Wat wil de consument of zegt hij te willen en wat koopt hij daadwerkelijk? Het verschil hiertussen heet de “intention-behaviour gap”. Hoe ontwikkel je een concept wat beter aansluit op menselijk gedrag? Hoe verleid je de consument tot een gezonde of duurzame aankoop? Hoe gezond en duurzaam een food concept ook is, als het niet verleidelijk genoeg is zal het niet aanslaan. Dan is het één van de 9 uit 10 innovaties die niet succesvol is.
Verleidingstoolbox
Om dit tegen te gaan gebruikt de HAS Green Academy de Verleidingstoolbox. Dit is een verzameling van de belangrijkste methoden en aspecten waarmee een foodconcept zo verleidelijk mogelijk kan worden ontworpen, ontwikkeld en vermarkt.
Antien Zuidberg, Lector Design Methodes in food, HAS Green Academy zal op het Food Future Event vertellen over de methode empathy mapping. Deelnemers gaan zelf aan de slag met een verleidelijk redesign van een bestaand plantaardig foodconcept uit de supermarkt.
Meer over innovatie:
Conceptontwikkeling in de praktijk
‘Als we hen eerder bij het project betrokken hadden, was het concept misschien wel tot ontwikkeling gekomen,” memoreert conceptontwikkelaar Eveline van Dam in de podcast. Ze ontwikkelde in haar tijd bij het innovatieteam van Albert Heijn - Food Rebels - een ‘maaltijdmuur’ gevuld met gezonde snacks en maaltijden voor bijvoorbeeld ziekenhuizen. “Iedereen was enthousiast maar de mensen die het moesten groot maken, kwamen er pas later bij. Daardoor kwam het niet van de grond.” Dat was een belangrijke learning voor Eveline: 'Betrek mensen die het concept groot moeten maken, vroeg bij het ontwikkeltraject.'