Column: Tsunami aan trends, maar welke is belangrijk voor jouw R&D-project? 

Column: Tsunami aan trends, maar welke is belangrijk voor jouw R&D-project? 
Hoe vertaal je trends naar daadwerkelijke producten?

COLUMN - Hoe ontwikkel je als productontwikkelaar het ultieme product? In mijn tijd als productontwikkelaar in de voedingsmiddelenindustrie kwam ik er al snel achter dat dit dé vraag is die R&D'ers dagelijks bezig houdt. Want waar haal je de juiste inspiratie vandaan? En hoe vertaal je dit naar geschikte producten voor jouw doelgroep?

Ik heb zelf als productontwikkelaar ervaren dat er geen gebrek is aan trends en inspiratie in de voedingsindustrie. Er zijn meerdere platforms die trends bijhouden zoals Innova en Euromonitor. Ook zijn er meerdere netwerkgroepen die trendtours organiseren naar verschillende steden zoals Foodservice Network. Echter is er misschien ook wel zoiets als teveel trends en teveel inspiratie. Want hoe vertaal je die tsunami aan trends en al die inspiratie naar geschikte en succesvolle producten voor je doelgroep?

Bomen en een bos

In mijn vorige baan als productontwikkelaar had ik moeite met het vertalen van die overvloed aan trends naar wat relevant was voor mijn doelgroep. Wat kon ik leren van die super luxe patissier in Parijs? En hoe kon ik de gerechten van het populaire visrestaurant in Berlijn vertalen naar lekkere, houdbare producten voor mijn doelgroep? Je moet absoluut inspelen op trends als productontwikkelaar, alleen soms is er in mijn ogen wel een beetje sprake van iets met bomen en een bos.

Je moet trends zien te vertalen naar producten”

Iedereen tevreden stellen

Als productontwikkelaar vond ik het erg lastig om iedereen tevreden te stellen met de ontwikkeling van een nieuw product. Je moet uiteraard allereerst de trends zien te vertalen naar een product dat de klant wil hebben. Maar daarnaast moet je ook alle andere afdelingen binnen het bedrijf tevreden stellen met het product. Denk aan marketing en sales maar ook zeker kwaliteit en de productmanager. Aangezien iedereen net wat andere belangen heeft, vond ik het altijd lastig om iedereen achter het nieuwe product te krijgen.

Alle neuzen één kant op

‘Het ultieme product’ ontwikkelen is dan dus ook zeker niet alleen aan de productontwikkelaar. Het idee en de uitwerking hiervan in een receptuur, de inkoop van de juiste ingrediënten en het samplen is zeker de taak van de productontwikkelaar. Maar het zorgen dat het product de juiste houdbaarheid heeft die de klant wilt hebben, de daadwerkelijke productie op de lijn en het verkopen van het product zijn taken voor de overige afdelingen. Het is in mijn ogen dus zeker belangrijk dat alle afdelingen vanaf het begin betrokken zijn bij de ontwikkeling van een nieuw product. Alle neuzen moeten vanaf het begin dezelfde kant op staan. Zo niet, dan is de kans aanwezig dat het product er nooit komt.

Laat je niet uit het veld slaan”

‘Leg het op de plank’

Hoeveel kennis je ook opdoet op je opleiding voor je als productontwikkelaar aan de slag gaat, in mijn ogen leert niemand je hoe je uit de overvloed aan trends en informatie de voor jou relevante trends filtert. Dit leer je echt pas in de praktijk. Door je doelgroep te leren kennen, en door vallen en opstaan bij het presenteren van je ideeën. Laat je vooral niet uit het veld slaan als iemand je idee niet goed genoeg vindt. Leg het op de plank, het komt later wellicht nog een keer goed van pas. Of geef het product een paar kleine aanpassingen waardoor het wellicht wel ineens goed in de smaak valt.

Food Future Update

Niemand zal het exacte ‘recept’ hebben voor hoe je een ultiem product ontwikkelt. Neem je hierin alle eisen mee van de consument? Geen e-nummers, gezond, vegetarisch, duurzaam, goed voor mens en milieu, zo min mogelijk suiker, zout en vet. En dan wel nog steeds lekker. Hoe krijg je dat voor elkaar? Wil je meer weten over hoe je de ontwikkeling van ‘het ultieme product’ zo goed mogelijk aanpakt? Wat zijn de belangrijkste stappen in productontwikkeling van idee tot succesvol eindproduct? Schrijf je dan nu in voor het Food Future Event op 29 september.

Bekijk het programma en meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een hersluitbaar blikje

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens naar minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, waren een aantal innovaties te zien.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.