Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Zeker in supermarkten zoeken consumenten naar eten dat lekker en betaalbaar is, maar ook gezond en als het even kan duurzaam. Op het Food Future Event deelt retailer Albert Heijn in een keynote de visie op de ontwikkeling van gezond en duurzaam eten. VMT zet een aantal artikelen over deze onderwerpen op een rij.

De plantaardige eigenmerklijn AH Terra of als eerste de CO2-emissies op de verpakking van een reeks producten plaatsen: Albert Heijn neemt flinke stappen om duurzame en gezonde producten te ontwikkelen. Wat is de visie van de retailer op deze grote thema’s?

Martijn Versteegh, director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens het Food Future Event op 3 oktober inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen. 

VMT verzamelde 6 voorbeelden over gezondheid en duurzaamheid bij Albert Heijn als voorbereiding op de keynote:

1 Minder CO2-uitstoot door hybride

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze producten - bestaand uit 50% kip en 50% rund - de CO2-uitstoot omlaag brengen. Albert Heijn vertelt aan VMT over het geheim achter de strategie.

Albert Heijn wil in 2030 flink minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2018, de supermarktketen doelt op een reductie van 45%. Daarvoor is een duurzamere koers nodig en dat gaat niet over een nacht ijs. De volgende stap richting CO2-reductie is de introductie van half-om-half rundkipproducten.

2 Minder verpakking om gehakt

Albert Heijn verpakt het gehakt sinds 2021 in een zakje in plaats van een bakje. Dat scheelt jaarlijks meer dan 500.000 kilo plastic; een besparing van 70 procent. "Bijzonder is dat we van drie verschillende verpakkingselementen, tray, topfolie, etiket, naar één enkele folie zijn gegaan", vertelt Nick Schallies, verpakkingstechnoloog bij Hilton Foods. Het bedrukken van de folie onder hoge snelheid was een enorme uitdaging, maar deze zorgt juist voor een nóg grotere besparing.

3 Duurzame chocolade

Albert Heijn haakte aan bij het open chain-traceerbaarheidsprogramma van Tony's Chocolonely. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet.' Alle AH eigen merkchocolade bij Albert Heijn of het nu een reep is of op een koekje zit, is minimaal gecertificeerd. Het chocolademerk Delicata was toe aan een nieuwe uitstraling. Hirdes koos daarom om met dat merk een stap te zetten in duurzaamheid. Hirdes: “Voor onze eigen merk producten kunnen we dat zelf bepalen. Een A-merk is verantwoordelijk voor de eigen keten. Melden leveranciers zich bij ons, stellen we altijd vragen over hoe ze duurzaamheid geregeld hebben. We moedigen ten zeerste aan dat ze op z'n minst op certificering zitten.”

4 Kant-en-klaarmaaltijden

Kant-en-klaarmaaltijden en maaltijdsalades zijn de coronadip allang weer te boven en nu onverminderd populair in supermarkten. De Consumentenbond blijft echter bezorgd over de gezondheid ervan. Maar daar wordt aan gewerkt.

5 Eiwittransitie

Albert Heijn wil zich naar eigen zeggen hard maken voor de eiwittransitie, maar wacht nog met echte fundamentele veranderingen in het schap. De bal ligt daarvoor in eerste instantie bij de consument. Wél wil de supermarktketen consumenten prikkelen met een herziene plantaardige productlijn met de naam Terra.

6 App om gezonder te leven

Albert Heijn lanceerde in 2021 een nieuwe app FoodFirst Leefstijlcoach die mensen moet helpen om beter te eten, meer te bewegen, goed te ontspannen en lekkerder te slapen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Wat is nodig om succesvol duurzame en/of gezonde ingrediënten in te zetten in productontwikkeling? Hoe ontwikkel je een product voor een heel nieuwe categorie? Risico's nemen in productontwikkeling, hoe doe je dat?

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Beeld: PeelPioneers

Zo bouwt PeelPioneers een nóg grotere schillenfabriek: 'Uiteindelijk...

Sinds PeelPioneers in 2021 verhuisde naar de huidige fabriek in Den Bosch, groeide het bedrijf hard. Na een investeringsronde waarin het bedrijf €4...

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo...

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en...

Foto: FSSC 22000

FSSC 22000 versie 6 krijgt GFSI-erkenning

Foundation FSSC meldt dat de nieuwste versie van hun schema, FSSC 22000 versie 6, op 23 augustus 2024 de Global Food Safety Initiative (GFSI)...

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig visassortiment

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De nieuwe producten: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig...

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De...

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding misplaatst

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding...

Voedingstechnologen en voedingsgezondheidsdeskundigen kijken anders naar voeding, zo bleek tijdens een levendig debat van Fevia in Antwerpen. De...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...