Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit

Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit

Supermarktketen Lidl wil dat 50% van de verkochte eiwitten in 2030 van plantaardige afkomst is. Om dit te bereiken testen ze of vleesvervangers beter verkopen als ze naast vlees in het schap liggen. De ING denkt dat deze nudgingstap de consumptie van vleesvervangers kan normaliseren.

Op dit moment is 38% van de eiwitten die Lidl verkoopt plantaardig. De rest (62%) is dierlijk. Lidl wil in 2030 naar 50-50-verdeling.

Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid en communicatie Lidl: “Deze transitie is een belangrijke maatschappelijke uitdaging voor de komende jaren. Wij nemen hierin onze verantwoordelijkheid. Vandaar dat we onszelf een concrete doelstelling opgelegd hebben, gericht op de eiwittransitie.”

Uitbreiden aanbod

Een van de stappen om dit te bereiken, is door het plantaardig assortiment uit te breiden. Daarnaast zorgen ze dat de prijzen voor deze producten lager zijn dan de dierlijke varianten.

Inzetten op zichtbaarheid

Om de doelstelling te behalen, moet er meer gebeuren, ziet Lidl. Daarom experimenteren ze met de zichtbaarheid en vindbaarheid van haar vleesvervangers.

Pilot

Vanaf half juni start Lidl met een pilot in 70 Lidl filialen waarbij een aantal van de vleesvervangers direct naast het vleesproduct gepresenteerd worden. Gedurende drie maanden onderzoeken de invloed  op de aankopen. Ook interviewen ze klanten. De volgende vleesvervangers liggen de komende maanden ook in het vleesschap: vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger. De prijzen van deze vleesvervangers zijn bovendien substantieel lager dan de vlees producten.

Chantal Goenee, bij Lidl verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid: "We gaan bij deze pilot onze bestverkopende vleesvervangers ook in het vleesschap presenteren: de vegetarische burger direct naast de vleeshamburger dus. Hiermee willen we steeds meer van onze klanten kennis laten maken met onze vegetarische producten zoals onze vleesvervangers. Het doel: dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe geen vlees te eten."

WUR doet mee

Voor deze pilot werkt Lidl samen met de Wageningen Universiteit en het World Resource Instituut (WRI). De resultaten worden na afloop van de pilot openbaar gemaakt.

Monique van der Meer, onderzoeker Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit: "Om de eiwittransitie te versnellen is het presenteren van het plantaardige alternatief naast de dierlijke tegenhanger mogelijk effectief. Dit lijkt vooral te gelden voor mensen die af en toe minder vlees willen eten.”

Eerder onderzoek

Volgens de onderzoeker laten vergelijkbare eerdere studies zien dat deze interventie een positief effect op verkopen van plantaardige (vlees)alternatieven. “Het is inspelen op gewoontegedrag van de consument in de supermarkt.”

Zo laat een Belgische studie uit 2019 zien dat vegetarische kip-kerrie salade naast de dierlijke variant zorgde voor 72% meer aankopen van de vegetarische variant.

Plantaardig op het Food Future Event

Op 26 september organiseert VMT het Food Future Event. Ook daar komt het onderwerp plantaardig aan bod. In een paneldiscussie onder leiding van Dennis Favier van Studio Fava en Seasogood, zullen verschillende schakels in de plantaardige keten discussiëren over de toekomst van plantaardig.

Consumptie normaliseren

Dirk Mulder, sector specialist Trade & Retail bij ING denkt dat de proef van Lidl succesvol kan uitpakken om twee redenen. "Allereerst speelt de supermarkt in op de menselijke neiging om voor de meest toegankelijke optie te kiezen. Door vleesvervangers prominent in het zicht te plaatsen merken consumenten deze producten sneller op en belanden ze eerder in het winkelmandje."

Een tweede reden is volgens Mulder dat de consumptie van vleesvervangers op deze manier (verder) wordt genormaliseerd. "Door de vervangers naast vlees te leggen kan het makkelijker als alternatief worden geaccepteerd en zijn mensen eerder geneigd een vegetarische optie uit te proberen."

Volgens de ING-expert is nudging een slimme strategie die consumenten aanmoedigt om bewustere en duurzamere keuzes te maken zonder het op te leggen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Beeld: Shutterstock

Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Nieuwe ingrediënten 2025: natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk

Nieuwe ingrediënten 2025: natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂...

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp ultrabewerkte voeding? Deze collectie helpt je op weg

Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp...

Het onderwerp ultrabewerkte voeding zorgt de afgelopen paar jaar voor flink wat discussie in de voedingsmiddelensector. Wat is het, wat vindt de consument ervan en wat zegt de wetenschap? In een deze collectie zijn praktijkverhalen en inzichten van experts te vinden.

Foto: Shutterstock

Zoethout als conserveermiddel tegen Listeria? Onderzoek ziet potentie...

Onderzoek toont aan dat glibridine uit zoethout pathogenen zoals Listeria kunnen doden. Alberto Bombelli, onderzoeker levensmiddelenmicrobiologie bij Wageningen University & Research (WUR), onderzocht de antimicrobiële werking van glibridine in voorgesneden cantaloupe. Uit zijn onderzoek blijkt dat glibridine zowel geschikt is als desinfectans en conserveermiddel.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.