Unilever herstructureert en schrapt wereldwijd 1500 banen

Unilever herstructureert en schrapt wereldwijd 1500 banen

Levensmiddelenconcern Unilever gaat wereldwijd 1500 banen schrappen. Het bedrijf herstructureert waarbij de focus meer ligt op de categorieen. De geschrapte banen betreffen vooral managementfuncties. De fabrieken worden volgens Unilever niet geraakt door deze beslissing.

Dit laat Unilever weten. Het concern heeft ongeveer 2700 werknemers in Nederland. Wereldwijd zijn dat er ongeveer 150.000.

Activistische investeringsfonds

Het nieuws was al eerder naar buiten gebracht door Bloomberg nadat bekend werd dat de Amerikaanse activistische investeerder Nelson Peltz aandelen zou hebben gekocht in het bedrijf. Het investeringsfonds van Peltz, Trian Fund, staat erom bekend grote ondernemingen flink te veranderen. Dat gebeurde eerder bij het bedrijf achter cola-merk Pepsi en het Franse Danone. Het is niet bekend met welke bedoelingen en met hoeveel aandelen Peltz bij Unilever instapt.

Vijf businessgroepen

Het bedrijf gaat van een matrixstructuur naar een model met 5 businessgroepen: Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care, Nutrition, and Ice Cream.

Elke groep is volledig verantwoordelijk  voor de eigen strategie, groei en winst wereldwijd. CEO Alan Jope: “Dit model zorgt ervoor dat we beter kunnen inspelen op consumententrends. Groei blijft onze topprioriteit. Deze veranderingen tonen dit aan.”

Businessgroep Food

Hanneke Faber gaat de businessgroep Nutrition leiden. Onder deze groep vallen onder andere gezond snacken, functional foods en vleesvervangers. Matt Close wordt verantwoordelijk voor de ijscreamdivisie.

Topman onder druk

Topman Jope stond onder steeds grotere druk om de koers van het bedrijf te veranderen, omdat het niet zo hard groeit als concurrenten. De Brit zei vorige week zich meer op gezondheid te willen richten en te willen stoppen met slecht presterende bedrijfstakken.

Mislukt bod

Toen werd ook bekend dat Unilever een mislukt bod van 50 miljard pond (ongeveer 60 miljard euro) had gedaan op de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK), die onder meer Advil-pijnstillers en Sensodyne-tandpasta maakt.

Lees meer over

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.