Innovatie is hierbij een constante drijvende kracht. Van alternatieve eiwitbronnen en 3D-geprint voedsel tot premiumisering om competitief te blijven; voedsel- en drankenbedrijven verleggen de grenzen voortdurend in de zoektocht naar meer duurzame en voedzame opties. Bovendien groeit het besef dat duurzaamheid niet alleen een ethische verplichting is, maar ook een bron van concurrentievoordeel in een steeds veeleisendere markt.
Hoe ver zijn Food & Beverage bedrijven met hun digitale transformatie in relatie tot verduurzaming? Wat doen zij daadwerkelijk om duurzamer te produceren? En welke obstakels komen zij onderweg tegen? In hun nieuwste Visierapport zoekt Aptean naar de antwoorden.
In gesprek met acht professionals en specialisten
Aptean ging in gesprek met moderne Food & Beverage bedrijven om te achterhalen hoe ver ze zijn met hun digitale transformatie in relatie tot verduurzaming. Wat doen zij daadwerkelijk om duurzamer te produceren? Ook spraken we over verschillende trends en ontwikkelingen met gesprekspartners van onder andere Microsoft en Rabobank.
Neem bijvoorbeeld Brouwerij Frontaal. De focus van dit bedrijf ligt op het stroomlijnen van hun processen. De hele brouwerij is dan ook geautomatiseerd. En door te innoveren, zorgen ze dat ze altijd voorop blijven lopen. Tevens zijn zij overdag bijna energieneutraal en bovendien zero-waste. Zij werken samen met partijen die organische en niet-organische materialen voor hen recyclen. In het Visierapport lees je het hele verhaal van CEO Roel Buckens.
De Kracht van AI in de F&B Sector
Maar ook Kristiaan Glorie, Directeur van Erasmus Q-Intelligence deelt interessante inzichten over hoe je als Food & Beverage bedrijf een positieve impact maakt met behulp van AI. Erasmus Q-Intelligence, onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, richt zich op het vermarkten van advanced analytics en AI. F&B bedrijven moeten rapporteren over hun footprint, en daar is AI bij uitstek een instrument dat kan helpen te meten en vooruit te kijken.
Rabobank: Transparantie en duurzaamheid als voorwaarde
Marcel Lambregts van Rabobank benadrukt hoe belangrijk duurzaamheid en transparantie zijn in de Food & Beverage sector. Een belangrijke trend is gezondheid, maar vooral transparantie. Ook ten aanzien van de CSRD-richtlijnen. Daarin speelt digitalisering een onmisbare rol. Dat bespraken we tijdens een rondetafelsessie met Marcel Lambregts en Joris Kolff van Aptean. Bekijk hier de sessie.
De rol van Aptean in Digitale Transformatie
In Aptean’s nieuwste Visierapport deelt Joris Kolff tot slot waarom een moderniseringsslag en een langetermijnvisie noodzakelijk zijn, en hoe digitalisering uiteindelijk in het duurzaamheidsplaatje past.
De bevindingen zijn helder, ongeacht in welke fase van digitale transformatie je organisatie momenteel zit. Digitale transformatie vormt de ruggengraat van een ingrijpende transformatie in de Food & Beverage industrie. Digitalisering helpt bedrijven duurzaamheidsdoelen te bereiken, productie te verbeteren en kostenefficiëntie te stimuleren. Aptean helpt bedrijven in deze dynamische markt met branchespecifieke cloud oplossingen, zoals ERP, OEE, EAM, MES/WMS, PLM, TMS en BI om aan de veranderende behoeften van klanten te voldoen.
Dit artikel is gesponsord door Aptean.