Albert Heijn wil sneller CO2 reduceren in keten

Albert Heijn wil sneller CO2 reduceren in keten

Supermarktketen Albert Heijn wil in 2030 45% CO2-reductie bereiken in de keten tov 2018. Eerst was de doelstelling nog 15%. Ze hebben intussen de exacte uitstoot in de kip- en varkensketen in kaart gebracht.

De winkels, distributiecentra en kantoren van Albert Heijn zijn klimaatneutraal. Dit heeft het bedrijf bereikt door begin 2021 over te stappen op 100% Hollandse windenergie. De resterende uitstoot in de eigen bedrijfsvoering compenseren ze door bij te dragen aan VCS-gecertificeerde klimaatprojecten.

Samen met toeleveranciers

“We scherpen onze ambitie aan samen met al onze toeleveranciers. Ik ben ervan overtuigd dat het  stap voor stap haalbaar is,” zegt ceo Marit van Egmond.

De retailketen heeft CO2-reductie meegenomen in de samenwerkingen die ze hebben met boeren en telers. "Doordat we nu exact weten wat de CO2-impact voor kip- en varkensproducten is, kunnen we nog gerichter actie nemen om CO2-uitstoot te verminderen. Bijvoorbeeld door duurzamer veevoer. Zo is in de varkensketen veevoer verantwoordelijk voor 50% van de totale uitstoot en bij kip zelfs voor 77%. Daarom stimuleren we het gebruik van circulair voer en ontbossingsvrije soja in onze ketens", legt Van Egmond uit.

Om verder inzicht te krijgen in andere ketens, is Albert Heijn ook bezig om primaire, exacte data te verzamelen voor onder meer rund, zalm, eieren, vleesvervangers en groente en fruit.  

Andere acties

Midden 2022 hebben alle grootste eigen merk-leveranciers voor het eerst hun volledige CO2-voetafdruk in kaart gebracht, inclusief een reductieplan en reductiedoelstellingen. Albert Heijn samen met alle A-merk leveranciers de CO2-reductie in de keten verminderen. Dit moet bijdragen aan de 45% reductie in 2030.

Albert Heijn werkt daarnaast aan klimaatneutrale producten waaronder Perla koffie en alle eigen merk-bananen klimaatneutraal. Deze zijn klimaatneutraal van plantage tot en met de winkel.

Ook minder voedselverspilling draagt bij aan het reduceren van de CO2-voetafdruk. Doelstelling is om 50% minder te verspillen in 2030. De AH Overblijvers en dynamisch afprijzen in alle winkels moet hierbij helpen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch: 'Prijzen gaan omhoog'

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Beeld: Shutterstock

Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn

31 mensen hebben zich inmiddels bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen.

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt per direct blauwe bessen van het huismerk uit de schappen. Het diepvriesproduct is mogelijk besmet met hepatitis A.

Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in Nederland gezonder dan in andere landenVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in 2021'

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in...

Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.