Nieuwe vleesvervangers ontwikkelen? 'Snelheid is ontzettend belangrijk'

Nieuwe vleesvervangers ontwikkelen? 'Snelheid is ontzettend belangrijk'

'80% van de vleesvervangers in de supermarkt verkoopt niet, dat is een probleem', zegt productontwikkelaar en ondernemer in plantaardig Dennis Favier. Wat moet er wijzigen in het schap van vleesvervangers om ervoor te zorgen dat deze categorie weer flink groeit?

In het panel over de toekomst van plantaardig op het Food Future Event gaat Favier in discussie met 4 andere experts uit de praktijk. We praten in aanloop naar het event over hoe de markt voor vleesvervangers zich zal ontwikkelen.

Plantaardig heeft tijd nodig

Joeri Hollink werkt al meer dan tien jaar bij Ojah. Hij is hoofd productontwikkeling Ojah.  Volgens Joeri zal elke generatie op zijn eigen snelheid vleesvervangers omarmen. “Sommige mensen zijn er nu nog niet klaar voor.”

Maar tijd is schaars, ziet Sophie Nieuwenhuisen-Tielrooij, mede-oprichter van De Nieuwe Keuken. Met haar startup ontwikkelt ze vleesalternatieven van groente. “We eten meer dan genoeg eiwit en veel te weinig groente. Die switch willen we met onze producten maken.”

Ze merkt dat snelheid ontzettend belangrijk is. “Anders wordt je gekopieerd voordat je bekend bent bij het grote publiek. Het eerste product is ‘makkelijk’, maar wat kies je als tweede? Daar zijn we al een tijd mee bezig.”

Lage prijs en lage kwaliteit

Het dilemma in het schap is de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Joeri: “Ja, tegen de laagste prijs mag je niet te veel verwachten van een vleesvervanger, maar tegelijkertijd liggen er ook producten tegen een te hoge prijs in het schap die niet in verhouding staat tot de kwaliteit. De sweet spot zit dus in de juiste kwaliteit tegen de juiste prijs. Is de kwaliteit niet goed, dan raakt de consument teleurgesteld.”

Klantperceptie

Ook Annouka Böekling schuift aan. Ze is associate innovation manager Beyond Meat waar ze sinds Juli werkzaam is. Hier managed Annouka met name Europees geleide innovaties. Annouka heeft veel ervaring opgedaan in de plantaardige categorie waar ze bij HelloFresh Benelux de strategie voor vleesvervangers bepaalde, gericht op trends, gezondheid en smaak. "De afgelopen 6-7 jaar heb ik elke week naar recept feedback van klanten gekeken, waarin je specifieke opmerkingen terug ziet komen over vleesvervangers. Dat is enorm waardevol, want hierdoor zag ik precies waar knelpunten lagen, maar ook hoe snel de klantperceptie verandert."

Categorie beweegt snel

Beyond Meat is een van de eerste grote merken die een product op de markt zette zoals Dennis al aangaf, in 2013 kwam de Beyond Burger in de VS op de markt en in 2019 lagen de producten voor het eerst in Nederland op de markt. Naast de Beyond Burger zijn we natuurlijk volop bezig met innovatie, zowel in de VS als in Nederland, en de knelpunten zijn herkenbaar. Ze somt op: "Je wilt smaakvolle, gezonde, duurzame producten ontwikkelen, passend bij de markt waar je ligt. Maar de categorie beweegt snel, dus tijd is er eigenlijk niet. Zeker als je ook nog rekening wilt houden met lokale smaakverschillen, want elk land ontwikkelt zich op zijn eigen manier en snelheid."

Heel veel verschillende vleesvervangers

Dennis ziet dat er bovendien heel veel verschillende producten in de schappen liggen. "En een groot deel daarvan presteert ondermaats. De supermarkten houden ze in de schappen vanwege het imago dat ze willen uitstralen," vertelde hij eerder in een podcast.

"De grootste uitdaging zit de bestaande producten beter te maken: meer smaak, minder concessies," zegt Favier. "Supermarkten hebben dan de rol om de producten die er dan worden ontwikkeld, langer te laten liggen."

Paneldiscussie op Food Future Event

Naast Joeri Hollink, Sophie Nieuwenhuisen-Tielrooij en Annouka Böekling schuift ook Danielle Mol aan. Danielle helpt met haar eigen bedrijf The Green Up Company merken in plantaardig te groeien in hun categorie.

Meepraten met deze experts? Kom naar het Food Future Event op 26 september!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Terugblik: het Food Future Event 2024 in beeld

Terugblik: het Food Future Event 2024 in beeld

VMT kijkt terug op een geslaagd, inspirerend en informerend Food Future Event op de nieuwe inspirerende locatie DUS in Utrecht op donderdag 3 oktober. Productontwikkelaars uit de voedingsmiddelenindustrie konden zich weer een dag laven aan de kennis van experts uit het veld, industrie en wetenschap. Een terugblik in beeld.

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Het bedrijf geeft op het Food Future Event een kennissessie over dit onderwerp.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Food Future Event: hoe gaat een productontwikkelaar om met het onderwerp ultrabewerkte voeding om?  

Food Future Event: hoe gaat een productontwikkelaar om met het...

Ultrabewerkte voeding een term die doet al een aantal jaar de ronde. In het afgelopen jaar won het flink aan aandacht door de publicatie van wetenschappelijke artikelen. Wat zijn de voor- en nadelen van ultrabewerkte voeding? Hoe gaan productontwikkelaars om met dit onderwerp?

Beeld: Shutterstock

Nieuwe versie Handboek Etikettering: dit zijn de 4 grootste...

De NVWA publiceerde recent versie 9 van het Handboek Etikettering van Levensmiddelen. In deze nieuwe versie voerde de NVWA enkele wijzigingen door. Onder andere op gebied van kruisbesmetting, uiterste consumptiedatum en etikettering van chocolade. In dit artikel de belangrijkste wijzigingen op een rij.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

FrieslandCampina concentreert productie en sluit kaasfabriek, totaal 186 banen verloren

FrieslandCampina concentreert productie en sluit kaasfabriek, totaal...

FrieslandCampina heeft vandaag plannen aangekondigd zijn productie in Nederland te optimaliseren. Zo wil het bedrijf activiteiten in Leeuwarden meer concentreren en de productie van natuurkaas in het Limburgse Born verplaatsen naar het Friese Workum. Door deze plannen komen volgens FrieslandCampina 186 banen te vervallen.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Beeld: Shutterstock

NVWA wijzigt Infoblad 85: nu ter consultatie bij bedrijfsleven

De NVWA voert bepaalde wijzigingen ter actualisatie door in Infoblad 85. Het informatieblad gaat vanaf nu door onder de naam Handboek Levensmiddelenmicrobiologie. In het handboek staan toelichtingen op teksten uit Verordening Nr. 2073/2005. Het handboek ligt nu ter consultatie bij het bedrijfsleven, die tot en met 31 december dit jaar kunnen reageren.

Beeld: De Graaf Bakeries

Ervaring QA'er: 'Klanten kunnen als een accelerator op de wetgeving...

VISIE OP WETGEVING - Wetgeving is lang niet altijd even leuk of makkelijk. Het is dan ook zeker niet haar hobby, stelt Kerstin van der Elst, kwaliteitsmanager bij De Graaf Bakeries. Leuk of niet, elk bedrijf heeft ermee te maken. VMT sprak met Van der Elst over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het negende artikel in een serie.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.