In heel 2022 denkt Beyond Meat nu voor maximaal 520 miljoen dollar (€508 miljoen) aan plantaardige alternatieven voor vlees te verkopen. Dit is 12 procent meer dan vorig jaar. Eerder rekende het bedrijf nog op een omzetgroei van 21 tot 33 procent. Zo meldt ANP.
Helft minder waard
Beyond Meat bestormde na zijn oprichting de markt met de belofte plantaardige burgers te maken die nauwelijks te onderscheiden zijn van hamburgers van rundvlees. Na zijn beursdebuut in New York drie jaar geleden schoot het aandeel omhoog. Maar sinds de jaarwisseling is het bedrijf, dat nog fors verlieslatend is, de helft minder waard geworden op de beurs.
Inflatie
Topman Ethan Brown ziet consumenten door "inflatiedruk" voor andere bronnen van eiwitten kiezen dan de producten van Beyond Meat. Met het oog op de prijzen zouden ze bijvoorbeeld weer vlees kopen. Daarnaast moet het merk fel concurreren met andere vegetarische burgers in de supermarktschappen.
Concurrentie
Zo heeft multinational Nestlé het merk Garden Gourmet. Unilever breidde uit op de markt door de Vegetarische Slager te kopen. Daarnaast kocht de Braziliaanse vleesverwerker JBS vorig jaar Vivera.
Even goedkoop als vlees
Brown belooft in een toelichting op de kwartaalcijfers ingrepen die vleesvervangers van Beyond Meat even goedkoop maken als echt vlees. Om kosten te besparen moet onder andere 4 procent van het personeel vertrekken.