Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten

Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten

Van concept naar succesvolle introductie: daar zitten vele stappen tussen. Op het Food Future Event besteden we daarom in verschillende sessies aandacht aan dit belangrijke onderwerp voor productontwikkelaars.

Wat wil de consument of zegt hij te willen en wat koopt hij daadwerkelijk? Het verschil hiertussen heet de “intention-behaviour gap”. Hoe ontwikkel je een concept wat beter aansluit op menselijk gedrag? Hoe verleid je de consument tot een gezonde of duurzame aankoop? Hoe gezond en duurzaam een food concept ook is, als het niet verleidelijk genoeg is zal het niet aanslaan. Dan is het één van de 9 uit 10 innovaties die niet succesvol is.

Verleidingstoolbox

Om dit tegen te gaan gebruikt de HAS Green Academy de Verleidingstoolbox. Dit is een verzameling van de belangrijkste methoden en aspecten waarmee een foodconcept zo verleidelijk mogelijk kan worden ontworpen, ontwikkeld en vermarkt.

Antien Zuidberg, Lector Design Methodes in food, HAS Green Academy zal op het Food Future Event vertellen over de methode empathy mapping. Deelnemers gaan zelf aan de slag met een verleidelijk redesign van een bestaand plantaardig foodconcept uit de supermarkt.

Conceptontwikkeling in de praktijk

‘Als we hen eerder bij het project betrokken hadden, was het concept misschien wel tot ontwikkeling gekomen,” memoreert conceptontwikkelaar Eveline van Dam in de podcast. Ze ontwikkelde in haar tijd bij het innovatieteam van Albert Heijn - Food Rebels - een ‘maaltijdmuur’ gevuld met gezonde snacks en maaltijden voor bijvoorbeeld ziekenhuizen. “Iedereen was enthousiast maar de mensen die het moesten groot maken, kwamen er pas later bij. Daardoor kwam het niet van de grond.” Dat was een belangrijke learning voor Eveline: 'Betrek mensen die het concept groot moeten maken, vroeg bij het ontwikkeltraject.'

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Terugblik: het Food Future Event 2024 in beeld

Terugblik: het Food Future Event 2024 in beeld

VMT kijkt terug op een geslaagd, inspirerend en informerend Food Future Event op de nieuwe inspirerende locatie DUS in Utrecht op donderdag 3 oktober. Productontwikkelaars uit de voedingsmiddelenindustrie konden zich weer een dag laven aan de kennis van experts uit het veld, industrie en wetenschap. Een terugblik in beeld.

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Het bedrijf geeft op het Food Future Event een kennissessie over dit onderwerp.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Food Future Event: hoe gaat een productontwikkelaar om met het onderwerp ultrabewerkte voeding om?  

Food Future Event: hoe gaat een productontwikkelaar om met het...

Ultrabewerkte voeding een term die doet al een aantal jaar de ronde. In het afgelopen jaar won het flink aan aandacht door de publicatie van wetenschappelijke artikelen. Wat zijn de voor- en nadelen van ultrabewerkte voeding? Hoe gaan productontwikkelaars om met dit onderwerp?

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

foto: shutterstock

Overgewicht in Nederland problematisch? RIVM roept voedingsbedrijven...

Het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50 procent (2022) naar 64 procent in 2050. Dat blijkt uit het recente rapport 'Kiezen voor een gezonde toekomst'. Volgens het RIVM moeten voedingsbedrijven, supermarkten en de overheid nog meer investeren in gezonde voeding om overgewicht tegen te gaan.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.