Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit

Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit

Supermarktketen Lidl wil dat 50% van de verkochte eiwitten in 2030 van plantaardige afkomst is. Om dit te bereiken testen ze of vleesvervangers beter verkopen als ze naast vlees in het schap liggen. De ING denkt dat deze nudgingstap de consumptie van vleesvervangers kan normaliseren.

Op dit moment is 38% van de eiwitten die Lidl verkoopt plantaardig. De rest (62%) is dierlijk. Lidl wil in 2030 naar 50-50-verdeling.

Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid en communicatie Lidl: “Deze transitie is een belangrijke maatschappelijke uitdaging voor de komende jaren. Wij nemen hierin onze verantwoordelijkheid. Vandaar dat we onszelf een concrete doelstelling opgelegd hebben, gericht op de eiwittransitie.”

Uitbreiden aanbod

Een van de stappen om dit te bereiken, is door het plantaardig assortiment uit te breiden. Daarnaast zorgen ze dat de prijzen voor deze producten lager zijn dan de dierlijke varianten.

Inzetten op zichtbaarheid

Om de doelstelling te behalen, moet er meer gebeuren, ziet Lidl. Daarom experimenteren ze met de zichtbaarheid en vindbaarheid van haar vleesvervangers.

Pilot

Vanaf half juni start Lidl met een pilot in 70 Lidl filialen waarbij een aantal van de vleesvervangers direct naast het vleesproduct gepresenteerd worden. Gedurende drie maanden onderzoeken de invloed  op de aankopen. Ook interviewen ze klanten. De volgende vleesvervangers liggen de komende maanden ook in het vleesschap: vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger. De prijzen van deze vleesvervangers zijn bovendien substantieel lager dan de vlees producten.

Chantal Goenee, bij Lidl verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid: "We gaan bij deze pilot onze bestverkopende vleesvervangers ook in het vleesschap presenteren: de vegetarische burger direct naast de vleeshamburger dus. Hiermee willen we steeds meer van onze klanten kennis laten maken met onze vegetarische producten zoals onze vleesvervangers. Het doel: dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe geen vlees te eten."

WUR doet mee

Voor deze pilot werkt Lidl samen met de Wageningen Universiteit en het World Resource Instituut (WRI). De resultaten worden na afloop van de pilot openbaar gemaakt.

Monique van der Meer, onderzoeker Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit: "Om de eiwittransitie te versnellen is het presenteren van het plantaardige alternatief naast de dierlijke tegenhanger mogelijk effectief. Dit lijkt vooral te gelden voor mensen die af en toe minder vlees willen eten.”

Eerder onderzoek

Volgens de onderzoeker laten vergelijkbare eerdere studies zien dat deze interventie een positief effect op verkopen van plantaardige (vlees)alternatieven. “Het is inspelen op gewoontegedrag van de consument in de supermarkt.”

Zo laat een Belgische studie uit 2019 zien dat vegetarische kip-kerrie salade naast de dierlijke variant zorgde voor 72% meer aankopen van de vegetarische variant.

Plantaardig op het Food Future Event

Op 26 september organiseert VMT het Food Future Event. Ook daar komt het onderwerp plantaardig aan bod. In een paneldiscussie onder leiding van Dennis Favier van Studio Fava en Seasogood, zullen verschillende schakels in de plantaardige keten discussiëren over de toekomst van plantaardig.

Consumptie normaliseren

Dirk Mulder, sector specialist Trade & Retail bij ING denkt dat de proef van Lidl succesvol kan uitpakken om twee redenen. "Allereerst speelt de supermarkt in op de menselijke neiging om voor de meest toegankelijke optie te kiezen. Door vleesvervangers prominent in het zicht te plaatsen merken consumenten deze producten sneller op en belanden ze eerder in het winkelmandje."

Een tweede reden is volgens Mulder dat de consumptie van vleesvervangers op deze manier (verder) wordt genormaliseerd. "Door de vervangers naast vlees te leggen kan het makkelijker als alternatief worden geaccepteerd en zijn mensen eerder geneigd een vegetarische optie uit te proberen."

Volgens de ING-expert is nudging een slimme strategie die consumenten aanmoedigt om bewustere en duurzamere keuzes te maken zonder het op te leggen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Eten van 'gluten'-brood leidt niet tot overgewicht

Eten van 'gluten'-brood leidt niet tot overgewicht

De afgelopen jaren zijn er diverse publicaties en berichten op de sociale media verschenen waarin wordt gesuggereerd dat de consumptie van (tarwe-)brood tot gewichtstoename en andere gezondheidsproblemen leidt. Deze berichten hebben geleid tot toenemende publieke bezorgdheid en een ander consumptiepatroon. Wetenschappers Fred Brouns en Daisy Jonkers onderzoeken de juistheid ervan in deel 5 van deze artikelenreeks.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij Jumbo in het schap

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij...

Op een regenachtige dag eind september is een klein gezelschap welkom op Harry's Farm in Flevoland. Op dat moment zitten de edamamepeultjes nog aan de plant, maar het zal niet lang meer duren voordat de boontjes worden geoogst. En deze vinden in het eerste kwartaal van 2025 hun weg naar het vriesversschap van Jumbo.

Safe met Roos: hoe borg je de kwaliteit en veiligheid van nieuwe eiwitbronnen?

Safe met Roos: hoe borg je de kwaliteit en veiligheid van nieuwe...

De Gezondheidsraad adviseert Nederlanders 60 procent plantaardige eiwitten te eten en 40 procent dierlijke eiwitten. De eiwittransitie is nodig om de ecologische voetafdruk te verkleinen. De overheid verwacht van voedingsbedrijven dat zij deze verandering ketenbreed uitdragen. Bedrijven zijn volop bezig met productinnovaties en eiwitalternatieven, maar hoe zorg je ervoor dat deze nieuwe eiwitbronnen van hoge kwaliteit zijn?

Food Safety Event: digitale tool spoort voedselveiligheidsrisico's op

Food Safety Event: digitale tool spoort voedselveiligheidsrisico's op

Waaraan moet een bedrijf voldoen als zijstromen uit de voedingsindustrie worden hergebruikt? En waar heeft de industrie behoefte aan? Dit zijn belangrijke vragen die de voedselindustrie bezighouden. Antwoorden krijg je tijdens het Food Safety Event.

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een goede basis'

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een...

Artificial Intelligence (AI), ook de voedingsindustrie kan er niet meer omheen. Verschillende producenten kijken voorzichtig wat AI voor hen kan betekenen en hoe ze dit het beste kunnen toepassen. Zo ook Engel Foreign Food. Zij ontwikkelden drie frisdranken met behulp van AI. Nick Maijenburg vertelde op de SIAL aan VMT hoe ze dat deden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.