Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Zeker in supermarkten zoeken consumenten naar eten dat lekker en betaalbaar is, maar ook gezond en als het even kan duurzaam. Op het Food Future Event deelt retailer Albert Heijn in een keynote de visie op de ontwikkeling van gezond en duurzaam eten. VMT zet een aantal artikelen over deze onderwerpen op een rij.

De plantaardige eigenmerklijn AH Terra of als eerste de CO2-emissies op de verpakking van een reeks producten plaatsen: Albert Heijn neemt flinke stappen om duurzame en gezonde producten te ontwikkelen. Wat is de visie van de retailer op deze grote thema’s?

Martijn Versteegh, director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens het Food Future Event op 3 oktober inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen. 

VMT verzamelde 6 voorbeelden over gezondheid en duurzaamheid bij Albert Heijn als voorbereiding op de keynote:

1 Minder CO2-uitstoot door hybride

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze producten - bestaand uit 50% kip en 50% rund - de CO2-uitstoot omlaag brengen. Albert Heijn vertelt aan VMT over het geheim achter de strategie.

Albert Heijn wil in 2030 flink minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2018, de supermarktketen doelt op een reductie van 45%. Daarvoor is een duurzamere koers nodig en dat gaat niet over een nacht ijs. De volgende stap richting CO2-reductie is de introductie van half-om-half rundkipproducten.

2 Minder verpakking om gehakt

Albert Heijn verpakt het gehakt sinds 2021 in een zakje in plaats van een bakje. Dat scheelt jaarlijks meer dan 500.000 kilo plastic; een besparing van 70 procent. "Bijzonder is dat we van drie verschillende verpakkingselementen, tray, topfolie, etiket, naar één enkele folie zijn gegaan", vertelt Nick Schallies, verpakkingstechnoloog bij Hilton Foods. Het bedrukken van de folie onder hoge snelheid was een enorme uitdaging, maar deze zorgt juist voor een nóg grotere besparing.

3 Duurzame chocolade

Albert Heijn haakte aan bij het open chain-traceerbaarheidsprogramma van Tony's Chocolonely. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet.' Alle AH eigen merkchocolade bij Albert Heijn of het nu een reep is of op een koekje zit, is minimaal gecertificeerd. Het chocolademerk Delicata was toe aan een nieuwe uitstraling. Hirdes koos daarom om met dat merk een stap te zetten in duurzaamheid. Hirdes: “Voor onze eigen merk producten kunnen we dat zelf bepalen. Een A-merk is verantwoordelijk voor de eigen keten. Melden leveranciers zich bij ons, stellen we altijd vragen over hoe ze duurzaamheid geregeld hebben. We moedigen ten zeerste aan dat ze op z'n minst op certificering zitten.”

4 Kant-en-klaarmaaltijden

Kant-en-klaarmaaltijden en maaltijdsalades zijn de coronadip allang weer te boven en nu onverminderd populair in supermarkten. De Consumentenbond blijft echter bezorgd over de gezondheid ervan. Maar daar wordt aan gewerkt.

5 Eiwittransitie

Albert Heijn wil zich naar eigen zeggen hard maken voor de eiwittransitie, maar wacht nog met echte fundamentele veranderingen in het schap. De bal ligt daarvoor in eerste instantie bij de consument. Wél wil de supermarktketen consumenten prikkelen met een herziene plantaardige productlijn met de naam Terra.

6 App om gezonder te leven

Albert Heijn lanceerde in 2021 een nieuwe app FoodFirst Leefstijlcoach die mensen moet helpen om beter te eten, meer te bewegen, goed te ontspannen en lekkerder te slapen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in 2021'

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in...

Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.