Martijn Versteegh van Albert Heijn: 'Productontwikkelaars die spraakmakende gezondere en duurzamere producten ontwikkelen, hebben we hard nodig'

Martijn Versteegh van Albert Heijn: 'Productontwikkelaars die spraakmakende gezondere en duurzamere producten ontwikkelen, hebben we hard nodig'

Martijn Versteegh, director omnichannel formatontwikkeling bij Albert Heijn is keynote spreker tijdens het Food Future Event op 3 oktober. Voorafgaand aan het event stellen we 3 vragen over gezondheid en duurzaamheid bij de retailer.

1 Consumenten vragen steeds meer om voedzaam eten dat betaalbaar is. Zien jullie dat ook? Of zijn gemak en prijs leidend voor de consument en zorgen jullie dat het ook gezond en duurzaam is? Kortom: hoe balanceer je als retailer gemak/lekker/betaalbaar versus gezond/duurzaam?

Versteegh: “Steeds meer klanten staan open voor en vragen naar gezondere en duurzamere producten. Om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken zoeken wij naar oplossingen die zowel gemakkelijk, betaalbaar als gezonder en duurzamer zijn. De Albert Heijn verspakketten, AH Terra, gezonde recepten onder 2 euro en Beter voor Natuur & Boer producten zijn daar voorbeelden van.”   

Klanten willen wel maar weten soms niet hoe”

2 Voedingskennis van consumenten is cruciaal om meer duurzame en gezonde voeding te verkopen. Welke vragen krijgen jullie over gezondheid en duurzaamheid van klanten? Hoe proberen jullie consumenten wijzer te maken over deze onderwerpen?

Versteegh: “Klanten willen wel maar weten soms niet hoe. We helpen hen in onze fysieke en online winkels en in andere communicatiekanalen. In de Allerhande inspireren we met recepten en vertellen we achtergrondverhalen over producten en over de samenwerking met onze boeren en telers. In de app en online kunnen klanten filteren op gezondere en duurzamere producten. Daar vinden ze ook informatie over de stappen die ze kunnen zetten om klimaatvriendelijker te eten, minder voedsel te verspillen, vaker plantaardig te eten of tips te vinden voor een gezondere leefstijl. Dit wordt ook steeds persoonlijker. Klanten krijgen op basis van hun voorkeur een gevarieerd weekmenu.”

3 Wat zijn de belangrijkste speerpunten binnen gezondheid en duurzaamheid voor jullie? Is dat respectievelijk suikerreductie en CO2-reductie? Of wat is de top 3 waar jullie op focussen?

Versteegh: “De missie van Albert Heijn is: Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Beter Eten staat voor gezonder, duurzamer en socialer. Binnen deze pijlers vallen verschillende onderwerpen. Van gezonde voeding en leefstijl, tot klimaat, voedselverspilling, plastic en verpakkingen, ketens, de eiwittransitie en circulariteit binnen de pijler duurzaam.”  

“Een belangrijk woord in onze missie is samen. We staan met elkaar voor de transitie naar een gezonder en duurzamer voedselsysteem. Daarvoor is samenwerking in de keten en het helpen van consumenten cruciaal. Iedereen heeft een rol, van boeren en telers, tot leveranciers, retailer en overheid. En ook productontwikkelaars die komen met nieuwe spraakmakende gezondere en duurzamere oplossingen hebben we hard nodig.”

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo...

Krijgt Personalized Nutrition (PN) een boost door de recente ontwikkelingen in Artificial Intelligence? 3 startups actief in PN en een expert vertellen over de rol van AI, educatie van de consument en de kansen van 3D-printen.

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Zeker in supermarkten zoeken consumenten naar eten dat lekker en betaalbaar is, maar ook gezond en als het even kan duurzaam. Op het Food Future Event deelt retailer Albert Heijn in een keynote de visie op de ontwikkeling van gezond en duurzaam eten. VMT zet een aantal artikelen over deze onderwerpen op een rij.

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in stand'

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in...

TastyBasics maakt producten met minder bewerkte ingrediënten, voorsorterend op een toekomst waar een gevarieerd minder bewerkt eetpatroon de standaard is. Oprichter Jan Buining gelooft niet dat ultraprocessed foods beter worden door alleen wat minder zout of minder suiker toe te voegen: "Ik ben ook medeverantwoordelijk geweest voor datgene waarin we zijn doorgeslagen is in de sector."

Beeld: VMT

Recalls België 2024 in beeld: wederom ruim 300 meldingen

In 2024 maakten het Belgische FAVV en VMT in totaal melding van 317 recalls en waarschuwingen. Welke producten haalden producenten uit de markt? En waarom werden deze producten teruggeroepen? VMT zet de recalls en waarschuwingen voor levensmiddelen uit 2024 in België overzichtelijk op een rij.

Nieuwe voedselmachines 2025: GEA introduceert CO₂-vrij verdampersysteem

Nieuwe voedselmachines 2025: GEA introduceert CO₂-vrij...

Dit is een overzicht van nieuwe voedselmachines. Dit zijn de laatste wapenfeiten: GEA introduceert CO₂-vrij verdampersysteem en Lewa introduceert modulair doseersysteem voor snoep productie.

Productinnovaties januari: Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule met plantaardige havermelk

Productinnovaties januari: Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule met plantaardige havermelk, Vivera introduceert nieuwe tofu range en Hands Off introduceert chunky chocoladerepen.

Belgische recalls en waarschuwingen januari: mogelijk E. coli in kaas

Belgische recalls en waarschuwingen januari: mogelijk E. coli in kaas

Dit zijn Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen voor januari: mogelijk E. coli in kaas, te hoog gehalte Alternaria-toxines in tahin en te hoog gehalte chloraat in verschillende frisdranken.

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch: 'Prijzen gaan omhoog'

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Consumentenorganisaties vragen Europa om voedingsprofielen: 'Commissie is al 16 jaar te laat met deadline' 

Consumentenorganisaties vragen Europa om voedingsprofielen:...

De Belgische consumentenorganisatie Testaankoop roept de Europese Commissie (EC) op werk te maken van voedingsprofielen om misleiding te voorkomen. Voedingsprofielen stellen extra eisen aan productclaims voor levensmiddelen met specifieke nutritionele waarde. Tot op heden zijn de voedingsprofielen nog steeds niet definitief.

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.