Minder insecteneiwit, meer nieuwe smaakjes: 'Tijd van disruptieve innovaties in food is voorbij'

Minder insecteneiwit, meer nieuwe smaakjes: 'Tijd van disruptieve innovaties in food is voorbij'

De tijd van grote disruptieve innovaties in food is voorbij, zegt de Rabobank. Grote bedrijven zullen zich richten op kleine verbeteringen om de onzekere economische tijden door te komen.

Dit is een van de conclusies van de Rabobank in een nieuw rapport.

Minder vraag

Disruptie als innovatiestrategie heeft zijn hoogtepunt bereikt, zegt de bank. Dat heeft verschillende redenen:

  • Er is minder vraag naar disruptieve innovaties
  • De economische onzekerheid voor bedrijven en consumenten
  • De hogere rente

“Dezelfde investeerders die zorgden voor 288% meer deals tussen 2010 en 2022, zetten nu de rem erop,” ziet Tom Bailey, senior analist bij de bank voor de categorie consumentenvoeding. “In de toekomst zullen deze grote innovaties strenger beoordeeld worden. Dit zal zorgen voor minder maar mogelijk meer succesvolle innovaties.”

Veel geld van investeerders

Tussen 2010 en 2022 ging er meer kapitaal richting de foodindustrie. Investeerders waren verantwoordelijk voor ongeveer 50% van de gesloten deals in de periode ’10-’22. De lage rente was de drijfveer achter de explosie van investeringen. En in 2021 waren er flink wat investeerders die veel reservegeld hadden na coronajaar 2020. Deze haakten aan bij de consumententrends en wensen van millennials en Gen Z. Zij zijn avontuurlijke en bewuste ‘foodies’. Ze willen meer plezier, meer nieuwe, exotische en duurzame voedingsmiddelen. Met dit in gedachten zijn veel producten gelanceerd zoals vleesvervangers, repen van insecteneiwit, kunstmatige vetvervangers en melkeiwitten gemaakt met precisiefermentatie.

Doordat investeerders zich stortten op de disruptieve innovaties, besteedden grote bedrijven ook steeds meer geld aan dit soort innovaties. Ze wilden de boot niet missen. Dat betekende dat er nog meer geld beschikbaar was.

Niet zo rendabel

De investeringen bleken echter niet zo rendabel te zijn als verwacht. Dit kwam volgens de bank vanwege de volgende uitdagingen na 2020:

  • Een verstoorde toeleveringsketen
  • Geopolitieke veranderingen
  • Een veranderde consument
  • Hogere rente
  • Belemmering in wetgeving
  • Het tekort aan werknemers
  • Relatie consument met voedsel maakt het lastig voorkeuren te veranderen

Volgens de bank hebben investeerders overschat hoe bereid consumenten zijn om hun dieet drastisch te veranderen. Eetcultuur is diep geworteld. In het rapport geeft de bank het voorbeeld van Italië. Ze ontwikkelen wetgeving om plantaardige namen, ze willen kweekvlees verbieden. Dit is meer een politiek besluit maar geeft ook de Italiaanse passie voor voeding weer.

Innoveren in kleine stapjes

Volgens de bank is het nu tijd voor kleine verbeteringen zoals een betere smaak, gemak en gezondheid. Het gaat om nieuwe verpakkingen, nieuwe smaken en andere functionaliteiten.

Volgens Bailey biedt innovatie in kleine stapjes meteen voordeel: “Het zorgt voor een simpelere toeleveringsketen, duurzaamheid, lagere kosten. Bovendien blijven consumenten geïnteresseerd, ook omdat de prijzen lager blijven.”

Terug naar de core

De bank noemt een paar voorbeelden. Chobani, het Amerikaans zuivelmerk heeft de laatste paar jaar uitgebreid van Griekse yoghurt naar koffie, dips, creamer en havermelk. Ze meldden onlangs dat ze teruggaan naar hun corebusiness van yoghurt. Daarin gaan ze variëren in smaak, gemak en verpakkingsformaten. Ook McDonalds wordt genoemd. Zij vertelden dat ze hun innovatiestrategie aanpassen. Ze gaan bestaande producten in een nieuw jasje steken. De Rabobank verwacht dat andere foodbedrijven de weg van Chobani en McDonalds zullen volgen.

Bedrijven die blijven investeren in disruptieve innovaties moeten volgens de Rabobank goed kijken of het product pas bij de consument wat betreft smaak, gezondheid en gemak. “De disruptieve innovaties hebben slechter gepresteerd dan we verwacht hadden. Dat kan in de toekomst anders zijn,” aldus Bailey.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.