CSRD meer dan stip op de horizon: Europese Commissie implementeert standaard

CSRD meer dan stip op de horizon: Europese Commissie implementeert standaard
De Europese Commissie neemt de standaarden aan onderliggend aan de CSRD-wetgeving

De Europese Commissie heeft deze week de standaard goedgekeurd aan de hand waarvan bedrijven moeten rapporteren om te voldoen aan de CSRD-wetgeving. Het gaat om de European Sustainability Reporting Standards (ESRS).

De European Sustainability Reporting Standards (ESRS) geven de standaarden aan de hand waarvan bedrijven moeten rapporteren om te voldoen aan de CSRD-wetgeving. Daarmee komt de daadwerkelijke implementatie van deze wetgeving een stapje dichterbij. Vanaf 2024 moeten beursgenoteerde bedrijven rapporteren over hun impact op het klimaat, milieu en mensenwelzijn. Doordat alle bedrijven op eenzelfde manier moeten rapporteren, kunnen duurzaamheidsprestaties van bedrijven goed met elkaar vergeleken worden.

Onderdelen duurzaamheidsrapportage ESRS

De gepubliceerde richtlijn gaat van kracht na publicatie in Official Journal. Volgens de aangenomen standaarden in de ESRS moeten bedrijven rapporteren over hun impact op de korte, middellange en lange termijn. Hierbij moeten ze rapporteren over duurzaamheidskwesties op gebied van milieu, sociale en menselijke rechten en bestuurlijke factoren. De volgende onderdelen moeten in deze rapportage opgenomen worden:

  • Een korte omschrijving van het business model van de onderneming en de strategie;
  • Een beschrijving van de tijdgebonden doelen horend bij de door de onderneming gestelde duurzaamheidsaspecten;
  • Een beschrijving van de rol van de administratieve-, bestuurs- en toezichthoudende organen met betrekking tot duurzaamheidskwesties, en relevante expertise, vaardigheden of toegang daartoe;
  • Een beschrijving van het beleid van de onderneming met betrekking tot duurzaamheidskwesties;
  • Informatie over het bestaan van stimuleringsregelingen gekoppeld aan duurzaamheidskwesties;
  • Een beschrijving van het due diligence-proces dat is uitgevoerd door de onderneming op het gebied van duurzaamheid;
  • De belangrijkste feitelijke of potentiële negatieve effecten die verband houden met de eigen activiteiten van de onderneming en met haar waardeketen;
  • Alle acties die door de onderneming zijn ondernomen met betrekking tot daadwerkelijke of potentiële negatieve effecten, en het resultaat van dergelijke acties;
  • Een beschrijving van de belangrijkste risico’s voor de onderneming gerelateerd aan duurzaamheidskwesties;
  • Indicatoren die relevant zijn voor de vereiste openbaarmakingen.

ESRS: van klimaatverandering tot eindgebruiker

De ESRS standaard bestaat in totaal uit 2 overkoepelende standaarden: de ESRS 1 General requirements en de ESRS 2 General disclosures. De daadwerkelijke standards on Environmental, Social and Governance zijn opgedeeld in de volgende 10 onderdelen:

  • ESRS E1 Climate Change
  • ESRS E2 Pollution
  • ESRS E3 Water and marine resources
  • ESRS E4 Biodiversity and ecosystems
  • ESRS E5 Resource use and circular economy
  • ESRS S1 Own workforce
  • ESRS S2 Workers in the value chain
  • ESRS S3 Affected communities
  • ESRS S4 Consumers and end-users
  • ESRS G1 Business conduct

Niet alles verplicht

Uit de voorgestelde wet blijkt dat sommige onderdelen niet verplicht maar optioneel zijn. Zo hoeven bedrijven dus niet over alle onderwerpen te rapporteren. Mits goed onderbouwd hoeven bedrijven enkel te rapporteren over de onderwerpen die relevant zijn voor de betreffende activiteiten. Ook krijgen bedrijven met minder dan 750 werknemers meer tijd om zich voor te bereiden.

