'Bij een groot deel van onze smaaktesten gaat het om veggie en vegan producten'

'Bij een groot deel van onze smaaktesten gaat het om veggie en vegan producten'

Wat is de smaak van de gemiddelde Nederlander die zijn boodschappen bij de supermarkt haalt? Waar moet je op letten als je een nieuw product op de markt wil brengen? Smaaktesten geven een idee, maar belangrijker is weten wie jouw doelgroep is.

“Van de aanvragen voor smaaktesten die we binnenkrijgen is een groot deel voor veggie of vegan producten. Het is belangrijk om te weten voor welke doelgroep het is bedoeld: is het voor een flexitarier of iemand die uitsluitend vegaproducten eet,” vertelt Tinka Alaerds, commercieel manager sensory bij Normec Foodcare. Hier voeren ze onder andere smaaktesten uit voor supermarkten en voedingsmiddelenbedrijven.

Alaerds geeft op 29 september een workshop tijdens het Food Future Event getiteld: Wat kan een productontwikkelaar leren van smaaktesten?

Lekker en betaalbaar

Doordat Alaerds veel aanvragen voor smaaktesten voor veggie en vegan ziet binnenkomen, geeft ze zeker kleine bedrijven het volgende advies. “De vegan markt is competitief. Als je nu inzet op plantaardig moet je wel flinke meerwaarde bieden. Het gaat om smaak én betaalbaarheid. Als je met een heerlijke cashewmelk komt die goed scoort in de test maar heel duur is, wordt het wel lastig in de supermarkt.”

Nutri-Score

Naast de populariteit van plantaardig ziet de smaakexpert ook de invloed van grondstoftekorten en Nutri-Score terugkomen in het Smaakhuis. “Nutri-Score kan veel invloed hebben op de smaak. Vanuit de retail is er druk om een gunstige Nutri-Score te hebben, maar kijk wel goed wat het met de smaak doet,” zegt Alaerds.

Grondstoftekort

Ze ziet ook de invloed van de grondstoffencrisis. “Bedrijven zoeken naar alternatieven en willen weten wat het doet met de smaak.” Volgens de smaakexpert kijken producenten of ze met een minder breed assortiment uitkunnen. “Dan is het zoeken naar een balans tussen producten met een basissmaak die goed lopen en exotische producten die minder hardlopen maar wel zorgen voor variatie.”

Vega tonijn scoorde in het begin slecht in de smaaktesten”

Nieuwe smaak kost tijd

Smaaktesten voor retailers gaan over de smaak van de gemiddelde Nederlander. “Producten met nieuwe smaken komen vaak niet goed uit de test. Deze zijn bijvoorbeeld afkomstig van startups. Die zijn dan teleurgesteld in de resultaten. Een nieuwe smaak heeft tijd en aandacht (lees geld) nodig om geaccepteerd te worden door een bredere doelgroep.”

Alaerds geeft een voorbeeld: “Vega tonijn scoorde in het begin slecht in de smaaktesten. Multinationals hebben er desondanks vol op ingezet om de smaak te verbeteren en veel media-aandacht te genereren. Nu hebben ze wel een plekje op het supermarktschap.”

Zelf meedoen aan een smaaktest?

Meer weten wat de gemiddelde consument lekker vindt? Zelf een smaaktest ervaren en zien of je een gemiddelde Nederlander bent? Kom naar het Food Future Event op 29 september!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Ceo Robert van Ballengooien van Van Loon Group. Foto Bert Jansen
hybride

Ceo Van Loon Group: 'Geen toekomst vleesvervangers, wel voor hybride'

Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

Voor abonnees
Voor abonnees
Overzicht

Voor abonnees Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Vleesbenamingen op Franse vegetarische producten toch toegestaan in...

Bedrijven in Frankrijk mogen doorgaan met het verkopen van vegetarische producten onder etiketten met daarop termen als steak, worst en filet. Dat heeft de hoogste bestuursrechter in dat land bepaald.

Sensorisch onderzoek

Textuur als sleutel tot langzamere calorie-inname? Zo kunnen...

Er is veel discussie over de consumptie van ultrabewerkt voedsel in relatie tot gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat ultra-bewerkt voedsel gemiddeld een hogere snelheid van calorie-inname kent dan minder bewerkte producten [1]. In dit artikel zet onderzoeker Dieuwerke Bolhuis het meest recente onderzoek over de relatie tussen overconsumptie en eetsnelheid op een rij.

plantaardige eiwitten

Oprichter Willicroft verkoopt na moeilijk jaar: 'opschalen in...

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Dure vleesvervanger Beyond Meat heeft last van inflatie
  2. Levensgevaarlijke harddrug in Moët & Chandon Imperial Ice champagne duikt opnieuw op (update)
  3. Duurzaamheidsmonitor brengt inspanningen rundveebedrijven in kaart
  4. Blockchain maakt CO2-footprint varkensvlees duidelijk op verpakking
  5. KIDV komt met een Recyclecheck voor metalen verpakkingen
  6. Vandemoortele steekt €25 miljoen in nieuwe fabriek voor viennoiserie
  7. Allergenen op het etiket? Dit zijn de etiketteringsvoorschriften voor verschillende levensmiddelen
  8. Oekraïense overheid waarschuwt en vraagt om 3 acties
  9. Webwinkels stapelen korting en overtreden daarmee de Alcoholwet
  10. Kan de supermarkt de verkoop van vleesvervangers stimuleren?
  1. Honderden zieken door grote Salmonella-uitbraak. Vooral kinderen getroffen (update)
  2. Een verstoorde keten, waar moeten voedselproducenten rekening mee houden?
  3. Geen waterschaarste voor Grolsch dankzij geheime waterbronnen en hergebruik afvalwater
  4. Nederlandse recalls en waarschuwingen juli: onvermeld allergenen in AH empanadas en AH wrap
  5. Besmet drinkwater zorgt voor uitbraken in China
  6. Suikerreductie in frisdrank: 'Amerikaanse jongeren waarderen ook zure, gefermenteerde smaken'
  7. Belgische recalls en waarschuwingen juli: salmonella in kalkoenfilet en tropaanalkaloïden in tortillachips
  8. Rapport Wetenschappelijk Comité: Update of the Nutri-Score algorithm
  9. WUR en Those Vegan Cowboys werken samen aan caseïneproductie door gisten
  10. Startup maakt stabiele en houdbare cannabis ingrediënten: 'Wij maken wit poeder van bruin plakkerig spul'