Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Zeker in supermarkten zoeken consumenten naar eten dat lekker en betaalbaar is, maar ook gezond en als het even kan duurzaam. Op het Food Future Event deelt retailer Albert Heijn in een keynote de visie op de ontwikkeling van gezond en duurzaam eten. VMT zet een aantal artikelen over deze onderwerpen op een rij.

De plantaardige eigenmerklijn AH Terra of als eerste de CO2-emissies op de verpakking van een reeks producten plaatsen: Albert Heijn neemt flinke stappen om duurzame en gezonde producten te ontwikkelen. Wat is de visie van de retailer op deze grote thema’s?

Martijn Versteegh, director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens het Food Future Event op 3 oktober inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen. 

VMT verzamelde 6 voorbeelden over gezondheid en duurzaamheid bij Albert Heijn als voorbereiding op de keynote:

1 Minder CO2-uitstoot door hybride

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze producten - bestaand uit 50% kip en 50% rund - de CO2-uitstoot omlaag brengen. Albert Heijn vertelt aan VMT over het geheim achter de strategie.

Albert Heijn wil in 2030 flink minder CO2 uitstoten ten opzichte van 2018, de supermarktketen doelt op een reductie van 45%. Daarvoor is een duurzamere koers nodig en dat gaat niet over een nacht ijs. De volgende stap richting CO2-reductie is de introductie van half-om-half rundkipproducten.

2 Minder verpakking om gehakt

Albert Heijn verpakt het gehakt sinds 2021 in een zakje in plaats van een bakje. Dat scheelt jaarlijks meer dan 500.000 kilo plastic; een besparing van 70 procent. "Bijzonder is dat we van drie verschillende verpakkingselementen, tray, topfolie, etiket, naar één enkele folie zijn gegaan", vertelt Nick Schallies, verpakkingstechnoloog bij Hilton Foods. Het bedrukken van de folie onder hoge snelheid was een enorme uitdaging, maar deze zorgt juist voor een nóg grotere besparing.

3 Duurzame chocolade

Albert Heijn haakte aan bij het open chain-traceerbaarheidsprogramma van Tony's Chocolonely. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet.' Alle AH eigen merkchocolade bij Albert Heijn of het nu een reep is of op een koekje zit, is minimaal gecertificeerd. Het chocolademerk Delicata was toe aan een nieuwe uitstraling. Hirdes koos daarom om met dat merk een stap te zetten in duurzaamheid. Hirdes: “Voor onze eigen merk producten kunnen we dat zelf bepalen. Een A-merk is verantwoordelijk voor de eigen keten. Melden leveranciers zich bij ons, stellen we altijd vragen over hoe ze duurzaamheid geregeld hebben. We moedigen ten zeerste aan dat ze op z'n minst op certificering zitten.”

4 Kant-en-klaarmaaltijden

Kant-en-klaarmaaltijden en maaltijdsalades zijn de coronadip allang weer te boven en nu onverminderd populair in supermarkten. De Consumentenbond blijft echter bezorgd over de gezondheid ervan. Maar daar wordt aan gewerkt.

5 Eiwittransitie

Albert Heijn wil zich naar eigen zeggen hard maken voor de eiwittransitie, maar wacht nog met echte fundamentele veranderingen in het schap. De bal ligt daarvoor in eerste instantie bij de consument. Wél wil de supermarktketen consumenten prikkelen met een herziene plantaardige productlijn met de naam Terra.

6 App om gezonder te leven

Albert Heijn lanceerde in 2021 een nieuwe app FoodFirst Leefstijlcoach die mensen moet helpen om beter te eten, meer te bewegen, goed te ontspannen en lekkerder te slapen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Ceo Robert van Ballengooien van Van Loon Group. Foto Bert Jansen
hybride

Ceo Van Loon Group: 'Geen toekomst vleesvervangers, wel voor hybride'

Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

AH vermeldt land van herkomst op kilozak blauwe bessen uit diepvries. Foto: Distrifood
Hepatitis A

Albert Heijn brengt blauwe bessen terug: nieuw land van herkomst

Albert Heijn verkoopt weer kilozakken blauwe bessen uit de diepvries. De marktleider heeft na de terugroepactie van vorige maand, vanwege hepatitis A, enkele wijzigingen doorgevoerd.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Voor abonnees
Voor abonnees
Cacao

Voor abonnees Zo beïnvloedt klimaatverandering de cacaoproductie

Wat is de impact van klimaatverandering op de productie van cacao in Ivoorkust, Ghana, Nigeria en Kameroen waar meer dan 70% van de wereldwijde cacao wordt verbouwd? Onderzoekers van Wageningen University & Research gebruikten verschillende modellen om het effect tegen 2060 te simuleren. In dit artikel staan de belangrijkste bevindingen.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Voor abonnees
Voor abonnees
Duurzaamheid

Voor abonnees Duurzaamheidsscores berekenen? Deze tools helpen daarbij

Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools waarmee foodbedrijven een duurzaamheidsscore kunnen berekenen. Dit is geen uitputtende lijst maar een overzicht van een aantal tools die op dit moment in de foodsector worden gebruikt.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.