Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar
Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.
Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.
Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.
Ondernemers in precisiefermentatie die willen opschalen in precisiefermentatie kunnen binnenkort terecht bij NIZO. En bedrijven die bezig zijn met celkweek kunnen terecht bij een nieuwe onafhankelijke spinoff van Mosa Meat.
Europese wetgeving vormt soms een obstakel of vertragende factor voor de voedseltransitie. Velen zeggen ook wel dat Europese wetgeving een rem vormt voor innovatie in de voedingsindustrie. Een lezing van Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht.
VMT nam dit jaar 12 podcasts op. Tijdens de kerstvakantie kun je ze gratis beluisteren. In dit artikel zetten we ze allemaal op een rij.
Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.
Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."
Moet de overheid ruimte geven aan de vleessector, of moet de klimaatpolitieke lijn van de Europese Unie leidend zijn? Is landbouw een strategische, geopolitieke troef voor Nederland en de EU? Voor welke markt produceert de Nederlandse vleessector eigenlijk en hoe draagt vlees bij aan een gezond voedingspatroon?
Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.
Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.