Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent

Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent

Als bedrijven in de voedings- en drankenindustrie de grote duurzaamheidsuitdagingen zoals energie- en afvalreductie het hoofd willen bieden en ook hun rapportages over footprint op orde willen krijgen, is een verregaande digitalisering en het gebruik van AI onontbeerlijk. Ook bij andere regelgeving rondom gezondheid en transparantie ontkomen foodproducenten daar niet aan. Dit staat te lezen in een nieuw visierapport van Aptean vol experts. Ontdek daarin onder meer hoe een bedrijf zoals Brouwerij Frontaal met AI de ecologische voetafdruk verkleint.

Innovatie is hierbij een constante drijvende kracht. Van alternatieve eiwitbronnen en 3D-geprint voedsel tot premiumisering om competitief te blijven; voedsel- en drankenbedrijven verleggen de grenzen voortdurend in de zoektocht naar meer duurzame en voedzame opties. Bovendien groeit het besef dat duurzaamheid niet alleen een ethische verplichting is, maar ook een bron van concurrentievoordeel in een steeds veeleisendere markt.

Hoe ver zijn Food & Beverage bedrijven met hun digitale transformatie in relatie tot verduurzaming? Wat doen zij daadwerkelijk om duurzamer te produceren? En welke obstakels komen zij onderweg tegen? In hun nieuwste Visierapport zoekt Aptean naar de antwoorden.

In gesprek met acht professionals en specialisten

Aptean ging in gesprek met moderne Food & Beverage bedrijven om te achterhalen hoe ver ze zijn met hun digitale transformatie in relatie tot verduurzaming. Wat doen zij daadwerkelijk om duurzamer te produceren? Ook spraken we over verschillende trends en ontwikkelingen met gesprekspartners van onder andere Microsoft en Rabobank.

Tevens zijn zij overdag bijna energieneutraal en bovendien zero-waste”

Neem bijvoorbeeld Brouwerij Frontaal. De focus van dit bedrijf ligt op het stroomlijnen van hun processen. De hele brouwerij is dan ook geautomatiseerd. En door te innoveren, zorgen ze dat ze altijd voorop blijven lopen. Tevens zijn zij overdag bijna energieneutraal en bovendien zero-waste. Zij werken samen met partijen die organische en niet-organische materialen voor hen recyclen. In het Visierapport lees je het hele verhaal van CEO Roel Buckens.

De Kracht van AI in de F&B Sector

Maar ook Kristiaan Glorie, Directeur van Erasmus Q-Intelligence deelt interessante inzichten over hoe je als Food & Beverage bedrijf een positieve impact maakt met behulp van AI. Erasmus Q-Intelligence, onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, richt zich op het vermarkten van advanced analytics en AI. F&B bedrijven moeten rapporteren over hun footprint, en daar is AI bij uitstek een instrument dat kan helpen te meten en vooruit te kijken.

Rabobank: Transparantie en duurzaamheid als voorwaarde

Marcel Lambregts van Rabobank benadrukt hoe belangrijk duurzaamheid en transparantie zijn in de Food & Beverage sector. Een belangrijke trend is gezondheid, maar vooral transparantie. Ook ten aanzien van de CSRD-richtlijnen. Daarin speelt digitalisering een onmisbare rol. Dat bespraken we tijdens een rondetafelsessie met Marcel Lambregts en Joris Kolff van Aptean. Bekijk hier de sessie.

De rol van Aptean in Digitale Transformatie

In Aptean’s nieuwste Visierapport deelt Joris Kolff tot slot waarom een moderniseringsslag en een langetermijnvisie noodzakelijk zijn, en hoe digitalisering uiteindelijk in het duurzaamheidsplaatje past.

Digitalisering helpt bedrijven duurzaamheidsdoelen te bereiken, productie te verbeteren en kostenefficiëntie te stimuleren”

De bevindingen zijn helder, ongeacht in welke fase van digitale transformatie je organisatie momenteel zit. Digitale transformatie vormt de ruggengraat van een ingrijpende transformatie in de Food & Beverage industrie. Digitalisering helpt bedrijven duurzaamheidsdoelen te bereiken, productie te verbeteren en kostenefficiëntie te stimuleren. Aptean helpt bedrijven in deze dynamische markt met branchespecifieke cloud oplossingen, zoals ERP, OEE, EAM, MES/WMS, PLM, TMS en BI om aan de veranderende behoeften van klanten te voldoen.

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo...

Foto: FSSC 22000

FSSC 22000 versie 6 krijgt GFSI-erkenning

Foundation FSSC meldt dat de nieuwste versie van hun schema, FSSC 22000 versie 6, op 23 augustus 2024 de Global Food Safety Initiative (GFSI)...

Précon: Kwaliteitssystemen die voor je werken

Précon: Kwaliteitssystemen die voor je werken

Als bedrijf of organisatie is het waarborgen van de kwaliteit van je producten, processen en diensten een voortdurende prioriteit. Een goed opgezet...

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar voor succesvolle productontwikkeling vragen foodbedrijven om...

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar...

Verpakkingen verminderen, hergebruiken en recyclen, wat doen startups?

Verpakkingen verminderen, hergebruiken en recyclen, wat doen startups?

De verpakkingssector ondergaat ingrijpende veranderingen door ontwikkelingen in de economie, technologie, milieu- en regelgeving. Tijdens de...