'Ook gen Z wil de lekkere producten, maar wel met een beter verhaal' (podcast)

'Ook gen Z wil de lekkere producten, maar wel met een beter verhaal' (podcast)

Wat vraagt de jonge generatie - gen Z - om bij nieuwe producten? Waar moeten productontwikkelaars op letten? Bart Jan Veldhuizen, mede-oprichter van Kitchen Republic, de startup incubator in Amsterdam geeft een workshop op het Food Future Event op 26 september voor productontwikkelaars over dit onderwerp. VMT nam een kijkje in de keuken en sprak met Bart Jan.

"Ik heb niet 1 favoriet. Alle startups die bij ons zijn aangesloten zijn door een selectie heen gegaan. Ik ga zelf vaak af op smaak en of de ondernemer een leuk persoon is. Dat is - zeker als je een community aan het bouwen bent - erg belangrijk." Ondernemers die passie hebben voor bepaalde gebieden binnen ondernemen bijvoorbeeld duurzaamheid of een bepaalde doelgroep, daar hou ik van."

In de podcast noemt Bart Jan het voorbeeld van een Colombiaanse ondernemer die via Italië in Nederland settelde.

Luister hier de podcast:

Van hypes tot samenwerken

Bart Jan vertelt:

  • hoe hij op het idee voor Kitchen Republic kwam
  • hoe hij alles van voedselveiligheid moest leren
  • dat hij voorzichtig is met hypes rond vleesvervangers en flitsbezorgers
  • waar in de markt hij groei ziet
  • hoe startups en grote bedrijven kunnen samenwerken
  • hoe productontwikkelaars om moeten gaan met de jongere generatie

Food Future Event

Wil je als productontwikkelaar meer leren van Bart Jan Veldhuizen? Kom dan naar het Food Future Event op 26 september. Hij geeft samen met productontwikkelaar Loek Veltmans een workshop: Productontwikkeling voor nieuwe generaties, hoe doe je dat?

Luister naar andere podcasts over het Food Future Event:

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

'We hebben technologische innovaties nodig én we moeten meer plantaardig eten': wat is nodig voor een duurzaam voedselsysteem?

'We hebben technologische innovaties nodig én we moeten meer...

Joris Lohman - politicoloog en systeemdenker - dook de geschiedenis van ons voedselsysteem in. In het boek Boter, kaas en havermelk deelt hij zijn bevindingen en geeft adviezen voor de verwarde eter. In deze podcast spreekt redacteur Dionne Irving hem over het boek. Ze spreken over profeten en tovenaars, de complexiteit van de eiwittransitie en of een circulaire economie echt mogelijk is. Hij geeft ook tips voor de 'verwarde productontwikkelaar'.

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: mogelijk salmonella in kalkoenfilet mignon

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: mogelijk...

In dit overzicht lees je de Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: mogelijk salmonella in kalkoenfilet mignon, onvermelde allergenen honing-mosterd dressing en dubbel etiket op verpakking gekarameliseerde heilbot.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Invoering ontbossingswetgeving definitief uitgesteld: voorgestelde wijzigingen afgekeurd

Invoering ontbossingswetgeving definitief uitgesteld: voorgestelde...

De invoering van de ontbossingswetgeving (EUDR) is definitief uitgesteld tot december 2025. Het Europees Parlement ging akkoord met de voorgestelde uitstel van de wet. De EU-landen stemmen in met een jaar uitstel voor de invoering van de ontbossingswet, maar niet met de versoepelingen die het Europees Parlement wil.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.