Column: Tsunami aan trends, maar welke is belangrijk voor jouw R&D-project? 

Column: Tsunami aan trends, maar welke is belangrijk voor jouw R&D-project? 
Hoe vertaal je trends naar daadwerkelijke producten?

COLUMN - Hoe ontwikkel je als productontwikkelaar het ultieme product? In mijn tijd als productontwikkelaar in de voedingsmiddelenindustrie kwam ik er al snel achter dat dit dé vraag is die R&D'ers dagelijks bezig houdt. Want waar haal je de juiste inspiratie vandaan? En hoe vertaal je dit naar geschikte producten voor jouw doelgroep?

Ik heb zelf als productontwikkelaar ervaren dat er geen gebrek is aan trends en inspiratie in de voedingsindustrie. Er zijn meerdere platforms die trends bijhouden zoals Innova en Euromonitor. Ook zijn er meerdere netwerkgroepen die trendtours organiseren naar verschillende steden zoals Foodservice Network. Echter is er misschien ook wel zoiets als teveel trends en teveel inspiratie. Want hoe vertaal je die tsunami aan trends en al die inspiratie naar geschikte en succesvolle producten voor je doelgroep?

Bomen en een bos

In mijn vorige baan als productontwikkelaar had ik moeite met het vertalen van die overvloed aan trends naar wat relevant was voor mijn doelgroep. Wat kon ik leren van die super luxe patissier in Parijs? En hoe kon ik de gerechten van het populaire visrestaurant in Berlijn vertalen naar lekkere, houdbare producten voor mijn doelgroep? Je moet absoluut inspelen op trends als productontwikkelaar, alleen soms is er in mijn ogen wel een beetje sprake van iets met bomen en een bos.

Je moet trends zien te vertalen naar producten”

Iedereen tevreden stellen

Als productontwikkelaar vond ik het erg lastig om iedereen tevreden te stellen met de ontwikkeling van een nieuw product. Je moet uiteraard allereerst de trends zien te vertalen naar een product dat de klant wil hebben. Maar daarnaast moet je ook alle andere afdelingen binnen het bedrijf tevreden stellen met het product. Denk aan marketing en sales maar ook zeker kwaliteit en de productmanager. Aangezien iedereen net wat andere belangen heeft, vond ik het altijd lastig om iedereen achter het nieuwe product te krijgen.

Alle neuzen één kant op

‘Het ultieme product’ ontwikkelen is dan dus ook zeker niet alleen aan de productontwikkelaar. Het idee en de uitwerking hiervan in een receptuur, de inkoop van de juiste ingrediënten en het samplen is zeker de taak van de productontwikkelaar. Maar het zorgen dat het product de juiste houdbaarheid heeft die de klant wilt hebben, de daadwerkelijke productie op de lijn en het verkopen van het product zijn taken voor de overige afdelingen. Het is in mijn ogen dus zeker belangrijk dat alle afdelingen vanaf het begin betrokken zijn bij de ontwikkeling van een nieuw product. Alle neuzen moeten vanaf het begin dezelfde kant op staan. Zo niet, dan is de kans aanwezig dat het product er nooit komt.

Laat je niet uit het veld slaan”

‘Leg het op de plank’

Hoeveel kennis je ook opdoet op je opleiding voor je als productontwikkelaar aan de slag gaat, in mijn ogen leert niemand je hoe je uit de overvloed aan trends en informatie de voor jou relevante trends filtert. Dit leer je echt pas in de praktijk. Door je doelgroep te leren kennen, en door vallen en opstaan bij het presenteren van je ideeën. Laat je vooral niet uit het veld slaan als iemand je idee niet goed genoeg vindt. Leg het op de plank, het komt later wellicht nog een keer goed van pas. Of geef het product een paar kleine aanpassingen waardoor het wellicht wel ineens goed in de smaak valt.

Food Future Update

Niemand zal het exacte ‘recept’ hebben voor hoe je een ultiem product ontwikkelt. Neem je hierin alle eisen mee van de consument? Geen e-nummers, gezond, vegetarisch, duurzaam, goed voor mens en milieu, zo min mogelijk suiker, zout en vet. En dan wel nog steeds lekker. Hoe krijg je dat voor elkaar? Wil je meer weten over hoe je de ontwikkeling van ‘het ultieme product’ zo goed mogelijk aanpakt? Wat zijn de belangrijkste stappen in productontwikkeling van idee tot succesvol eindproduct? Schrijf je dan nu in voor het Food Future Event op 29 september.

Bekijk het programma en meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.