Minder insecteneiwit, meer nieuwe smaakjes: 'Tijd van disruptieve innovaties in food is voorbij'

Minder insecteneiwit, meer nieuwe smaakjes: 'Tijd van disruptieve innovaties in food is voorbij'

De tijd van grote disruptieve innovaties in food is voorbij, zegt de Rabobank. Grote bedrijven zullen zich richten op kleine verbeteringen om de onzekere economische tijden door te komen.

Dit is een van de conclusies van de Rabobank in een nieuw rapport.

Minder vraag

Disruptie als innovatiestrategie heeft zijn hoogtepunt bereikt, zegt de bank. Dat heeft verschillende redenen:

  • Er is minder vraag naar disruptieve innovaties
  • De economische onzekerheid voor bedrijven en consumenten
  • De hogere rente

“Dezelfde investeerders die zorgden voor 288% meer deals tussen 2010 en 2022, zetten nu de rem erop,” ziet Tom Bailey, senior analist bij de bank voor de categorie consumentenvoeding. “In de toekomst zullen deze grote innovaties strenger beoordeeld worden. Dit zal zorgen voor minder maar mogelijk meer succesvolle innovaties.”

Veel geld van investeerders

Tussen 2010 en 2022 ging er meer kapitaal richting de foodindustrie. Investeerders waren verantwoordelijk voor ongeveer 50% van de gesloten deals in de periode ’10-’22. De lage rente was de drijfveer achter de explosie van investeringen. En in 2021 waren er flink wat investeerders die veel reservegeld hadden na coronajaar 2020. Deze haakten aan bij de consumententrends en wensen van millennials en Gen Z. Zij zijn avontuurlijke en bewuste ‘foodies’. Ze willen meer plezier, meer nieuwe, exotische en duurzame voedingsmiddelen. Met dit in gedachten zijn veel producten gelanceerd zoals vleesvervangers, repen van insecteneiwit, kunstmatige vetvervangers en melkeiwitten gemaakt met precisiefermentatie.

Doordat investeerders zich stortten op de disruptieve innovaties, besteedden grote bedrijven ook steeds meer geld aan dit soort innovaties. Ze wilden de boot niet missen. Dat betekende dat er nog meer geld beschikbaar was.

Niet zo rendabel

De investeringen bleken echter niet zo rendabel te zijn als verwacht. Dit kwam volgens de bank vanwege de volgende uitdagingen na 2020:

  • Een verstoorde toeleveringsketen
  • Geopolitieke veranderingen
  • Een veranderde consument
  • Hogere rente
  • Belemmering in wetgeving
  • Het tekort aan werknemers
  • Relatie consument met voedsel maakt het lastig voorkeuren te veranderen

Volgens de bank hebben investeerders overschat hoe bereid consumenten zijn om hun dieet drastisch te veranderen. Eetcultuur is diep geworteld. In het rapport geeft de bank het voorbeeld van Italië. Ze ontwikkelen wetgeving om plantaardige namen, ze willen kweekvlees verbieden. Dit is meer een politiek besluit maar geeft ook de Italiaanse passie voor voeding weer.

Innoveren in kleine stapjes

Volgens de bank is het nu tijd voor kleine verbeteringen zoals een betere smaak, gemak en gezondheid. Het gaat om nieuwe verpakkingen, nieuwe smaken en andere functionaliteiten.

Volgens Bailey biedt innovatie in kleine stapjes meteen voordeel: “Het zorgt voor een simpelere toeleveringsketen, duurzaamheid, lagere kosten. Bovendien blijven consumenten geïnteresseerd, ook omdat de prijzen lager blijven.”

Terug naar de core

De bank noemt een paar voorbeelden. Chobani, het Amerikaans zuivelmerk heeft de laatste paar jaar uitgebreid van Griekse yoghurt naar koffie, dips, creamer en havermelk. Ze meldden onlangs dat ze teruggaan naar hun corebusiness van yoghurt. Daarin gaan ze variëren in smaak, gemak en verpakkingsformaten. Ook McDonalds wordt genoemd. Zij vertelden dat ze hun innovatiestrategie aanpassen. Ze gaan bestaande producten in een nieuw jasje steken. De Rabobank verwacht dat andere foodbedrijven de weg van Chobani en McDonalds zullen volgen.

Bedrijven die blijven investeren in disruptieve innovaties moeten volgens de Rabobank goed kijken of het product pas bij de consument wat betreft smaak, gezondheid en gemak. “De disruptieve innovaties hebben slechter gepresteerd dan we verwacht hadden. Dat kan in de toekomst anders zijn,” aldus Bailey.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's, Caffo introduceert salmiaklikeur met natuurlijke ingrediënten en Nescafé Espresso Concentrate.

Beeld: Shutterstock

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht. (Foto: Koos Groenewold)Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Food Law Event gemist: is Europese wetgeving rem voor...

Europese wetgeving vormt soms een obstakel of vertragende factor voor de voedseltransitie. Velen zeggen ook wel dat Europese wetgeving een rem vormt voor innovatie in de voedingsindustrie. Een lezing van Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht.

Beeld: Shutterstock

Handig overzicht: Alle foodtrends voor 2025 op een rij

Aan het eind van elk jaar zijn er vele lijstjes met foodtrends voor het jaar daarop. Reden voor de redactie om deze foodtrends op een rij te zetten. Lees 6 trendartikelen en luister naar 2 trendpodcasts.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AIVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.