'Bij een groot deel van onze smaaktesten gaat het om veggie en vegan producten'

'Bij een groot deel van onze smaaktesten gaat het om veggie en vegan producten'

Wat is de smaak van de gemiddelde Nederlander die zijn boodschappen bij de supermarkt haalt? Waar moet je op letten als je een nieuw product op de markt wil brengen? Smaaktesten geven een idee, maar belangrijker is weten wie jouw doelgroep is.

“Van de aanvragen voor smaaktesten die we binnenkrijgen is een groot deel voor veggie of vegan producten. Het is belangrijk om te weten voor welke doelgroep het is bedoeld: is het voor een flexitarier of iemand die uitsluitend vegaproducten eet,” vertelt Tinka Alaerds, commercieel manager sensory bij Normec Foodcare. Hier voeren ze onder andere smaaktesten uit voor supermarkten en voedingsmiddelenbedrijven.

Alaerds geeft op 29 september een workshop tijdens het Food Future Event getiteld: Wat kan een productontwikkelaar leren van smaaktesten?

Lekker en betaalbaar

Doordat Alaerds veel aanvragen voor smaaktesten voor veggie en vegan ziet binnenkomen, geeft ze zeker kleine bedrijven het volgende advies. “De vegan markt is competitief. Als je nu inzet op plantaardig moet je wel flinke meerwaarde bieden. Het gaat om smaak én betaalbaarheid. Als je met een heerlijke cashewmelk komt die goed scoort in de test maar heel duur is, wordt het wel lastig in de supermarkt.”

Nutri-Score

Naast de populariteit van plantaardig ziet de smaakexpert ook de invloed van grondstoftekorten en Nutri-Score terugkomen in het Smaakhuis. “Nutri-Score kan veel invloed hebben op de smaak. Vanuit de retail is er druk om een gunstige Nutri-Score te hebben, maar kijk wel goed wat het met de smaak doet,” zegt Alaerds.

Grondstoftekort

Ze ziet ook de invloed van de grondstoffencrisis. “Bedrijven zoeken naar alternatieven en willen weten wat het doet met de smaak.” Volgens de smaakexpert kijken producenten of ze met een minder breed assortiment uitkunnen. “Dan is het zoeken naar een balans tussen producten met een basissmaak die goed lopen en exotische producten die minder hardlopen maar wel zorgen voor variatie.”

Vega tonijn scoorde in het begin slecht in de smaaktesten”

Nieuwe smaak kost tijd

Smaaktesten voor retailers gaan over de smaak van de gemiddelde Nederlander. “Producten met nieuwe smaken komen vaak niet goed uit de test. Deze zijn bijvoorbeeld afkomstig van startups. Die zijn dan teleurgesteld in de resultaten. Een nieuwe smaak heeft tijd en aandacht (lees geld) nodig om geaccepteerd te worden door een bredere doelgroep.”

Alaerds geeft een voorbeeld: “Vega tonijn scoorde in het begin slecht in de smaaktesten. Multinationals hebben er desondanks vol op ingezet om de smaak te verbeteren en veel media-aandacht te genereren. Nu hebben ze wel een plekje op het supermarktschap.”

Zelf meedoen aan een smaaktest?

Meer weten wat de gemiddelde consument lekker vindt? Zelf een smaaktest ervaren en zien of je een gemiddelde Nederlander bent? Kom naar het Food Future Event op 29 september!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.