Column: 3 grote trends in voedsel

Column: 3 grote trends in voedsel
Suzanne van der Pijll, Schuttelaar & Partners

KENNISPARTNER - Aan het begin van het nieuwe jaar ziet Suzanne van der Pijll van Schuttelaar & Partners veel berichten langskomen met de verwachtingen voor het komend jaar. "Gezond leven is vaak het speerpunt. Dat is mooi, maar ik wil duurzaamheid niet vergeten. Op dat onderwerp zie ik gelukkig ook drie trends", schrijft ze in deze column.

1. Plantaardig

Plantaardig is volop in beweging. Er wordt hard gewerkt aan de Green Deal plantaardige eiwitgewassen. Ondertekening wordt verwacht het derde kwartaal. Deze Green Deal zal de teelt van eiwitgewassen in Nederland stimuleren. Ik zie in de retail en de foodservice het aandeel plantaardig in rap tempo toenemen. Het logo vegan verschijnt op steeds meer producten. Het voornemen in het regeerakkoord om het BTW-tarief op groente en fruit te verlagen zal zeker ten goede komen aan een plantaardig menu. Plantaardig voedsel levert een forse bijdrage aan een duurzaam voedselpatroon.

2. Biologisch

Ik verwacht dat biologisch flink gaat groeien, mede gestimuleerd door de Europese Farm to Fork-strategie. Het streven in die strategie is dat van alle Europese landbouwgrond in 2030 een kwart biologisch is. Ik zie veel voorbeelden waar voedselfabrikanten samenwerken met retail aan een groter en breder assortiment biologische producten. Het Ministerie van LNV komt met een Nationale Strategie Biologisch. De biologische sector met een nieuwe consumentencampagne. Mijns inziens mooie stappen richting een duurzamer voedselaanbod.

3. Lokaal

Lokaal voedsel wordt steeds geliefder. Iedereen zat veel thuis. Veel mensen zijn in hun eigen omgeving de boer opgegaan om daar eens te kijken wat er verbouwd wordt. En dat heeft geleid tot een sterke vraag naar lokaal voedsel: huisverkoop, streekboxen en online aanbod. Ook ik heb mijn tomaten gehaald in het Westland en koop de vis rechtstreeks van de afslag. De korte keten staat centraal in het lokale voedselbeleid dat provincies en gemeenten in de komende tijd opstellen. Zeker met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht verwacht ik dat de trend naar lokaal voedsel doorzet.

Kortom; ik ben blij met meer aandacht voor het lokale, biologische en plantaardige product.

Dit artikel komt van Schuttelaar & Partners, kennispartner van VMT.

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Beeld: Shutterstock

Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar bepalend zijn

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar...

Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.

Jaaroverzicht podcasts 2024: Trends spotten tot Plus over plantaardig

Jaaroverzicht podcasts 2024: Trends spotten tot Plus over plantaardig

VMT nam dit jaar 12 podcasts op. Tijdens de kerstvakantie kun je ze gratis beluisteren. In dit artikel zetten we ze allemaal op een rij.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.