Unilever herstructureert en schrapt wereldwijd 1500 banen

Unilever herstructureert en schrapt wereldwijd 1500 banen

Levensmiddelenconcern Unilever gaat wereldwijd 1500 banen schrappen. Het bedrijf herstructureert waarbij de focus meer ligt op de categorieen. De geschrapte banen betreffen vooral managementfuncties. De fabrieken worden volgens Unilever niet geraakt door deze beslissing.

Dit laat Unilever weten. Het concern heeft ongeveer 2700 werknemers in Nederland. Wereldwijd zijn dat er ongeveer 150.000.

Activistische investeringsfonds

Het nieuws was al eerder naar buiten gebracht door Bloomberg nadat bekend werd dat de Amerikaanse activistische investeerder Nelson Peltz aandelen zou hebben gekocht in het bedrijf. Het investeringsfonds van Peltz, Trian Fund, staat erom bekend grote ondernemingen flink te veranderen. Dat gebeurde eerder bij het bedrijf achter cola-merk Pepsi en het Franse Danone. Het is niet bekend met welke bedoelingen en met hoeveel aandelen Peltz bij Unilever instapt.

Vijf businessgroepen

Het bedrijf gaat van een matrixstructuur naar een model met 5 businessgroepen: Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care, Nutrition, and Ice Cream.

Elke groep is volledig verantwoordelijk  voor de eigen strategie, groei en winst wereldwijd. CEO Alan Jope: “Dit model zorgt ervoor dat we beter kunnen inspelen op consumententrends. Groei blijft onze topprioriteit. Deze veranderingen tonen dit aan.”

Businessgroep Food

Hanneke Faber gaat de businessgroep Nutrition leiden. Onder deze groep vallen onder andere gezond snacken, functional foods en vleesvervangers. Matt Close wordt verantwoordelijk voor de ijscreamdivisie.

Topman onder druk

Topman Jope stond onder steeds grotere druk om de koers van het bedrijf te veranderen, omdat het niet zo hard groeit als concurrenten. De Brit zei vorige week zich meer op gezondheid te willen richten en te willen stoppen met slecht presterende bedrijfstakken.

Mislukt bod

Toen werd ook bekend dat Unilever een mislukt bod van 50 miljard pond (ongeveer 60 miljard euro) had gedaan op de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK), die onder meer Advil-pijnstillers en Sensodyne-tandpasta maakt.

Lees meer over

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Foodwatch

Producenten reageren op 'krimpflatie'-nominaties Gouden Windei 2024:...

Foodwatch maakt 7 genomineerden bekend voor het Gouden Windei van 2024. Eén van de zeven producten zal gekroond worden tot 'meest misleidende product van 2024'. De genomineerden zijn Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka. Allen zijn genomineerd vanwege 'krimpflatie' en 'beknibbelflatie'. VMT vroeg de genomineerden om een reactie.

Unilever schrapt fors minder banen dan gepland, hoofdkantoor komt in Amsterdam

Unilever schrapt fors minder banen dan gepland, hoofdkantoor komt in...

Levensmiddelenconcern Unilever neemt in Europa afscheid van een stuk minder mensen dan het eerder zei. Bij de ijsjesdivisie, die volgend jaar wordt afgesplitst, kunnen juist duizend mensen extra aan het werk. Dat zullen volgens Hermann Soggeberg, de voorzitter van Unilevers European Works Council (UEWC), vooral mensen zijn die op andere plekken binnen het bedrijf moesten vertrekken. Het hoofdkantoor van de afgestoten divisie komt in Amsterdam.

Onvrede over loon leidt tot staking bij Remia

Onvrede over loon leidt tot staking bij Remia

Werknemers van sauzenfabrikant Remia leggen vanaf donderdagmiddag 24 uur het werk neer, kondigt vakbond FNV aan. Volgens de vakbond is de directie van het bedrijf niet tegemoetgekomen aan de eisen voor een nieuwe cao van werknemers van Remia's fabriek in Den Dolder. Met de staking wil FNV de maker van mayonaise, ketchup en satésaus onder druk zetten om een hoger loonbod te doen.

Foodproducenten uiten kritiek op Nutri-Score bij tv-programma Kassa: 'Weghalen logo was lastige, maar weloverwogen keuze'

Foodproducenten uiten kritiek op Nutri-Score bij tv-programma Kassa:...

Tv-programma Kassa vroeg aan levensmiddelenfabrikanten of ze van plan zijn om Nutri-Score op hun verpakking te plaatsen. Meerdere grote voedselproducenten zijn het niet eens met het algoritme achter het voedselkeuzelogo. Danone, Unilever, Arla Foods en Heineken reageerden in het tv-programma. Het CBL zei bij monde van Marc Jansen nog achter het logo te staan.

Foto: shutterstock

Unilever wil met AI productiviteit verhogen

Unilever gaat samenwerken met Accenture, een bedrijf gespecialiseerd in generatieve AI. Accenture ontwikkelde de AI-tool GenWizard, die bedrijven moet helpen om productiviteit te verhogen. GenWizard zal Unilever volgens het bedrijf helpen bij het opschalen van toepassingen die wereldwijd kosten verlagen en operationele efficiëntie verhogen.

Ben and Jerry’s fabriek in Hellendoorn
foto:Arie Kievit

Checklist van 7 punten: 'Voedselveiligheid in de hele organisatie...

Dat voedselveiligheidsbeleid effectief moet zijn, spreekt vanzelf. Maar hoe zorg je voor een goede evaluatie van je voedselveiligheidsbeleid om te zien of dat echt zo is? Unilever en Royal A-ware Food Group geven 7 overzichtelijke tips op een rij.

Zonnebloemolie in opmars door te dure olijfolie

Zonnebloemolie in opmars door te dure olijfolie

Spanjaarden stappen bij het koken massaal over van olijfolie naar zonnebloemolie. Olijfolie is voor veel Spanjaarden veel te duur geworden.

Foto: Unilever

Unilever schrapt circa derde van alle kantoorbanen in Europa, impact...

Unilever wil voor eind volgend jaar ongeveer een derde van alle kantoorfuncties in Europa schrappen. Dat gaat om zo'n 3000 tot 3200 banen. Dat bevestigt Unilever na berichtgeving door de Britse zakenkrant Financial Times.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.