Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben consumenten recht op duidelijke, volledige en concrete informatie over duurzaamheid van producten en diensten. “Termen als klimaatneutraal, duurzaam of milieubewust zijn te vaag en daarmee snel misleidend”, stelt de autoriteit. Om consumenten eerlijke en duidelijke informatie te geven heeft ACM de leidraad duurzaamheidsclaims uit 2021 vernieuwd.
‘Duurzaamheidsclaims moeten kloppen’
“Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat claims over duurzaamheid kloppen. Alleen dan kunnen ze een duurzame keuze maken. Met deze vernieuwde leidraad bieden we ondernemers praktisch advies voor de formulering en onderbouwing van hun duurzaamheidsclaims. Juiste en duidelijke duurzaamheidsclaims zijn ook in het belang van bedrijven om een eerlijk speelveld te creëren”, vertelt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM.
Oneerlijke concurrentie
De nieuwe leidraad is aangepast naar aanleiding van ervaringen, reacties en Europese ontwikkelingen in wet- en regelgeving. De leidraad moet volgens de ACM bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid beschermen tegen bedrijven die oneerlijk concurreren door misleidende claims te gebruiken. Daarnaast moet de leidraad consumenten beschermen en het mogelijk maken een duurzame keuze te maken.
5 vuistregels
De vernieuwde leidraad van de ACM bevat vijf vuistregels. De eerste twee gaan over claims, de overige vuistregels zijn extra eisen voor het gebruik van vergelijkende claims, claims over duurzaamheidsambities van bedrijven en visuele claims en keurmerken. De vuistregels luiden als volgt:
- Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
- Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
- Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend