FreshRecruitment
Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.
In meerdere landen is er al jaren discussie over het wel of niet invoeren van de Nutri-Score. In mei liet staatsecretaris Maarten van Ooijen weten dat het voedselkeuzelogo vanaf januari 2024 in Nederland wordt ingevoerd. Wel pas na aanpassing aan de door de Gezondheidsraad voorgestelde wijzigingen. In dit artikel een aantal 'must reads' over het voedselkeuzelogo.
Per 1 januari dit jaar is het - na jarenlange discussie - Nederlandse voedselproducenten toegestaan om de Nutri-Score op de verpakking te vermelden. De makers van de Nutri-Score hopen dat het logo leidt tot productverbetering. Maar gaan producenten het logo vrijwillig op verpakkingen zetten? Wat voor impact heeft het nieuwe logo op productontwikkeling? En waar lopen R&D'ers tegenaan? VMT deed rondvraag.
De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve geluiden. Maar gaat de consument het logo begrijpen en wat zijn valkuilen voor producenten? VMT sprak met Thomas Cammelbeeck, expert voeding bij de Consumentenbond. "Als het logo naar portie kijkt, dan hebben producenten met de portiegrootte invloed op hoe de score uitpakt. Dat gaat misbruikt worden."
In Italië stelt de partij van Giorgia Meloni een aanpassing in de grondwet voor. Het land wil in de grondwet opnemen dat 'de Republiek gezonde voeding garandeert aan haar burgers'. Daarmee wil het land nationale voedingsmiddelen beschermen en de invoering van de Nutri-Score bemoeilijken.
Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere samenstelling te kiezen. Producenten mogen zelf kiezen of ze het logo willen plaatsen. Maar waar moet je als producent op letten als je de Nutri-Score op je verpakkingen wilt vermelden? In dit artikel 6 aandachtspunten.
Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)? Wat is de stand van zaken op gebied van onderwerpen als de Nutri-Score, het nieuwe allergenenbeleid, verpakkingsmaterialen en duurzaamheid? Sander Baljé, plaatsvervangend directeur directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), geeft in deze video een update over deze actuele onderwerpen.
De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.
Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.
KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.
Vanaf 1 januari 2026 treedt de strengere wetgeving in werking die voedingsbedrijven verplicht allergenen nauwkeurig in kaart te brengen en te kwantificeren. Een aanzienlijke verandering, vooral voor kleinere bedrijven, die tot nu toe vaak uit voorzorg 'kan bevatten'-claims hanteerden.
Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.
Het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50 procent (2022) naar 64 procent in 2050. Dat blijkt uit het recente rapport 'Kiezen voor een gezonde toekomst'. Volgens het RIVM moeten voedingsbedrijven, supermarkten en de overheid nog meer investeren in gezonde voeding om overgewicht tegen te gaan.
De afgelopen jaren zijn er diverse publicaties en berichten op de sociale media verschenen waarin wordt gesuggereerd dat de consumptie van (tarwe-)brood tot gewichtstoename en andere gezondheidsproblemen leidt. Deze berichten hebben geleid tot toenemende publieke bezorgdheid en een ander consumptiepatroon. Wetenschappers Fred Brouns en Daisy Jonkers onderzoeken de juistheid ervan in deel 5 van deze artikelenreeks.