Het ultieme product ontwikkelen, hoe doe je dat?

Food Future Event

Programma 2024

09:00

Inloop

09:30

Wat zijn de nieuwste inzichten van leefstijl op de gezondheid: van Personalized Nutrition tot Leefstijl als Medicijn

Gezonde voedingsmiddelen ontwikkelen is een belangrijk doel voor vele productontwikkelaars. Maar wat is gezond en is gezondheid voor iedereen anders? TNO-onderzoeker Suzan Wopereis werkt aan het kwantificeren van gezondheid en effecten van leefstijl op gezondheid.  

-Wat zijn de nieuwste inzichten in het effect van voeding op de gezondheid?
-Is de belofte van personalized nutrition eindelijk uitgekomen?
-Hoe kun je leefstijl inzetten in de behandeling en wat betekent bijvoorbeeld de populariteit van nieuwe afslankmedicijnen voor de gezondheid en daarmee voor voedingsmiddelen?

Wopereis zal in deze keynote nieuwe inzichten delen over deze onderwerpen.  

Spreker: Suzan Wopereis, principal scientist TNO en bestuurslid bij Lifestyle4Health

10:00

Wat een productontwikkelaar moet weten over duurzaamheidskeurmerken

Productontwikkelaars moeten niet alleen letten op de Nutri-score, ook een ecolabel komt eraan. Vele landen in Europa – ook Nederland - ontwikkelen zo’n label om het milieu-effect van een voedingsmiddel te ranken. En niet alleen landen, ook bedrijven doen dat. Albert Heijn plaatst sinds dit jaar de CO2-uitstoot op een aantal producten. Als productontwikkelaar is het belangrijk dat je op de hoogte bent van al deze ontwikkelingen. Duurzaamheidsexpert Koen Boone zal in deze keynote de laatste ontwikkelingen op het gebied van ecolabels uiteenzetten. 

Spreker: Koen Boone, Director Europe bij The Sustainability Consortium (TSC)

10:30

Gezondheid en duurzaamheid vanuit het perspectief Albert Heijn

De plantaardige eigenmerklijn AH Terra of als eerste de CO2-emissies op de verpakking van een reeks producten plaatsen: Albert Heijn neemt flinke stappen om duurzame en gezonde producten te ontwikkelen. Wat is de visie van de retailer op deze grote thema’s? Martijn Versteegh, director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens deze keynote inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen. 

Spreker: Martijn Versteegh, Director omnichannel formatontwikkeling bij Albert Heijn

11:00

Pauze

11:30

Breakouts ronde 1 - Ideation

12:15

Young & Experienced met elkaar in gesprek

12:45

Pauze

13:45

Breakouts ronde 2 - Creation

14:45

Breakouts ronde 3 - Design/Launch

15:30

Pauze

16:00

5 lessen van het Low Food Lab: Innoveren zonder oogkleppen op

We weten niet precies waar we naar op zoek zijn. Kunstenaars, chefs en productontwikkelaars gaan samen op ontdekkingsreis: innoveren zonder oogkleppen op.” Dit zegt Samuel Levie over de Low Food Labs. Hij is mede-oprichter van de stichting Low Food, een stichting die de Nederlandse gastronomie duurzamer wil maken.

Onderdeel daarvan zijn de Low Food Labs waar ze samen Flevo Campus culinaire en agrarische kennis combineren met productontwikkeling. Ze focussen op drie thema’s: eiwittransitie, biodiversiteit en voedselverspilling tegengaan.

Levie weet wat het is om een product te ontwikkelen waarvan het eindproduct al vaststaat. Dat doet hij met zijn bedrijf Brandt&Levie. Wat betekent het om te innoveren zonder eindproduct in gedachten? Levie deelt de lessen van de Low Food Labs om productontwikkelaars te inspireren.

Spreker: Samuel Levie, Medeoprichter van Brandt & Levie

16:30

Afsluiting door dagvoorzitter

16:45

Netwerkborrel

VMN media. Auteursrecht voorbehouden.
Op gebruik van deze site zijn de volgende voorwaarden van toepassing: Gebruiksvoorwaarden, Disclaimer
en Privacy Statement