslagen verbleken
  2. Snelle hap zorgt voor mentale dip
  3. Nutri-Score verleidt onvoldoende tot aankoop gezondere voeding
  4. 'Vegan markt ontwikkelt extreem snel en vereist samenwerking in procesontwerp'
  5. Consument gevoeliger voor duurzame voeding
  6. Ingrediënten moeten eerlijk op het etiket
  7. Flexitarisme in Vlaanderen in opmars
  8. 'Nederlandse consument wil groter plantaardig aanbod en hogere prijs voor vlees'
  9. Onderzoek LTO: 'Nederlander wil meer betalen voor duurzamer voedsel'
  10. POM West-Vlaanderen bouwt wetenschapspark voeding en gezondheid
  11. '75% van de Belgen staat open voor consumptie van insecten, zolang ze niet zichtbaar zijn'
  12. 10 procent hogeropgeleiden laat vlees staan
  13. Consumentenbond: 'Supermarkt hummus lijkt niet op traditionele hummus'
  14. '40% van de toekomstige vleesconsumptie bestaat uit kweekvlees'
  15. Q8-klant kan kiezen uit 120 Starbucks koffiecombinaties