Bakker ontwikkelt koolhydraatarm brood met geupcycled brouwgraan

Bakker ontwikkelt koolhydraatarm brood met geupcycled brouwgraan

Vanaf juni dit jaar verkoopt Bakkerij Schuld in al haar filialen een nieuw koolhydraatarm brood. Ze gebruiken geupcycled brouwgraan, een functioneel ingrediënt van MaGie Creations.

Eigenaar Jan-Aart Schuld van bakkerij Schuld maalt zelf de tarwe die ze verwerken in het brood. “Daarnaast werken we al jaren aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk van onze bakkerij. Daar past brouwgraan perfect bij.”

Minder koolhydraten, meer vezels

Door het geupcyclede brouwgraan van MaGie Creations te gebruiken, verlaagt de bakker het gehalte koolhydraten en verhogen ze de hoeveelheid vezels. Het brood bevat ongeveer 55% minder verteerbare koolhydraten dan een witbrood en circa 8,5 keer zoveel vezel dan een witbrood.

Ook de smaak verbetert

Volgens Schult valt de smaak als eerste op: “Het rijke aroma is een direct effect van het brouwgraan.” Michael Driessen, bakker bij Bakkerij Schuld: “Brouwgraan levert een rechtstreekse bijdrage aan het verlagen van het aantal koolhydraten in brood. Terwijl het tegelijkertijd extra vezels en eiwit toevoegt. Fijn is dat ook het smaakprofiel van het brood verbetert.”

Gezond en duurzaam

Madeleine Gielens, oprichter en directeur van MaGie Creations is blij met dit product: “Dit koolhydraatarme brood laat zien dat brouwgraan geschikt is voor de ontwikkeling van producten die scoren op gezondheid én duurzaamheid. Door brouwgraan te verwerken tot ingrediënten verminderen we voedselverspilling. Bovendien verlaagt het ook de CO2-uitstoot van voedselproductie.”

Gielens meldt dat in Nederland jaarlijks 560 miljoen kilo brouwgraan wordt geproduceerd. “Dat wordt nu veevoer, biomassa of zelfs wordt weggegooid.”

VMT interviewde Gielens al eerder over de activiteiten van MaGie Creations en wat erbij komt kijken om brouwgraan te verwerken tot functionele ingrediënten. Behalve in brood vinden ze hun weg in banket en hybride vlees. Gielens neemt deel aan de workshop Upcycling: waardevolle ingredienten toepassen in productontwikkeling op het Food Future Event op 3 oktober in Utrecht.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Ingrediënten uit upcycling het nieuwe normaal? Alleen bij betere afzetmogelijkheden

Ingrediënten uit upcycling het nieuwe normaal? Alleen bij betere afzetmogelijkheden

Foodvalley lanceert UPCycled4Food initiatief om geupcyclede voedselproducten en -ingrediënten het 'nieuwe normaal' te maken voor onder andere producenten in hun productontwikkeling.

Circulaire varkens helpen Van Loon Group met klimaatambities: 'Een varken is eigenlijk de ideale recyclemachine'

Circulaire varkens helpen Van Loon Group met klimaatambities: 'Een varken is eigenlijk de ideale recyclemachine'

Vleesproductie levert een flinke bijdrage aan de CO2-uitstoot. Toch lijkt het erop dat Van Loon Group, een van de grootste vleesverwerkers van Nederland, de normen van het Klimaatakkoord van Parijs gaat halen. Het bedrijf doet dat onder andere door varkens als ideale recyclingmachine te gebruiken.

Circulaire productie in food? Met deze 6 maatregelen wil het kabinet dit stimuleren

Circulaire productie in food? Met deze 6 maatregelen wil het kabinet dit stimuleren

Hergebruik is de norm. We gebruiken minder of geen nieuwe grondstoffen. Dit zijn twee zaken die het kabinet wil bereiken met het onlangs gepubliceerde Nationale Programma Circulaire Economie. Ze zetten ook in op normering en beprijzing om vrijblijvendheid te verminderen.

Oprichter en directeur Carlos Cabrera.

Greencovery haalt waardevolle ingrediënten uit zijstromen en wil van upcycling de norm maken

Greencovery heeft een gloednieuwe technologie ontwikkeld om op een effectieve manier waardevolle ingrediënten uit reststromen te halen. Om de ingrediënten sneller en in grotere volumes op de markt te brengen, heeft de startup uit Wageningen van Brightlands Venture Partners een investering van een half miljoen euro ontvangen. "Ons doel is om upcycling de norm te maken. Zo willen we bedrijven helpen om stappen te zetten richting een circulaire voedselproductie", vertelt oprichter en directeur Carlos Cabrera.

Fotocredit: Hilde Lenaerts

Revyve speelt in op vraag naar glutenvrije eivervanger

Revyve is vooral bekend van de eivervanger op basis van de reststroom brouwersgist. Deze bevat echter sporen van gluten. Foodbedrijven vroegen om een glutenvrije eivervanger.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

Ariane van Mancius van NowNewNext kijkt niet naar de harde grenzen tussen de generaties, maar vooral naar de drijfveren. Daar zit een overlap in, maar ook grote verschillen. In de podcast vertelt de duurzaamheids- en verpakkingsexpert hoe de drijfveren productontwikkeling kunnen informeren.

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

FruitMasters Ingredients levert exclusief fruit voor de innovatieve fabriek van Yespers. Beide partijen streven naar een houdbaar en betaalbaar circulair voedselsysteem. Daarnaast biedt de fabriek werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Credit: Lidian van Megen

Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder oogkleppen op

"We weten niet precies waar we naar op zoek zijn. Kunstenaars, chefs en productontwikkelaars gaan samen op ontdekkingsreis: innoveren zonder oogkleppen op." Dit zegt Samuel Levie over de Low Food Labs. Hij is mede-oprichter van de stichting Low Food en keynote-spreker op het Food Future Event.

Webinar: Hoe zie je de bomen door het 'CSRD-bos'? Zo pakken foodbedrijven dat aan

Webinar: Hoe zie je de bomen door het 'CSRD-bos'? Zo pakken foodbedrijven dat aan

Foodbedrijven zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de CSRD-wetgeving. Eerder organiseerde VMT een webinar waarin Factor Delta deze duurzaamheidswetgeving uitlegde. Het bedrijf heeft intussen veel praktijkervaring opgedaan. In een webinar op 23 oktober delen ze praktische lessen en tips & tricks. Bij het webinar schuiven twee foodbedrijven aan die vertellen over hun aanpak.

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Ieder foodbedrijf wil een zo duurzaam mogelijk product in een zo duurzaam mogelijke verpakking, toch? Maar wat is duurzaam en wat accepteert de consument? Wat zijn de ervaringen in de praktijk?

Beeld: PeelPioneers

Zo bouwt PeelPioneers een nóg grotere schillenfabriek: 'Uiteindelijk mag niks meer in de verbrandingsoven verdwijnen'

Sinds PeelPioneers in 2021 verhuisde naar de huidige fabriek in Den Bosch, groeide het bedrijf hard. Na een investeringsronde waarin het bedrijf €4 miljoen ophaalde, wil de scale-up nu hetzelfde bedrag ophalen via crowdfunding. Van deze €8 miljoen wil PeelPioneers de fabriek in Nederland opschalen en een nóg grotere fabriek bouwen in Spanje. VMT sprak met medeoprichter Sytze van Stempvoort over de verdere plannen.