Foodvalley richtte vorig jaar de Healthier Food Community op. Hier werken mensen uit verschillende schakels van de voedselketen samen om een gezonder voedselaanbod te ontwikkelen. Ze interviewden 94 mensen om na te gaan wat nodig is om dit doel te bereiken.
Acceptatie consument
Foodvalley leerde uit de interviews dat bewustwording en bereidheid binnen het ecosysteem over het belang van gezondere producten duidelijk aanwezig is.
“Voor een groot deel biedt kennis en technologie de mogelijkheid om producten gezonder te maken. Echter de grote uitdaging is de bewustwording en acceptatie van consumenten ten aanzien van gezondere producten. Aanpassingen in recepturen zorgen voor verandering in smaak, textuur, maar ook bijvoorbeeld houdbaarheid.”
Daarbij zien ze wel dat de kostencrisis van de afgelopen tijd ervoor zorgt dat een deel van de bedrijven noodgedwongen meer aandacht heeft voor margebehoud dan productontwikkeling op het gebied van gezondheid.
Uit de gesprekken destilleerden ze volgende 6 drempels:
- Consumenten zijn gewoontedieren Het gedrag van consumenten veranderen is complex. Ondanks dat duurzaamheid, gezondheid en dierenwelzijn steeds belangrijker voor hen zijn, blijken smaak en prijs doorslaggevende factoren voor voedingsaankopen.
- Kosten voor promotie Winstgevend zijn is belangrijk voor veel foodbedrijven. Het aanbod aan producten is zo groot, dat het lastig kan zijn om een gezond product in de schappen te krijgen. Bovendien is dat pas de eerste stap. De verkoop is afhankelijk van onder andere de presentatie, de prijs, de marketing. De vele kosten die nodig zijn voor goede promotie zorgen voor minder investeringen in gezonde innovaties.
- Gaten in wetgeving Er is veel wetgeving voor de ontwikkeling van gezonde producten, maar het is gefragmenteerd en soms tegenstrijdig. Het is risicovol om als eerste de markt te betreden met een geherformuleerd product als er geen level playing field is. Partijen die dat doen, kunnen marktaandeel verliezen.
- Opschalen vraagt zakelijke kennis Startups zijn cruciaal in gezonde productontwikkeling. Ze zijn flexibel en zorgen ervoor dat grote retailers en foodbedrijven om hun eigen productlijn aanpassen. Voor startups is het soms lastig om op te schalen. Ze missen de zakelijke kennis om dit succesvol te doen.
- R&D-kennis niet altijd beschikbaar R&D is een belangrijk onderdeel om een gezond product te ontwikkelen. De toegang tot kwaliteitskennis is niet makkelijk voor alle partijen bijvoorbeeld startups. Daarnaast hebben grote foodbedrijven hun R&D geoutsourced. Dat betekent dat ze minder kennis in huis hebben.
- Kiezen voor bekende technologieën en ingrediënten Er zijn vele nieuwe technologieën en ingrediënten om producten duurzamer en gezonder te maken. Maar zowel consumenten als producenten zijn huiverig om deze toe te passen. Nieuwe dingen proberen vergt zowel vertrouwen als investeringen. Maar de reactie van de retailer, wetgeving rondom voedselveiligheid en houdbaarheid zorgen ervoor dat producenten huiverig zijn. Deze overpeinzingen spelen een rol bij herformuleringstrajecten.
Food Future Event
Op basis van de gesprekken en de analyse van de verkregen informatie werkt de Healthier Food Community aan 4 initiatieven:
- zoutreductie
- vergroten aanbod bewerkte producten met groente
- gezonder kantine aanbod
- versterken van positie van frontrunners
Op het Food Future Event op 3 oktober zal Vera Hoynck van Papendrecht, programmamanager Healthier Food bij Foodvalley vertellen waarom een ecosysteem noodzakelijk is om innovaties te laten slagen. Ze leidt de kennissessie over de laatste ontwikkelingen in het microbioom en de rol van vezels daarin.
Microbioom & vezels, een hecht duo: wat zijn de laatste ontwikkelingen?
Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Vincent van Buul en Judith van Peij vertellen in deze kennissessie over het R&D-project waarin ze de relatie tussen vezels en microbioom proberen te ontrafelen. Ook vertellen ze hoe productontwikkelaars vezels kunnen toepassen in hun producten rekening houdend met de functionaliteit in de applicatie, gezondheid en kosten.
Sprekers:
Vincent van Buul - Innovatiedirecteur bij DSM-Firmenich
Judith van Peij - Innovatiemanager bij bakery/confectionary DSM-Firmenich
Vera Hoynck van Papendrecht - Programme Manager Healthier Food bij Foodvalley
Risico's nemen in productontwikkeling
Ook het onderwerp Risico's nemen in productontwikkeling (een van de 6 drempels) komt aan bod. Waarom is het lastig om gezondere alternatieve ingrediënten te verwerken in nieuwe producten of om nieuwe technologieën toe te passen? Wie neemt de eerste stap? Hoe gaan productontwikkelaars om met dit complexe onderwerp? Wanneer maak je welke keuzes? Met onder andere Guido Slegers van Verstegen Spices & Sauses, Joeri Hollink van Meatable en Anneke Roes van Phycom gaan productontwikkelaars met elkaar in discussie over dit onderwerp.