Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Zeker in supermarkten zoeken consumenten naar eten dat lekker en betaalbaar is, maar ook gezond en als het even kan duurzaam. Op het Food Future Event deelt retailer Albert Heijn in een keynote de visie op de ontwikkeling van gezond en duurzaam eten. VMT zet een aantal artikelen over deze onderwerpen op een rij.

De plantaardige eigenmerklijn AH Terra of als eerste de CO2-emissies op de verpakking van een reeks producten plaatsen: Albert Heijn neemt flinke stappen om duurzame en gezonde producten te ontwikkelen. Wat is de visie van de retailer op deze grote thema’s?

Martijn Versteegh, director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens het Food Future Event op 3 oktober inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen. 

VMT verzamelde 6 voorbeelden over gezondheid en duurzaamheid bij Albert Heijn als voorbereiding op de keynote:

1 Minder CO2-uitstoot door hybride

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze producten - bestaand uit 50% kip en 50% rund - de CO2-uitstoot omlaag brengen. Albert Heijn vertelt aan VMT over het geheim achter de strategie.

Albert Heijn wil in 2030 flink minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2018, de supermarktketen doelt op een reductie van 45%. Daarvoor is een duurzamere koers nodig en dat gaat niet over een nacht ijs. De volgende stap richting CO2-reductie is de introductie van half-om-half rundkipproducten.

2 Minder verpakking om gehakt

Albert Heijn verpakt het gehakt sinds 2021 in een zakje in plaats van een bakje. Dat scheelt jaarlijks meer dan 500.000 kilo plastic; een besparing van 70 procent. "Bijzonder is dat we van drie verschillende verpakkingselementen, tray, topfolie, etiket, naar één enkele folie zijn gegaan", vertelt Nick Schallies, verpakkingstechnoloog bij Hilton Foods. Het bedrukken van de folie onder hoge snelheid was een enorme uitdaging, maar deze zorgt juist voor een nóg grotere besparing.

3 Duurzame chocolade

Albert Heijn haakte aan bij het open chain-traceerbaarheidsprogramma van Tony's Chocolonely. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet.' Alle AH eigen merkchocolade bij Albert Heijn of het nu een reep is of op een koekje zit, is minimaal gecertificeerd. Het chocolademerk Delicata was toe aan een nieuwe uitstraling. Hirdes koos daarom om met dat merk een stap te zetten in duurzaamheid. Hirdes: “Voor onze eigen merk producten kunnen we dat zelf bepalen. Een A-merk is verantwoordelijk voor de eigen keten. Melden leveranciers zich bij ons, stellen we altijd vragen over hoe ze duurzaamheid geregeld hebben. We moedigen ten zeerste aan dat ze op z'n minst op certificering zitten.”

4 Kant-en-klaarmaaltijden

Kant-en-klaarmaaltijden en maaltijdsalades zijn de coronadip allang weer te boven en nu onverminderd populair in supermarkten. De Consumentenbond blijft echter bezorgd over de gezondheid ervan. Maar daar wordt aan gewerkt.

5 Eiwittransitie

Albert Heijn wil zich naar eigen zeggen hard maken voor de eiwittransitie, maar wacht nog met echte fundamentele veranderingen in het schap. De bal ligt daarvoor in eerste instantie bij de consument. Wél wil de supermarktketen consumenten prikkelen met een herziene plantaardige productlijn met de naam Terra.

6 App om gezonder te leven

Albert Heijn lanceerde in 2021 een nieuwe app FoodFirst Leefstijlcoach die mensen moet helpen om beter te eten, meer te bewegen, goed te ontspannen en lekkerder te slapen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Nieuwe ingrediënten 2025: natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk

Nieuwe ingrediënten 2025: natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂...

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Beeld: Shutterstock

Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn

31 mensen hebben zich inmiddels bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen.

Opschalen in precisiefermentatie en celkweek? Nederland investeert in twee nieuwe pilot plants

Opschalen in precisiefermentatie en celkweek? Nederland investeert in...

Ondernemers in precisiefermentatie die willen opschalen in precisiefermentatie kunnen binnenkort terecht bij NIZO. En bedrijven die bezig zijn met celkweek kunnen terecht bij een nieuwe onafhankelijke spinoff van Mosa Meat.

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt per direct blauwe bessen van het huismerk uit de schappen. Het diepvriesproduct is mogelijk besmet met hepatitis A.

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.