Chocoladeletters en pepernoten dit jaar 'peperduur': 'Anders kan het licht uit'

Chocoladeletters en pepernoten dit jaar 'peperduur': 'Anders kan het licht uit'
Producenten voorspellen duurdere prijzen voor pepernoten en chocoladeletters

Dit jaar stijgen de prijzen van chocolade pepernoten en chocoladeletters. Dit komt volgens producenten door de gestegen inkoopprijzen voor suiker en cacao. Chocoladeproducent Droste kondigt voor chocoladeletters een prijsstijging aan van 10-15% bovenop de stijgingen van vorig jaar. Ook voor pepernoten verwachten producenten een stijging van ongeveer 20%.

Consumenten moeten dit jaar flink in de buidel tasten voor chocoladepepernoten en -letters, stelt de NOS. Chocoladefabrikant Droste verhoogt de prijzen dit jaar met 10-15%. Deze stijging komt bovenop de prijsstijgingen van vorig jaar, waarmee de totale prijsstijging ten opzichte van 2021 uitkomt op 25-30%.

Gestegen inkoopprijzen cacao en suiker

“De prijsverhogingen zijn gewoon hard nodig. We betalen bijvoorbeeld 50% meer voor cacao, onze belangrijkste grondstof. Ook betalen we 25% meer voor suiker”, vertelt Bernard Brummelaar, commercieel directeur bij Droste, aan de NOS. Volgens het nieuwsmedium moest de producent vorig jaar al drie prijsverhogingen doorvoeren. “Dat is nog nooit gebeurd. Maar elke verhoging was pure noodzaak. Als we dat niet hadden gedaan, hadden we hier het licht uit kunnen doen”.

Hoogste cacaoprijzen in tien jaar

De prijsverhogingen komen volgens de producent door gestegen grondstofkosten, hogere transportkosten, gestegen verpakkingskosten en hogere energie- en loonkosten. “Energie kostte vorig jaar vier keer zoveel als voor corona”, vertelt Brummelaar. Volgens de NOS zijn de prijzen voor cacao in tien jaar niet zo hoog geweest. “Een belangrijke factor bij deze prijsstijgingen zijn de ongunstige weers- en oogstverwachtingen in de belangrijkste productiegebieden. Die bepalen mede de prijs”, vertelt sectoreconoom food Thijs Geijer van de ING aan de NOS.

Duurder snoepgoed

Volgens Geijer dalen de prijzen van granen en plantaardige oliën, waar suiker en cacao dus stijgen in prijs. “De inflatie zit nog in de pijplijn. Als suiker en cacao duurder worden, dan worden categorieën als snoepgoed en chocola op een gegeven moment ook duurder. Dat zijn producten die op dit moment in het oog springen.”

Pepernoten 20% duurder

Ook pepernotenproducent Van Delft voorspelt hogere prijzen voor pepernoten dit jaar. De producent maakt pepernoten voor eigen winkels en huismerken voor Albert Heijn, Jumbo, Kruidvat en Hema. Oscar de Lange, directeur-eigenaar van het bedrijf, stelt dat supermarkten en drogisterijen de gestegen kosten zullen doorberekenen. “Wij gaan daar natuurlijk niet over, maar ik vermoed dat de pepernoten dit jaar zo’n 20% duurder worden voor de consument”, verteld De Lange aan de NOS.

Meer dan €5 per kilopepernoten

Een kilozak chocoladepepernoten zal dit jaar zo rond of zelfs meer dan €5 kosten, stelt de NOS. “Dat is misschien een probleem, ik weet het niet. Mensen kopen doorgaans twee of drie keer per jaar een kilozak chocoladekruidnoten.” Toch verwacht de producent geen grote problemen door de prijs. Afgelopen jaar was ook een kilo paaseitjes voor het eerst meer dan €5, en die werden volgens de producent nog steeds goed verkocht. “Consumenten gaan er niet minder van kopen, ondanks €5,49 voor een zak. Pasen en Sinterklaas zijn één keer per jaar he. Er zit veel gevoel en emotie bij. Kruidnoten worden geassocieerd met gezelligheid en een nostalgisch, warm gevoel. Mensen willen dat in huis hebben”, vertelt De Lange aan de NOS.

