Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit

Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit

Supermarktketen Lidl wil dat 50% van de verkochte eiwitten in 2030 van plantaardige afkomst is. Om dit te bereiken testen ze of vleesvervangers beter verkopen als ze naast vlees in het schap liggen. De ING denkt dat deze nudgingstap de consumptie van vleesvervangers kan normaliseren.

Op dit moment is 38% van de eiwitten die Lidl verkoopt plantaardig. De rest (62%) is dierlijk. Lidl wil in 2030 naar 50-50-verdeling.

Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid en communicatie Lidl: “Deze transitie is een belangrijke maatschappelijke uitdaging voor de komende jaren. Wij nemen hierin onze verantwoordelijkheid. Vandaar dat we onszelf een concrete doelstelling opgelegd hebben, gericht op de eiwittransitie.”

Uitbreiden aanbod

Een van de stappen om dit te bereiken, is door het plantaardig assortiment uit te breiden. Daarnaast zorgen ze dat de prijzen voor deze producten lager zijn dan de dierlijke varianten.

Inzetten op zichtbaarheid

Om de doelstelling te behalen, moet er meer gebeuren, ziet Lidl. Daarom experimenteren ze met de zichtbaarheid en vindbaarheid van haar vleesvervangers.

Pilot

Vanaf half juni start Lidl met een pilot in 70 Lidl filialen waarbij een aantal van de vleesvervangers direct naast het vleesproduct gepresenteerd worden. Gedurende drie maanden onderzoeken de invloed  op de aankopen. Ook interviewen ze klanten. De volgende vleesvervangers liggen de komende maanden ook in het vleesschap: vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger. De prijzen van deze vleesvervangers zijn bovendien substantieel lager dan de vlees producten.

Chantal Goenee, bij Lidl verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid: "We gaan bij deze pilot onze bestverkopende vleesvervangers ook in het vleesschap presenteren: de vegetarische burger direct naast de vleeshamburger dus. Hiermee willen we steeds meer van onze klanten kennis laten maken met onze vegetarische producten zoals onze vleesvervangers. Het doel: dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe geen vlees te eten."

WUR doet mee

Voor deze pilot werkt Lidl samen met de Wageningen Universiteit en het World Resource Instituut (WRI). De resultaten worden na afloop van de pilot openbaar gemaakt.

Monique van der Meer, onderzoeker Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit: "Om de eiwittransitie te versnellen is het presenteren van het plantaardige alternatief naast de dierlijke tegenhanger mogelijk effectief. Dit lijkt vooral te gelden voor mensen die af en toe minder vlees willen eten.”

Eerder onderzoek

Volgens de onderzoeker laten vergelijkbare eerdere studies zien dat deze interventie een positief effect op verkopen van plantaardige (vlees)alternatieven. “Het is inspelen op gewoontegedrag van de consument in de supermarkt.”

Zo laat een Belgische studie uit 2019 zien dat vegetarische kip-kerrie salade naast de dierlijke variant zorgde voor 72% meer aankopen van de vegetarische variant.

Plantaardig op het Food Future Event

Op 26 september organiseert VMT het Food Future Event. Ook daar komt het onderwerp plantaardig aan bod. In een paneldiscussie onder leiding van Dennis Favier van Studio Fava en Seasogood, zullen verschillende schakels in de plantaardige keten discussiëren over de toekomst van plantaardig.

Consumptie normaliseren

Dirk Mulder, sector specialist Trade & Retail bij ING denkt dat de proef van Lidl succesvol kan uitpakken om twee redenen. "Allereerst speelt de supermarkt in op de menselijke neiging om voor de meest toegankelijke optie te kiezen. Door vleesvervangers prominent in het zicht te plaatsen merken consumenten deze producten sneller op en belanden ze eerder in het winkelmandje."

Een tweede reden is volgens Mulder dat de consumptie van vleesvervangers op deze manier (verder) wordt genormaliseerd. "Door de vervangers naast vlees te leggen kan het makkelijker als alternatief worden geaccepteerd en zijn mensen eerder geneigd een vegetarische optie uit te proberen."

Volgens de ING-expert is nudging een slimme strategie die consumenten aanmoedigt om bewustere en duurzamere keuzes te maken zonder het op te leggen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

VMT 8 (2024): Wat gaat 2025 ons brengen?

VMT 8 (2024): Wat gaat 2025 ons brengen?

Welke trends zijn er in de voedingsindustrie in 2025? In dit laatste nummer van 2024 geven deskundigen hun visie.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.