1 Consumenten vragen steeds meer om voedzaam eten dat betaalbaar is. Zien jullie dat ook? Of zijn gemak en prijs leidend voor de consument en zorgen jullie dat het ook gezond en duurzaam is? Kortom: hoe balanceer je als retailer gemak/lekker/betaalbaar versus gezond/duurzaam?
Versteegh: “Steeds meer klanten staan open voor en vragen naar gezondere en duurzamere producten. Om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken zoeken wij naar oplossingen die zowel gemakkelijk, betaalbaar als gezonder en duurzamer zijn. De Albert Heijn verspakketten, AH Terra, gezonde recepten onder 2 euro en Beter voor Natuur & Boer producten zijn daar voorbeelden van.”
2 Voedingskennis van consumenten is cruciaal om meer duurzame en gezonde voeding te verkopen. Welke vragen krijgen jullie over gezondheid en duurzaamheid van klanten? Hoe proberen jullie consumenten wijzer te maken over deze onderwerpen?
Versteegh: “Klanten willen wel maar weten soms niet hoe. We helpen hen in onze fysieke en online winkels en in andere communicatiekanalen. In de Allerhande inspireren we met recepten en vertellen we achtergrondverhalen over producten en over de samenwerking met onze boeren en telers. In de app en online kunnen klanten filteren op gezondere en duurzamere producten. Daar vinden ze ook informatie over de stappen die ze kunnen zetten om klimaatvriendelijker te eten, minder voedsel te verspillen, vaker plantaardig te eten of tips te vinden voor een gezondere leefstijl. Dit wordt ook steeds persoonlijker. Klanten krijgen op basis van hun voorkeur een gevarieerd weekmenu.”
3 Wat zijn de belangrijkste speerpunten binnen gezondheid en duurzaamheid voor jullie? Is dat respectievelijk suikerreductie en CO2-reductie? Of wat is de top 3 waar jullie op focussen?
Versteegh: “De missie van Albert Heijn is: Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Beter Eten staat voor gezonder, duurzamer en socialer. Binnen deze pijlers vallen verschillende onderwerpen. Van gezonde voeding en leefstijl, tot klimaat, voedselverspilling, plastic en verpakkingen, ketens, de eiwittransitie en circulariteit binnen de pijler duurzaam.”
“Een belangrijk woord in onze missie is samen. We staan met elkaar voor de transitie naar een gezonder en duurzamer voedselsysteem. Daarvoor is samenwerking in de keten en het helpen van consumenten cruciaal. Iedereen heeft een rol, van boeren en telers, tot leveranciers, retailer en overheid. En ook productontwikkelaars die komen met nieuwe spraakmakende gezondere en duurzamere oplossingen hebben we hard nodig.”