Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van een gezond voedingsassortiment

Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van een gezond voedingsassortiment

Wat is echt nodig om een gezonder voedingsassortiment te ontwikkelen? Volgens het Food&Health Team van Foodvalley is meer nodig dan alleen herformulering. Na gesprekken met bijna 100 mensen uit de hele foodketen formuleerden ze 6 drempels die de ontwikkeling van een gezonder voedselaanbod in de weg staan.

Foodvalley richtte vorig jaar de Healthier Food Community op. Hier werken mensen uit verschillende schakels van de voedselketen samen om een gezonder voedselaanbod te ontwikkelen. Ze interviewden 94 mensen om na te gaan wat nodig is om dit doel te bereiken.

Acceptatie consument

Foodvalley leerde uit de interviews dat bewustwording en bereidheid binnen het ecosysteem over het belang van gezondere producten duidelijk aanwezig is.

“Voor een groot deel biedt kennis en technologie de mogelijkheid om producten gezonder te maken. Echter de grote uitdaging is de bewustwording en acceptatie van consumenten ten aanzien van gezondere producten. Aanpassingen in recepturen zorgen voor verandering in smaak, textuur, maar ook bijvoorbeeld houdbaarheid.”

Daarbij zien ze wel dat de kostencrisis van de afgelopen tijd ervoor zorgt dat een deel van de bedrijven noodgedwongen meer aandacht heeft voor margebehoud dan productontwikkeling op het gebied van gezondheid.

Uit de gesprekken destilleerden ze volgende 6 drempels:

  1. Consumenten zijn gewoontedieren Het gedrag van consumenten veranderen is complex. Ondanks dat duurzaamheid, gezondheid en dierenwelzijn steeds belangrijker voor hen zijn, blijken smaak en prijs doorslaggevende factoren voor voedingsaankopen.
  2. Kosten voor promotie Winstgevend zijn is belangrijk voor veel foodbedrijven. Het aanbod aan producten is zo groot, dat het lastig kan zijn om een gezond product in de schappen te krijgen. Bovendien is dat pas de eerste stap. De verkoop is afhankelijk van onder andere de presentatie, de prijs, de marketing. De vele kosten die nodig zijn voor goede promotie zorgen voor minder investeringen in gezonde innovaties.
  3. Gaten in wetgeving Er is veel wetgeving voor de ontwikkeling van gezonde producten, maar het is gefragmenteerd en soms tegenstrijdig. Het is risicovol om als eerste de markt te betreden met een geherformuleerd product als er geen level playing field is. Partijen die dat doen, kunnen marktaandeel verliezen.
  4. Opschalen vraagt zakelijke kennis Startups zijn cruciaal in gezonde productontwikkeling. Ze zijn flexibel en zorgen ervoor dat grote retailers en foodbedrijven om hun eigen productlijn aanpassen. Voor startups is het soms lastig om op te schalen. Ze missen de zakelijke kennis om dit succesvol te doen.
  5. R&D-kennis niet altijd beschikbaar R&D is een belangrijk onderdeel om een gezond product te ontwikkelen. De toegang tot kwaliteitskennis is niet makkelijk voor alle partijen bijvoorbeeld startups. Daarnaast hebben grote foodbedrijven hun R&D geoutsourced. Dat betekent dat ze minder kennis in huis hebben.
  6. Kiezen voor bekende technologieën en ingrediënten Er zijn vele nieuwe technologieën en ingrediënten om producten duurzamer en gezonder te maken. Maar zowel consumenten als producenten zijn huiverig om deze toe te passen. Nieuwe dingen proberen vergt zowel vertrouwen als investeringen. Maar de reactie van de retailer, wetgeving rondom voedselveiligheid en houdbaarheid zorgen ervoor dat producenten huiverig zijn. Deze overpeinzingen spelen een rol bij herformuleringstrajecten.

Food Future Event

Op basis van de gesprekken en de analyse van de verkregen informatie werkt de Healthier Food Community aan 4 initiatieven:

  1. zoutreductie
  2. vergroten aanbod bewerkte producten met groente
  3. gezonder kantine aanbod
  4. versterken van positie van frontrunners

Op het Food Future Event op 3 oktober zal Vera Hoynck van Papendrecht, programmamanager Healthier Food bij Foodvalley vertellen waarom een ecosysteem noodzakelijk is om innovaties te laten slagen. Ze leidt de kennissessie over de laatste ontwikkelingen in het microbioom en de rol van vezels daarin.

