Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten

Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten

Van concept naar succesvolle introductie: daar zitten vele stappen tussen. Op het Food Future Event besteden we daarom in verschillende sessies aandacht aan dit belangrijke onderwerp voor productontwikkelaars.

Wat wil de consument of zegt hij te willen en wat koopt hij daadwerkelijk? Het verschil hiertussen heet de “intention-behaviour gap”. Hoe ontwikkel je een concept wat beter aansluit op menselijk gedrag? Hoe verleid je de consument tot een gezonde of duurzame aankoop? Hoe gezond en duurzaam een food concept ook is, als het niet verleidelijk genoeg is zal het niet aanslaan. Dan is het één van de 9 uit 10 innovaties die niet succesvol is.

Verleidingstoolbox

Om dit tegen te gaan gebruikt de HAS Green Academy de Verleidingstoolbox. Dit is een verzameling van de belangrijkste methoden en aspecten waarmee een foodconcept zo verleidelijk mogelijk kan worden ontworpen, ontwikkeld en vermarkt.

Antien Zuidberg, Lector Design Methodes in food, HAS Green Academy zal op het Food Future Event vertellen over de methode empathy mapping. Deelnemers gaan zelf aan de slag met een verleidelijk redesign van een bestaand plantaardig foodconcept uit de supermarkt.

Conceptontwikkeling in de praktijk

‘Als we hen eerder bij het project betrokken hadden, was het concept misschien wel tot ontwikkeling gekomen,” memoreert conceptontwikkelaar Eveline van Dam in de podcast. Ze ontwikkelde in haar tijd bij het innovatieteam van Albert Heijn - Food Rebels - een ‘maaltijdmuur’ gevuld met gezonde snacks en maaltijden voor bijvoorbeeld ziekenhuizen. “Iedereen was enthousiast maar de mensen die het moesten groot maken, kwamen er pas later bij. Daardoor kwam het niet van de grond.” Dat was een belangrijke learning voor Eveline: 'Betrek mensen die het concept groot moeten maken, vroeg bij het ontwikkeltraject.'

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Terugblik: het Food Future Event 2024 in beeld

Terugblik: het Food Future Event 2024 in beeld

VMT kijkt terug op een geslaagd, inspirerend en informerend Food Future Event op de nieuwe inspirerende locatie DUS in Utrecht op donderdag 3 oktober. Productontwikkelaars uit de voedingsmiddelenindustrie konden zich weer een dag laven aan de kennis van experts uit het veld, industrie en wetenschap. Een terugblik in beeld.

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Het bedrijf geeft op het Food Future Event een kennissessie over dit onderwerp.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Food Future Event: hoe gaat een productontwikkelaar om met het onderwerp ultrabewerkte voeding om?  

Food Future Event: hoe gaat een productontwikkelaar om met het...

Ultrabewerkte voeding een term die doet al een aantal jaar de ronde. In het afgelopen jaar won het flink aan aandacht door de publicatie van wetenschappelijke artikelen. Wat zijn de voor- en nadelen van ultrabewerkte voeding? Hoe gaan productontwikkelaars om met dit onderwerp?

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Franse Carrefour eist dat fabrikanten Nutri-Score gebruiken, in Nederland pleit onder andere Albert Heijn voor Europese verplichting

Franse Carrefour eist dat fabrikanten Nutri-Score gebruiken, in...

De Franse supermarktketen Carrefour voert de druk op en wil dat alle merkleveranciers de Nutri-Score op hun verpakking zetten. Ondertussen vraagt in Nederland een coalitie met onder andere Albert Heijn de staatssecretaris voor een Europese verplichting van het logo.

Prof. Ine van der Fels-Klerx (Wageningen University & Research) hield haar key-note lezing over veranderende voedselsystemen en nieuwe voedselveiligheidsgevaren.

Food Safety Event: AI voorspelt voedselveiligheidsgevaren?

Waar moet je aan denken als je AI wilt inzetten voor het borgen van voedselveiligheid? Op het Food Safety Event op 19 november in Amersfoort geven twee professoren van Wageningen Food Safety Research (WFSR) een lezing over de voorspelling van risico's aan de hand van AI.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een hersluitbaar blikje

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens naar minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, waren een aantal innovaties te zien.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.