Jongere en rijkere Nederlanders eten meer vlees- en zuivelvrij

Jongere en rijkere Nederlanders eten meer vlees- en zuivelvrij

Er wordt in Nederland steeds minder vlees gegeten. Hoevéél minder is afhankelijk van leeftijd en inkomen.

Steeds meer Nederlanders eten geen of minder vlees en/of zuivel: 26% noemt zich flexitariër, 5% is vegetarisch en 4% veganistisch.

Generatieverschil

Uit een enquête die onderzoeks- en adviesbureau SurveyMonkey van Momentive hield onder 1.002 volwassenen blijkt dat vegetariërs en veganisten over het algemeen jonger zijn. Respectievelijk 9% en 10% behoort tot de 18 tot 34-jarigen, terwijl slechts 3% en 1% 65+er is. Volgens Momentive is er duidelijk een generatieverschil in eetgewoonten: mensen onder de 35 gebruiken vijf keer vaker een online boodschappendienst, volgen dubbel zo vaak een vegetarisch dieet en proberen 1,5 keer vaak weleens plantaardig vlees.


Afhankelijk van inkomen

Ook inkomen blijkt een bepalende factor te zijn bij de keuze voor een meer vleesvrij eetpatroon. Van de respondenten met een inkomen boven €50.000 heeft 81% weleens een vleesvervanger geprobeerd, tegen 57% van de deelnemers met een jaarinkomen van minder €30.000. Van de eerstgenoemde inkomensgroep koop 56% wekelijks plantaardige vleesvervangers, tegenover 29% van de lagere inkomens.

Heleen van der Male

Heleen van der Male

Freelance redacteur

foto: shutterstock

Consumentenbond: 'Vooral huismerken beknibbelen stilletjes op dure...

Volgens de Consumentenbond passen voedingsbedrijven hun receptuur aan om prijsstijging van grondstoffen te compenseren. Zo zit er minder hazelnoot in hazelnootpasta en bevat kippensoep minder kip. Komt dit door stijgende grondstofprijzen? VMT vroeg de producenten en supermarkten om een reactie.

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Veel kant-en-klaarmaaltijden van blijken ongezonder dan beweerd. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. De bond onderzocht 224 bezorgmaaltijden van vijftien verschillende onlinediensten. Daarvan bleken er maar acht een gezonde maaltijd te zijn op basis van de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Vlees en zuivel zijn in veel supermarkten goedkoper dan de plantaardige alternatieven. Denktank Questionmark onderzocht vorig jaar bij Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus de prijsverschillen tussen dierlijk zuivel en vlees en vegan producten. Bij zes van de zeven supermarkten waren de alternatieven goedkoper.

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel 

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel

Supermarktformule Picnic analyseert jaarlijks het koopgedrag van consumenten. Fruit en zuivel zijn het afgelopen jaar het meest geliefd. Ook ziet Picnic een opkomst in biologisch. De online super heeft een overzicht gemaakt van de populairste producten.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van ingrediënten, plantaardig en van AI

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van...

Wat denken consumenten van AI-ontwikkelde producten? Wat verwachten ze van de plantaardige producten? En welk product blijven ze kopen zelfs als de prijs flink stijgt? Lees meer over de 10 trends voor 2025 van Innova Market Insights.

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in productontwikkeling tot de populariteit van biologisch en regeneratieve landbouw, Mariëlle deelt waardevolle inzichten waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Beeld: Van Delft

Van Delft zet met innovatie in op jaarrond en wereldwijd kruidnoten:...

Van Delft staat bekend om de vele smaken kruidnoten. Elk jaar komt de producent met verschillende nieuwe smaken. Van Delft wil de kruidnoot uiteindelijk jaarrond en wereldwijd populair maken. Hoe wil de producent dit doen? Waar komt de inspiratie vandaan? En hoe ziet een innovatieproces er bij de producent uit? VMT sprak met Gerard Cuperus, senior new product developer bij Van Delft.

Beeld: Shutterstock

Komst 'bloedende' plantaardige burger stap dichterbij na goedkeuring...

Een belangrijke horde is genomen voor de goedkeuring van het gebruik van soja leghemoglobine in vleesvervangers. De EFSA vindt het ingrediënt veilig voor consumptie door de consument. Maar wat is soja leghemoglobine precies en wat zijn de mogelijkheden voor Nederlandse producenten van vleesvervangers?

Blue Band Heerlijk Romig

Flora Food Group verandert naam Blue Band Roombeter naar Blue Band...

Flora Food Group (voorheen Upfield) verandert de naam van Blue Band Roombeter naar Blue Band Heerlijk Romig. Dit doet de producent nadat een voorzieningenrechter concludeerde dat de producent 'Roombeter' niet mag gebruiken op de verpakking.

Nieuwe speler vleesvervangersmarkt: Planted introduceert vervangers van erwteneiwit

Nieuwe speler vleesvervangersmarkt: Planted introduceert vervangers...

Vanaf deze maand ligt er een nieuw merk vleesvervangers in het schap: Planted. Het van origine Zwitserse bedrijf gebruikt erwteneiwit als basis voor de producten. De vleesvervangers bevatten volgend de producent geen kunstmatige toevoegingen.

Communiceren over vleesvervangers? Dit zijn 6 inzichten van experts

Communiceren over vleesvervangers? Dit zijn 6 inzichten van experts

Wat is belangrijk om vleesvervangers succesvol te verkopen nu de markt is veranderd? Tijdens de New Food Conference deelden Redefine Meat, Matr Foods en Novameat - 3 Europese producenten van vleesvervangers - deze 6 inzichten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.