Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto van de laatste koolteelt op het perceel waar de nieuwe productielocatie komt. Op de foto zijn te zien Anouk Wissink, algemeen directeur Koninklijke Vezet en Marcel Jacobs, chief executive officer van Kramer Food Family. Op de achtergrond is de huidige productielocatie van Koninklijke Vezet te zien. - Beeld: Marloes Verweij

Koninklijke Vezet bouwt nieuwe productielocatie om te voldoen aan...

Koninklijke Vezet start deze week met het bouwen van een nieuwe productielocatie in Warmenhuizen, Noord-Holland. Deze productielocatie komt tegenover de huidige locatie. Door groeiende afzet moet de producent naar eigen zeggen uitbreiden.

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier moet je als levensmiddelenbedrijf op letten

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier...

De Europese Commissie stelde op 17 augustus 2023 twee verordeningen vast met betrekking tot de handelsnormen en handelsnormcontroles voor de sector groenten en fruit. Het gaat om de Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2429 en Uitvoeringsverordening (EU) 2023/2430. Deze verordeningen treden per 1 januari 2025 in werking. In dit artikel een kort overzicht van de daaruit voortvloeiende verplichtingen en aandachtspunten voor levensmiddelenbedrijven.

Belgische groente- en fruittelers moeten opletten op oosterse fruitvlieg, FAVV verscherpt toezicht 

Belgische groente- en fruittelers moeten opletten op oosterse...

Het FAVV trof op een marktplaats in Antwerpen opnieuw een oosterse fruitvlieg aan. Professionele groente- en fruittelers worden gevraagd om attent te zijn voor het insect. Het insect is ongevaarlijk voor mens en dier maar kan wel hele fruit- en groenteteelten vernietigen.

Beeld: Shutterstock

Europese Commissie: 'Land van oorsprong moet duidelijker op...

Vanaf 1 januari 2025 moet het land van oorsprong duidelijker zichtbaar zijn op verpakkingen van groenten en fruit. Ook op verpakkingen van gesneden groenten en fruit moet de oorsprong van de producten duidelijk zijn. Dit stelt de Europese Commissie.

Nicole Freid, algemeen directeur van Hak. (Foto: Hak)

HAK uit klimaatzorgen: 'groenten niet het hele jaar beschikbaar'

Consumenten moeten eraan wennen dat niet alle groenten het hele jaar beschikbaar zijn. Dat zegt Nicole Freid, CEO van groente- en peulvruchtenfabrikant HAK. Door klimaatverandering worden oogsten in de toekomst minder voorspelbaar en gaan weersextremen leiden tot schaarste van bepaalde producten.

Twee salmonella-uitbraken door verse komkommers zorgen voor honderden zieken

Twee salmonella-uitbraken door verse komkommers zorgen voor honderden...

In de Verenigde Staten zijn tot nu toe 381 mensen bevestigd als patiënt bij twee salmonella-uitbraken die verband houden met de consumptie van verse komkommers.

Beeld: Shutterstock

Ontwikkelingen in 5 sectoren op een rij: 'Grote crises achter ons,...

De voedingsindustrie heeft door onder andere de coronapandemie, energie- en grondstoffencrisis en inflatie turbulente jaren gehad. Nu deze crisissen meer naar de achtergrond schuiven, krijgen producenten weer te maken met eerdere uitdagingen zoals arbeidstekorten, verduurzamen en grondstoffen. In dit artikel voor 5 branches de uitdagingen op een rij.

Albert Heijn haalt kroon van ananas en bespaart daarmee CO2

Albert Heijn haalt kroon van ananas en bespaart daarmee CO2

Retailer Albert Heijn wil 45% minder CO2-equivalenten uitstoten in de keten van land tot klant. Een van de acties om dit te bereiken is de kroon van de ananas halen.

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel 

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel

Supermarktformule Picnic analyseert jaarlijks het koopgedrag van consumenten. Fruit en zuivel zijn het afgelopen jaar het meest geliefd. Ook ziet Picnic een opkomst in biologisch. De online super heeft een overzicht gemaakt van de populairste producten.