Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel 

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel 

Supermarktformule Picnic analyseert jaarlijks het koopgedrag van consumenten. Fruit en zuivel zijn het afgelopen jaar het meest geliefd. Ook ziet Picnic een opkomst in biologisch. De online super heeft een overzicht gemaakt van de populairste producten.

Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dit blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens. Populaire levensmiddelen als komkommers, halfvolle melk en bananen zijn landelijk de meest bestelde producten. Volgens de supermarktketen was dit voorgaande jaren óok het geval. Deze ‘top drie’ bleef in 2023 onveranderd. 

Regio favorieten 

Naast komkommers, halfvolle melk en bananen ziet Picnic een aantal andere opvallende populaire keuzes. Zo valt vla vooral bij noordelijk Nederland in de smaak. Inwoners van Overijssel hebben een voorkeur voor avocado’s en cherrytomaten. De consument in Gelderland houdt van gembershots en in Brabant zijn pasta en magere rookworst geliefd. Limburgers zijn liefhebber van flespompoenen en Breaker knijpyoghurt. Zeeland bestelt de meeste groenten, zoals andijvie en hutspotgroenten. De Randstad bestelt veruit de meeste chocolade. Volgens Picnic worden kerstkransjes, chocoladepindas en Tony's Chocolonely het meest besteld.  

Biologisch in opkomst  

Picnic ziet een stijgende vraag naar biologisch. De super breidt het aanbod daarom steeds verder uit. De grootste hardlopers zijn troebele appelsap, sinaasappelsap en maiswafels. Ook biologische groenten worden steeds vaker besteld door consumenten.  

“Je ziet vaak dat trends in Amsterdam ontstaan. De jaren daarna zie je die trends ook in andere steden. Denk bijvoorbeeld aan de avocadogekte van enkele jaren terug”, vertelt woordvoerder Romke Spierdijk. 

Didi de Koning

Didi de Koning

Redacteur VMT

Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit. 

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de foodindustrie als isolaat of meel'

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de...

Of de gele erwt potentie heeft in Vlaanderen, was de onderzoeksvraag in het PeaPact-project. De Hogeschool Gent, agro-onderzoeksbureau Inagro, twee landbouwers en verschillende verwerkers, waaronder La vie est Belle, bogen zich over dit onderwerp. Na de resultaten kreeg het project een vervolg in PeaPact 2 dat momenteel loopt. VMT vroeg projectleider Evelien Van Bavegem van de Hogeschool Gent naar het potentieel van de gele peulvrucht. 'Wij zien meer mogelijkheden voor gele erwt voor de verwerkende industrie, als isolaat of als meel.'

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van ingrediënten, plantaardig en van AI

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van...

Wat denken consumenten van AI-ontwikkelde producten? Wat verwachten ze van de plantaardige producten? En welk product blijven ze kopen zelfs als de prijs flink stijgt? Lees meer over de 10 trends voor 2025 van Innova Market Insights.

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in productontwikkeling tot de populariteit van biologisch en regeneratieve landbouw, Mariëlle deelt waardevolle inzichten waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Beeld: Van Delft

Van Delft zet met innovatie in op jaarrond en wereldwijd kruidnoten:...

Van Delft staat bekend om de vele smaken kruidnoten. Elk jaar komt de producent met verschillende nieuwe smaken. Van Delft wil de kruidnoot uiteindelijk jaarrond en wereldwijd populair maken. Hoe wil de producent dit doen? Waar komt de inspiratie vandaan? En hoe ziet een innovatieproces er bij de producent uit? VMT sprak met Gerard Cuperus, senior new product developer bij Van Delft.

Foto van de laatste koolteelt op het perceel waar de nieuwe productielocatie komt. Op de foto zijn te zien Anouk Wissink, algemeen directeur Koninklijke Vezet en Marcel Jacobs, chief executive officer van Kramer Food Family. Op de achtergrond is de huidige productielocatie van Koninklijke Vezet te zien. - Beeld: Marloes Verweij

Koninklijke Vezet bouwt nieuwe productielocatie om te voldoen aan...

Koninklijke Vezet start deze week met het bouwen van een nieuwe productielocatie in Warmenhuizen, Noord-Holland. Deze productielocatie komt tegenover de huidige locatie. Door groeiende afzet moet de producent naar eigen zeggen uitbreiden.

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier moet je als levensmiddelenbedrijf op letten

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier...

De Europese Commissie stelde op 17 augustus 2023 twee verordeningen vast met betrekking tot de handelsnormen en handelsnormcontroles voor de sector groenten en fruit. Het gaat om de Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2429 en Uitvoeringsverordening (EU) 2023/2430. Deze verordeningen treden per 1 januari 2025 in werking. In dit artikel een kort overzicht van de daaruit voortvloeiende verplichtingen en aandachtspunten voor levensmiddelenbedrijven.

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino...

Ariane van Mancius van NowNewNext kijkt niet naar de harde grenzen tussen de generaties, maar vooral naar de drijfveren. Daar zit een overlap in, maar ook grote verschillen. In de podcast vertelt de duurzaamheids- en verpakkingsexpert hoe de drijfveren productontwikkeling kunnen informeren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.