Microbioom & vezels, een hecht duo: wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Vincent van Buul en Judith van Peij vertellen in deze kennissessie over het R&D-project waarin ze de relatie tussen vezels en microbioom proberen te ontrafelen. Ook vertellen ze hoe productontwikkelaars vezels kunnen toepassen in hun producten rekening houdend met de functionaliteit in de applicatie, gezondheid en kosten.

Sprekers:
Vincent van Buul - Innovatiedirecteur bij DSM-Firmenich
Judith van Peij - Innovatiemanager bij bakery/confectionary DSM-Firmenich
Vera Hoynck van Papendrecht - Programme Manager Healthier Food bij Foodvalley

Risico's nemen in productontwikkeling

Ook het onderwerp Risico's nemen in productontwikkeling (een van de 6 drempels) komt aan bod. Waarom is het lastig om gezondere alternatieve ingrediënten te verwerken in nieuwe producten of om nieuwe technologieën toe te passen? Wie neemt de eerste stap? Hoe gaan productontwikkelaars om met dit complexe onderwerp? Wanneer maak je welke keuzes?  Met onder andere Guido Slegers  van Verstegen Spices & Sauses, Joeri Hollink van Meatable en Anneke Roes van Phycom gaan productontwikkelaars met elkaar in discussie over dit onderwerp.

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Het bedrijf geeft op het Food Future Event een kennissessie over dit onderwerp.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

'Liever een beetje greenwashing, dan geen communicatie over duurzaamheid': 6 ontwikkelingen in ecolabeling

'Liever een beetje greenwashing, dan geen communicatie over...

Duurzaamheidsexpert Koen Boone heeft in de afgelopen twee jaar meer dan 50 presentaties gegeven over ecolabeling. Een van daarvan was op de VMT's Food Sustainability Update in april. De ontwikkelingen in dit veld gaan snel. Daarom haalt VMT aan het eind van dit jaar het net op bij Boone. "De Fransen gaan snel, maar bedrijven kunnen volgend jaar ook in Nederland al private ecolabels tegenkomen." [LONGREAD]

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een waarschuwing staan die niet nodig is'

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een...

Als eerste land ter wereld heeft Nederland sinds 1 januari dit jaar een richtlijn met eisen voor de vermelding van allergenen kruisbesmetting op de verpakking. 'Kan sporen bevatten van…' is te vaag en dat zorgt voor problemen. "Terwijl dat helemaal niet nodig is", zegt prof. dr. Geert Houben van TNO en het UMC Utrecht.

Beeld: Shutterstock

Nieuwe versie Handboek Etikettering: dit zijn de 4 grootste...

De NVWA publiceerde recent versie 9 van het Handboek Etikettering van Levensmiddelen. In deze nieuwe versie voerde de NVWA enkele wijzigingen door. Onder andere op gebied van kruisbesmetting, uiterste consumptiedatum en etikettering van chocolade. In dit artikel de belangrijkste wijzigingen op een rij.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

FrieslandCampina concentreert productie en sluit kaasfabriek, totaal 186 banen verloren

FrieslandCampina concentreert productie en sluit kaasfabriek, totaal...

FrieslandCampina heeft vandaag plannen aangekondigd zijn productie in Nederland te optimaliseren. Zo wil het bedrijf activiteiten in Leeuwarden meer concentreren en de productie van natuurkaas in het Limburgse Born verplaatsen naar het Friese Workum. Door deze plannen komen volgens FrieslandCampina 186 banen te vervallen.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Beeld: Shutterstock

NVWA wijzigt Infoblad 85: nu ter consultatie bij bedrijfsleven

De NVWA voert bepaalde wijzigingen ter actualisatie door in Infoblad 85. Het informatieblad gaat vanaf nu door onder de naam Handboek Levensmiddelenmicrobiologie. In het handboek staan toelichtingen op teksten uit Verordening Nr. 2073/2005. Het handboek ligt nu ter consultatie bij het bedrijfsleven, die tot en met 31 december dit jaar kunnen reageren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.