“Van de aanvragen voor smaaktesten die we binnenkrijgen is een groot deel voor veggie of vegan producten. Het is belangrijk om te weten voor welke doelgroep het is bedoeld: is het voor een flexitarier of iemand die uitsluitend vegaproducten eet,” vertelt Tinka Alaerds, commercieel manager sensory bij Normec Foodcare. Hier voeren ze onder andere smaaktesten uit voor supermarkten en voedingsmiddelenbedrijven.
Alaerds geeft op 29 september een workshop tijdens het Food Future Event getiteld: Wat kan een productontwikkelaar leren van smaaktesten?
Lekker en betaalbaar
Doordat Alaerds veel aanvragen voor smaaktesten voor veggie en vegan ziet binnenkomen, geeft ze zeker kleine bedrijven het volgende advies. “De vegan markt is competitief. Als je nu inzet op plantaardig moet je wel flinke meerwaarde bieden. Het gaat om smaak én betaalbaarheid. Als je met een heerlijke cashewmelk komt die goed scoort in de test maar heel duur is, wordt het wel lastig in de supermarkt.”
Nutri-Score
Naast de populariteit van plantaardig ziet de smaakexpert ook de invloed van grondstoftekorten en Nutri-Score terugkomen in het Smaakhuis. “Nutri-Score kan veel invloed hebben op de smaak. Vanuit de retail is er druk om een gunstige Nutri-Score te hebben, maar kijk wel goed wat het met de smaak doet,” zegt Alaerds.
Grondstoftekort
Ze ziet ook de invloed van de grondstoffencrisis. “Bedrijven zoeken naar alternatieven en willen weten wat het doet met de smaak.” Volgens de smaakexpert kijken producenten of ze met een minder breed assortiment uitkunnen. “Dan is het zoeken naar een balans tussen producten met een basissmaak die goed lopen en exotische producten die minder hardlopen maar wel zorgen voor variatie.”
Nieuwe smaak kost tijd
Smaaktesten voor retailers gaan over de smaak van de gemiddelde Nederlander. “Producten met nieuwe smaken komen vaak niet goed uit de test. Deze zijn bijvoorbeeld afkomstig van startups. Die zijn dan teleurgesteld in de resultaten. Een nieuwe smaak heeft tijd en aandacht (lees geld) nodig om geaccepteerd te worden door een bredere doelgroep.”
Alaerds geeft een voorbeeld: “Vega tonijn scoorde in het begin slecht in de smaaktesten. Multinationals hebben er desondanks vol op ingezet om de smaak te verbeteren en veel media-aandacht te genereren. Nu hebben ze wel een plekje op het supermarktschap.”
Zelf meedoen aan een smaaktest?
Meer weten wat de gemiddelde consument lekker vindt? Zelf een smaaktest ervaren en zien of je een gemiddelde Nederlander bent? Kom naar het Food Future Event op 29 september!