Food Future Event 2022: van HAK en Verstegen tot NIZO en Rival Foods en nog veel meer

Food Future Event 2022: van HAK en Verstegen tot NIZO en Rival Foods en nog veel meer

Hoe ga je van een kaal idee naar een cool concept? Waar let je op als je een plantaardig eiwit kiest voor jouw product? En hoe ga je om met marketingclaims als productontwikkelaar? Tijdens het vernieuwde Food Future Event op 29 september komen productontwikkelaars aan het woord. Meld je nog snel aan!

Productontwikkelaars of R&D’er lopen er onvermijdelijk tegenaan: de hobbels die op de loer liggen bij de ontwikkeling van een nieuw product of concept. Vragen waar iedere productontwikkelaar zich het hoofd over breekt. Wat zijn de belangrijkste stappen in productontwikkeling van idee tot succesvol eindproduct?

Op 29 september vindt het vernieuwde concept van het Food Future Event plaats. Vier fases leiden de bezoeker door het productontwikkelproces.

Inspiration

Productontwikkeling begint vaak met ideeën opdoen. Creatief zijn bijvoorbeeld chef-koks en fooddesigners. Chef Jermain de Rozario van sterrenzaak De Rozario over waar hij zijn inspiratie vandaan haalt en hoe hij dit vervolgens omzet naar een recept of product. Welke uitdagingen heeft hij?

Ideation

Maar hoe ga je van een leuk idee naar een concept waar ieder in het bedrijf warm voor loopt? En als je wil aanhaken bij de populaire trend van plantaardig, welke grondstoffen kies je dan? Food By-Design, NIZO en Rival Foods geven inzicht.

Creation

Met een goed concept ben je al een eind op weg. Maar kan het ook worden geproduceerd? Hoe zit het met opschalen? En de houdbaarheid? En welke claims kan je allemaal voeren? Luister onder andere naar HAK, Vivera en Smart Foods R&D.

Design&Launch

En hoe smaakt het nieuwe product? Is het wat de consument wil. En natuurlijk moet het ook in een zo duurzaam mogelijke verpakking. Wat zijn daar de opties voor? Luister in dit onderdeel naar Normec en Flexpak.

Bekijk het hele programma

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Ceo Robert van Ballengooien van Van Loon Group. Foto Bert Jansen
hybride

Ceo Van Loon Group: 'Geen toekomst vleesvervangers, wel voor hybride'

Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Voor abonnees
Voor abonnees
Etikettering

Voor abonnees 2 foutjes op 1 etiket en dus: een recall

Op 6 februari 2025 riep de Zweedse retailorganisatie ICA het product Beef Stew Bites terug omdat het product varkensvlees bevat. Het product is met een rundvleeslabel onjuist geëtiketteerd. Ook de houdbaarheidsdatum van 12-11-2024 klopt niet.

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

PEF-behandelde sappen. Door het gebruik van Pulsed Electric Field (PEF) blijven de natuurlijke kleur, smaak en voedingsstoffen van de sappen beter behouden, terwijl de houdbaarheid wordt verlengd.Voor abonnees
Voor abonnees
tht

Voor abonnees Wordt het PEF, HPP of oldschool pasteurisatie: de juiste keuze voor...

Pulsed Electric Field (PEF) is een conserveringstechniek die steeds vaker wordt ingezet. Maar hoe verhoudt PEF zich tot High Pressure Processing (HPP) en traditionele pasteurisatie? Dit artikel geeft inzicht in de werking, toepassingen en strategische afwegingen van PEF voor sappenproducenten. Maar ook zuivel en plantaardige zuivelalternatieven komen aan bod.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.