Martijn Versteegh van Albert Heijn: 'Productontwikkelaars die spraakmakende gezondere en duurzamere producten ontwikkelen, hebben we hard nodig'

Martijn Versteegh van Albert Heijn: 'Productontwikkelaars die spraakmakende gezondere en duurzamere producten ontwikkelen, hebben we hard nodig'

Martijn Versteegh, director omnichannel formatontwikkeling bij Albert Heijn is keynote spreker tijdens het Food Future Event op 3 oktober. Voorafgaand aan het event stellen we 3 vragen over gezondheid en duurzaamheid bij de retailer.

1 Consumenten vragen steeds meer om voedzaam eten dat betaalbaar is. Zien jullie dat ook? Of zijn gemak en prijs leidend voor de consument en zorgen jullie dat het ook gezond en duurzaam is? Kortom: hoe balanceer je als retailer gemak/lekker/betaalbaar versus gezond/duurzaam?

Versteegh: “Steeds meer klanten staan open voor en vragen naar gezondere en duurzamere producten. Om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken zoeken wij naar oplossingen die zowel gemakkelijk, betaalbaar als gezonder en duurzamer zijn. De Albert Heijn verspakketten, AH Terra, gezonde recepten onder 2 euro en Beter voor Natuur & Boer producten zijn daar voorbeelden van.”   

Klanten willen wel maar weten soms niet hoe”

2 Voedingskennis van consumenten is cruciaal om meer duurzame en gezonde voeding te verkopen. Welke vragen krijgen jullie over gezondheid en duurzaamheid van klanten? Hoe proberen jullie consumenten wijzer te maken over deze onderwerpen?

Versteegh: “Klanten willen wel maar weten soms niet hoe. We helpen hen in onze fysieke en online winkels en in andere communicatiekanalen. In de Allerhande inspireren we met recepten en vertellen we achtergrondverhalen over producten en over de samenwerking met onze boeren en telers. In de app en online kunnen klanten filteren op gezondere en duurzamere producten. Daar vinden ze ook informatie over de stappen die ze kunnen zetten om klimaatvriendelijker te eten, minder voedsel te verspillen, vaker plantaardig te eten of tips te vinden voor een gezondere leefstijl. Dit wordt ook steeds persoonlijker. Klanten krijgen op basis van hun voorkeur een gevarieerd weekmenu.”

3 Wat zijn de belangrijkste speerpunten binnen gezondheid en duurzaamheid voor jullie? Is dat respectievelijk suikerreductie en CO2-reductie? Of wat is de top 3 waar jullie op focussen?

Versteegh: “De missie van Albert Heijn is: Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Beter Eten staat voor gezonder, duurzamer en socialer. Binnen deze pijlers vallen verschillende onderwerpen. Van gezonde voeding en leefstijl, tot klimaat, voedselverspilling, plastic en verpakkingen, ketens, de eiwittransitie en circulariteit binnen de pijler duurzaam.”  

“Een belangrijk woord in onze missie is samen. We staan met elkaar voor de transitie naar een gezonder en duurzamer voedselsysteem. Daarvoor is samenwerking in de keten en het helpen van consumenten cruciaal. Iedereen heeft een rol, van boeren en telers, tot leveranciers, retailer en overheid. En ook productontwikkelaars die komen met nieuwe spraakmakende gezondere en duurzamere oplossingen hebben we hard nodig.”

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo...

Krijgt Personalized Nutrition (PN) een boost door de recente ontwikkelingen in Artificial Intelligence? 3 startups actief in PN en een expert vertellen over de rol van AI, educatie van de consument en de kansen van 3D-printen.

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Zeker in supermarkten zoeken consumenten naar eten dat lekker en betaalbaar is, maar ook gezond en als het even kan duurzaam. Op het Food Future Event deelt retailer Albert Heijn in een keynote de visie op de ontwikkeling van gezond en duurzaam eten. VMT zet een aantal artikelen over deze onderwerpen op een rij.

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in stand'

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in...

TastyBasics maakt producten met minder bewerkte ingrediënten, voorsorterend op een toekomst waar een gevarieerd minder bewerkt eetpatroon de standaard is. Oprichter Jan Buining gelooft niet dat ultraprocessed foods beter worden door alleen wat minder zout of minder suiker toe te voegen: "Ik ben ook medeverantwoordelijk geweest voor datgene waarin we zijn doorgeslagen is in de sector."

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: ambrosia zaden in verschillende producten met zonnebloemzaden

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: ambrosia...

In dit overzicht lees je de Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: ambrosia zaden in verschillende producten met zonnebloemzaden, mogelijk Salmonella in gemalen kokos en mogelijk metaaldeeltjes in farmer salade.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Invoering ontbossingswetgeving definitief uitgesteld: voorgestelde wijzigingen afgekeurd

Invoering ontbossingswetgeving definitief uitgesteld: voorgestelde...

De invoering van de ontbossingswetgeving (EUDR) is definitief uitgesteld tot december 2025. Het Europees Parlement ging akkoord met de voorgestelde uitstel van de wet. De EU-landen stemmen in met een jaar uitstel voor de invoering van de ontbossingswet, maar niet met de versoepelingen die het Europees Parlement wil.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.