
Fresh Recruitment
Van AI tot functionele smoothies, van Koreaanse smaken tot vleesvervangers met een eigen identiteit. Aan het eind van elk jaar zijn er vele foodtrends. Reden voor de redactie om deze foodtrends op een rij te zetten. Lees 7 trendartikelen en luister naar 1 trendpodcast.
Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen geven. Uiteraard kwamen deze trends voorbij op de Free From Food beurs in Amsterdam. VMT sprak op de beurs, eind november in de RAI. Negen bedrijven viel VMT op. In dit artikel aandacht aan de innovaties.
Het einde van het jaar nadert en 2024 staat voor de deur. Elk jaar leiden de ontwikkelingen in de industrie tot veranderingen en trends. Hoe kijken jonge managers naar de toekomst? Wat is hun kijk op 2024 en wat gaat er veranderen in hun vakgebied? VMT vroeg het aan jonge productontwikkelaars en kwaliteitsmanagers.
Volgens Innova Market Insights reageren consumenten - ondanks de inflatie - positief als de ingrediënten eiwit of paddenstoel voor op de verpakking staat. Lees meer over de 10 trends voor 2024.
Consumenten zijn steeds meer op zoek naar duidelijke informatie over (ultra)bewerkte voedingsmiddelen. Ook het verlengen van de 'gezonde jaren' wordt voor consumenten steeds belangrijker. Technologie kan consumenten tenslotte helpen om koken gemakkelijker te maken. In dit artikel 3 consumententrends die Mintel voorspelt voor 2024.
Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.
Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."
Eind vorig jaar publiceerde de NVWA het nieuwe Handboek aroma's in levensmiddelen. Hierin staat meer informatie over de wetgeving rondom aroma's. Welke aroma's zijn toegestaan? Welke informatie over aroma's moet er op een etiket? En welke additieven mogen niet in aroma's aanwezig zijn? VMT dook in het handboek en zet 10 belangrijke punten op een rij.
In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.
De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.
Eind vorig jaar publiceerde de NVWA het nieuwe Handboek enzymen in levensmiddelen. Hierin staat meer informatie over de wetgeving rondom enzymen. Hoe zit het met het gebruik van enzymen als hulpstof of ingrediënt? En wat zegt de wetgeving over enzymen gemaakt met behulp van genetische modificatie? VMT dook in het handboek en zet 10 belangrijke punten op een rij.
Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.
Dit is een overzicht van nieuwe voedselmachines. Dit zijn de laatste wapenfeiten: Arla Foods Ingredients installeert elektrische ketel voor CO₂-reductie, GEA introduceert CO₂-vrij verdampersysteem en Lewa introduceert modulair doseersysteem voor snoep productie.