Ik heb zelf als productontwikkelaar ervaren dat er geen gebrek is aan trends en inspiratie in de voedingsindustrie. Er zijn meerdere platforms die trends bijhouden zoals Innova en Euromonitor. Ook zijn er meerdere netwerkgroepen die trendtours organiseren naar verschillende steden zoals Foodservice Network. Echter is er misschien ook wel zoiets als teveel trends en teveel inspiratie. Want hoe vertaal je die tsunami aan trends en al die inspiratie naar geschikte en succesvolle producten voor je doelgroep?
Bomen en een bos
In mijn vorige baan als productontwikkelaar had ik moeite met het vertalen van die overvloed aan trends naar wat relevant was voor mijn doelgroep. Wat kon ik leren van die super luxe patissier in Parijs? En hoe kon ik de gerechten van het populaire visrestaurant in Berlijn vertalen naar lekkere, houdbare producten voor mijn doelgroep? Je moet absoluut inspelen op trends als productontwikkelaar, alleen soms is er in mijn ogen wel een beetje sprake van iets met bomen en een bos.
Iedereen tevreden stellen
Als productontwikkelaar vond ik het erg lastig om iedereen tevreden te stellen met de ontwikkeling van een nieuw product. Je moet uiteraard allereerst de trends zien te vertalen naar een product dat de klant wil hebben. Maar daarnaast moet je ook alle andere afdelingen binnen het bedrijf tevreden stellen met het product. Denk aan marketing en sales maar ook zeker kwaliteit en de productmanager. Aangezien iedereen net wat andere belangen heeft, vond ik het altijd lastig om iedereen achter het nieuwe product te krijgen.
Alle neuzen één kant op
‘Het ultieme product’ ontwikkelen is dan dus ook zeker niet alleen aan de productontwikkelaar. Het idee en de uitwerking hiervan in een receptuur, de inkoop van de juiste ingrediënten en het samplen is zeker de taak van de productontwikkelaar. Maar het zorgen dat het product de juiste houdbaarheid heeft die de klant wilt hebben, de daadwerkelijke productie op de lijn en het verkopen van het product zijn taken voor de overige afdelingen. Het is in mijn ogen dus zeker belangrijk dat alle afdelingen vanaf het begin betrokken zijn bij de ontwikkeling van een nieuw product. Alle neuzen moeten vanaf het begin dezelfde kant op staan. Zo niet, dan is de kans aanwezig dat het product er nooit komt.
‘Leg het op de plank’
Hoeveel kennis je ook opdoet op je opleiding voor je als productontwikkelaar aan de slag gaat, in mijn ogen leert niemand je hoe je uit de overvloed aan trends en informatie de voor jou relevante trends filtert. Dit leer je echt pas in de praktijk. Door je doelgroep te leren kennen, en door vallen en opstaan bij het presenteren van je ideeën. Laat je vooral niet uit het veld slaan als iemand je idee niet goed genoeg vindt. Leg het op de plank, het komt later wellicht nog een keer goed van pas. Of geef het product een paar kleine aanpassingen waardoor het wellicht wel ineens goed in de smaak valt.
Food Future Update
Niemand zal het exacte ‘recept’ hebben voor hoe je een ultiem product ontwikkelt. Neem je hierin alle eisen mee van de consument? Geen e-nummers, gezond, vegetarisch, duurzaam, goed voor mens en milieu, zo min mogelijk suiker, zout en vet. En dan wel nog steeds lekker. Hoe krijg je dat voor elkaar? Wil je meer weten over hoe je de ontwikkeling van ‘het ultieme product’ zo goed mogelijk aanpakt? Wat zijn de belangrijkste stappen in productontwikkeling van idee tot succesvol eindproduct? Schrijf je dan nu in voor het Food Future Event op 29 september.