Martijn Versteegh van Albert Heijn: 'Productontwikkelaars die spraakmakende gezondere en duurzamere producten ontwikkelen, hebben we hard nodig'

Martijn Versteegh van Albert Heijn: 'Productontwikkelaars die spraakmakende gezondere en duurzamere producten ontwikkelen, hebben we hard nodig'

Martijn Versteegh, director omnichannel formatontwikkeling bij Albert Heijn is keynote spreker tijdens het Food Future Event op 3 oktober. Voorafgaand aan het event stellen we 3 vragen over gezondheid en duurzaamheid bij de retailer.

1 Consumenten vragen steeds meer om voedzaam eten dat betaalbaar is. Zien jullie dat ook? Of zijn gemak en prijs leidend voor de consument en zorgen jullie dat het ook gezond en duurzaam is? Kortom: hoe balanceer je als retailer gemak/lekker/betaalbaar versus gezond/duurzaam?

Versteegh: “Steeds meer klanten staan open voor en vragen naar gezondere en duurzamere producten. Om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken zoeken wij naar oplossingen die zowel gemakkelijk, betaalbaar als gezonder en duurzamer zijn. De Albert Heijn verspakketten, AH Terra, gezonde recepten onder 2 euro en Beter voor Natuur & Boer producten zijn daar voorbeelden van.”   

Klanten willen wel maar weten soms niet hoe”

2 Voedingskennis van consumenten is cruciaal om meer duurzame en gezonde voeding te verkopen. Welke vragen krijgen jullie over gezondheid en duurzaamheid van klanten? Hoe proberen jullie consumenten wijzer te maken over deze onderwerpen?

Versteegh: “Klanten willen wel maar weten soms niet hoe. We helpen hen in onze fysieke en online winkels en in andere communicatiekanalen. In de Allerhande inspireren we met recepten en vertellen we achtergrondverhalen over producten en over de samenwerking met onze boeren en telers. In de app en online kunnen klanten filteren op gezondere en duurzamere producten. Daar vinden ze ook informatie over de stappen die ze kunnen zetten om klimaatvriendelijker te eten, minder voedsel te verspillen, vaker plantaardig te eten of tips te vinden voor een gezondere leefstijl. Dit wordt ook steeds persoonlijker. Klanten krijgen op basis van hun voorkeur een gevarieerd weekmenu.”

3 Wat zijn de belangrijkste speerpunten binnen gezondheid en duurzaamheid voor jullie? Is dat respectievelijk suikerreductie en CO2-reductie? Of wat is de top 3 waar jullie op focussen?

Versteegh: “De missie van Albert Heijn is: Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Beter Eten staat voor gezonder, duurzamer en socialer. Binnen deze pijlers vallen verschillende onderwerpen. Van gezonde voeding en leefstijl, tot klimaat, voedselverspilling, plastic en verpakkingen, ketens, de eiwittransitie en circulariteit binnen de pijler duurzaam.”  

“Een belangrijk woord in onze missie is samen. We staan met elkaar voor de transitie naar een gezonder en duurzamer voedselsysteem. Daarvoor is samenwerking in de keten en het helpen van consumenten cruciaal. Iedereen heeft een rol, van boeren en telers, tot leveranciers, retailer en overheid. En ook productontwikkelaars die komen met nieuwe spraakmakende gezondere en duurzamere oplossingen hebben we hard nodig.”

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Voor abonneesVerdwijnen fysieke etiketten uiteindelijk van de verpakking? Dit is de laatste stand van zaken voor digitale etiketten
  2. Onderzoekers vragen Nederlanders wat ze vinden van ultrabewerkte voeding
  3. Bakker ontwikkelt koolhydraatarm brood met geupcycled brouwgraan
  4. Voor abonneesPaling maakt 130 mensen ziek in Japan
  5. Hitteprotocol moet pluimvee beschermen tegen hittestress
  6. Eerste kweekvleesdossier ingediend bij de EFSA
  7. Voor abonneesFoodproducenten die wetenschappelijk onderzoek subsidiëren? 'Let op of een bedrijf kennis bestelt of goed nieuws'
  8. Zomerserie voedselveiligheid: Directeur zuivelbedrijf riskeert gevangenis na dodelijke uitbraak van Listeria
  9. Plantaardige wolkenkrabber van GoodMills Innovation opgestart in Hamburg
  10. Voor abonneesHoe DOC Kaas de kwaliteit live controleert met vision-technologie
  1. GesponsordEnergie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent
  2. Hoe bruiner de biefstuk, hoe lager de koopbereidheid. Is klant te herprogrammeren in strijd tegen verspilling?
  3. Handig overzicht: hoe de smaak van plantaardige alternatieven kaas te verbeteren
  4. Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van een gezond voedingsassortiment
  5. Wetgeving verschilt in Europese lidstaten: zo werkt wederzijdse erkenning
  6. Voor abonneesDeze 10 trends bepalen nu de Duitse voedingsindustrie
  7. Belgische groente- en fruittelers moeten opletten op oosterse fruitvlieg, FAVV verscherpt toezicht
  8. Deze 3 startups krijgen Europees geld om fermentatieprocessen verder te ontwikkelen
  9. Zendingswerk in voedselveiligheid werpt wereldwijd vruchten af
  10. Handig overzicht: wat willen consumenten als het gaat om gezonde voeding?