Kleinere zakken en letters

De Lange ziet wel een consumptie-switch naar kleinere zakken. “Hoe hoger de prijs, hoe meer mensen geneigd zijn kleinere zakken te kopen. Dat is duurder, maar lijkt goedkoper.” Droste biedt ook sinds een paar jaar kleinere chocoladeletters aan van 100 gram, naast de 135 gram letter. De producent benadrukt dat het hier niet om ‘graaiflatie’ gaat. “We willen onze producten betaalbaar houden, ook voor mensen met een smallere beurs.”

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Kweekopstelling van waterlinzen bij Aeres Hogeschool Dronten
Waterlinzen

Yoghurt met waterlinzen? Consortium onderzoekt de mogelijkheden

Een consortium heeft de afgelopen twee jaar uiteenlopende hobbels genomen om waterlinzen aan onze voedingsketen toe te voegen; ontkleuren, drogen en op grote schaal produceren. Met de goedkeuring door EFSA zijn er nu stappen mogelijk en ligt er een kans voor producent en consument.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Bedrijfsovername

Bedrijfsovernames in voeding 2025: Vrumona neemt GiG Drinks over

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. De laatste wapenfeiten: Vrumona neemt GiG Drinks over, The New Originals Company neemt SoFine over en Plukon Food Group neemt Grupo Avícola Hidalgo over.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

De Amerikaanse voedselveiligheidsexpert Frank Yiannis van de Federal Drug Administration (FDA). Voor abonnees
Voor abonnees
Bedrijfscultuur

Voor abonnees FDA-er geeft tips voor een werkende Food Safety Culture: 'begin...

Training? Testen? Inspecties? Natuurlijk, dit zijn belangrijke zaken in het streven naar voedselveiligheid. Maar ze werken onvoldoende, zegt de Amerikaanse voedselveiligheidsexpert Frank Yiannis van de U.S. Food and Drug Administration (FDA). Bouwend op jaren ervaring bij Walmart, Disney en FDA deelt hij in dit artikel 5 tips voor het bouwen van een Food Safety Culture.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Voor abonnees
Voor abonnees
Reportage

Voor abonnees Overzicht: 5 trends in chocolade gespot op de ISM

Was er op de ISM een chocoladebedrijf te vinden zonder een Dubaistyle-reep in het assortiment? Ja, maar het aantal bedrijven met een reep met de groene, knapperige vulling waren talrijk. Zelfs een producent van weipoeder haakte aan bij de hype die al bijna een jaar duurt. Gelukkig waren er ook andere trends waar te nemen in chocola.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Sappige vleesvervangers ontwikkelen? Probeer microgels van plantaardige eiwitten, zeggen onderzoekers
  2. 'Imago vlees verbetert', zegt Vion na consumentenonderzoek in Duitsland
  3. Voor abonneesStappenplan: doe deze checks op contaminatie van je grondstoffen als productieketen is verstoord
  4. Goed nieuws voor peutertjes met pinda-allergie
  5. Fabriek hygiënisch ontwerpen? Deze collectie helpt je op weg
  6. Vegan boter met de smaak van roomboter? Willicroft gebruikt fermentatie om dat te bereiken
  7. Novozymes en Arla Foods duiken samen in precisiefermentatie
  8. Zet actie Picnic zoden aan de dijk? Europese Commissie werkt aan voorstel voor gelijktrekken inkoopprijzen
  9. Voor abonneesUpdate Handboek Etikettering: 10 belangrijkste inhoudelijke wijzigingen
  10. No Fairytales ontwikkelt volkoren groentetortilla: 'Het was een hele klus om het niet droog of klef te krijgen'
  1. Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten
  2. Goede onderbouwing gezondheidsclaims noodzakelijk: deze claims zijn afgekeurd
  3. Voedselveiligheidscultuur verbeteren? Deze collectie geeft je de handvatten
  4. NIZO wil Nederlandse hub voor scale-ups: 'Startups gaan voor volgende stap over de grens'
  5. EFSA oordeelt: 'E170 in principe veilig additief, aandeel aluminium wel een zorg'
  6. 'Het namaken van vlees is niet voldoende: strategieverandering nodig in plantaardig'
  7. NWO geeft subsidie voor AI-onderzoek in food
  8. Een laboratoriumfout veroorzaakte een recall
  9. Groot-Brittannië stelt het schrappen van Europese wetgeving over voedselveiligheid uit
  10. Voor abonneesVereisten bij machinevalidatie: 4 tips van een QA'er