De plantaardige eigenmerklijn AH Terra of als eerste de CO2-emissies op de verpakking van een reeks producten plaatsen: Albert Heijn neemt flinke stappen om duurzame en gezonde producten te ontwikkelen. Wat is de visie van de retailer op deze grote thema’s?
Martijn Versteegh, director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens het Food Future Event op 3 oktober inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.
VMT verzamelde 6 voorbeelden over gezondheid en duurzaamheid bij Albert Heijn als voorbereiding op de keynote:
1 Minder CO2-uitstoot door hybride
Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze producten - bestaand uit 50% kip en 50% rund - de CO2-uitstoot omlaag brengen. Albert Heijn vertelt aan VMT over het geheim achter de strategie.
Albert Heijn wil in 2030 flink minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2018, de supermarktketen doelt op een reductie van 45%. Daarvoor is een duurzamere koers nodig en dat gaat niet over een nacht ijs. De volgende stap richting CO2-reductie is de introductie van half-om-half rundkipproducten.
2 Minder verpakking om gehakt
Albert Heijn verpakt het gehakt sinds 2021 in een zakje in plaats van een bakje. Dat scheelt jaarlijks meer dan 500.000 kilo plastic; een besparing van 70 procent. "Bijzonder is dat we van drie verschillende verpakkingselementen, tray, topfolie, etiket, naar één enkele folie zijn gegaan", vertelt Nick Schallies, verpakkingstechnoloog bij Hilton Foods. Het bedrukken van de folie onder hoge snelheid was een enorme uitdaging, maar deze zorgt juist voor een nóg grotere besparing.
3 Duurzame chocolade
Albert Heijn haakte aan bij het open chain-traceerbaarheidsprogramma van Tony's Chocolonely. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet.' Alle AH eigen merkchocolade bij Albert Heijn of het nu een reep is of op een koekje zit, is minimaal gecertificeerd. Het chocolademerk Delicata was toe aan een nieuwe uitstraling. Hirdes koos daarom om met dat merk een stap te zetten in duurzaamheid. Hirdes: “Voor onze eigen merk producten kunnen we dat zelf bepalen. Een A-merk is verantwoordelijk voor de eigen keten. Melden leveranciers zich bij ons, stellen we altijd vragen over hoe ze duurzaamheid geregeld hebben. We moedigen ten zeerste aan dat ze op z'n minst op certificering zitten.”
4 Kant-en-klaarmaaltijden
Kant-en-klaarmaaltijden en maaltijdsalades zijn de coronadip allang weer te boven en nu onverminderd populair in supermarkten. De Consumentenbond blijft echter bezorgd over de gezondheid ervan. Maar daar wordt aan gewerkt.
Bekijk ook
Gezondheid kant-en-klaarmaaltijden blijft punt van zorg, maar supermarkten sleutelen eraan5 Eiwittransitie
Albert Heijn wil zich naar eigen zeggen hard maken voor de eiwittransitie, maar wacht nog met echte fundamentele veranderingen in het schap. De bal ligt daarvoor in eerste instantie bij de consument. Wél wil de supermarktketen consumenten prikkelen met een herziene plantaardige productlijn met de naam Terra.
6 App om gezonder te leven
Albert Heijn lanceerde in 2021 een nieuwe app FoodFirst Leefstijlcoach die mensen moet helpen om beter te eten, meer te bewegen, goed te ontspannen en lekkerder te slapen.