ESRS onderdeel European Green Deal

Mairead McGuinness, commissaris voor financiële diensten, financiële stabiliteit en kapitaalmarkten bij de Europese Commissie, zegt het volgende over de nieuwe standaarden: “De normen die we hebben aangenomen zijn ambitieus en vormen een belangrijk instrument ter ondersteuning van de EU-agenda voor duurzame financiering. Ze zorgen voor de juiste balans tussen enerzijds het beperken van de lasten voor rapporterende bedrijven. En anderzijds het in staat stellen van bedrijven om te laten zien hoeveel moeite ze doen om de Green Deal-agenda te halen, en zo toegang te krijgen tot duurzame financiering.”

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Consumentenorganisaties vragen Europa om voedingsprofielen: 'Commissie is al 16 jaar te laat met deadline' 

Consumentenorganisaties vragen Europa om voedingsprofielen:...

De Belgische consumentenorganisatie Testaankoop roept de Europese Commissie (EC) op werk te maken van voedingsprofielen om misleiding te voorkomen. Voedingsprofielen stellen extra eisen aan productclaims voor levensmiddelen met specifieke nutritionele waarde. Tot op heden zijn de voedingsprofielen nog steeds niet definitief.

Beeld: Shutterstock

Hoe gaan QA'ers en R&D'ers om met wetgeving dilemma's? 11 ervaringen...

Zowel productontwikkelaars als kwaliteitsmanagers hebben dagelijks te maken met wetgeving. Geen product komt op de markt zonder dat het voldoet aan wetgeving. VMT sprak afgelopen jaar met 7 QA'ers en 6 R&D'ers over de bottlenecks waar zij tegenaan lopen in wetgeving en de tips die zij hebben voor vakgenoten. In dit artikel alle 11 de ervaringen op een rij.

Foto: Shutterstock

RIVM: mogelijk honderden besmettingen door blauwe bessen met...

Het Rijksinstituut van Volksgezondheid en Milieu (RIVM) houdt rekening met honderden besmettingen door de met hepatitis A besmette blauwe bessen van supermarktketen Albert Heijn. Twee mensen belandden in het ziekenhuis.

Beeld: Shutterstock

Aldi Süd verliest zaak herkomstetikettering: Dubai-reep moet uit...

De populaire Dubai-chocoladerepen mogen in Duitsland niet meer onder die naam worden verkocht als deze niet in Dubai zijn gemaakt. Dat heeft een lokale rechter in Keulen maandag besloten.

Beeld: Shutterstock

Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel...

Recent werd bekend dat de invoering van de European Union Deforestation (EUDR) met een jaar wordt uitgesteld naar december 2025. Producenten hebben nu dus een jaar langer om zich voor te bereiden op deze wetgeving. Lost het uitstel de onduidelijkheid en aandachtspunten op? Zijn producenten gebaat bij het uitstel? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

Afbeelding: PixabayVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Europese Commissie: nieuwe beperkingen op Iraanse pistachenoten...

De Europese Commissie (EC) overweegt een nieuw EU-importverbod op pistachenoten uit Iran op te leggen vanwege aflatoxines. De reactie van Iran is dat een aanzienlijk deel van de aflatoxine-bevindingen betrekking had op zendingen met pistachenoten uit andere landen. De EC verlengt in eerste instantie de periode waarin Iran de maatregelen voor voedselveiligheid moet verbeteren.

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet altijd willen horen'

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet...

VISIE OP WETGEVING - Kwaliteitsmanagers en productontwikkelaars ervaren wetgeving anders. Waar de kwaliteitsmanager moet waken dat wetten worden nageleefd, ervaart een R&D'er wetgeving soms als belemmering. VMT ging in gesprek met Jilles Littel (senior productontwikkelaar) en Annemiek de Vries (QA adviseur) van Dr. Oetker over de bottlenecks waar zij tegenaan lopen op gebied van wetgeving. Dit is het elfde artikel in een serie.

Food Law Event 2024 - Beeld: Koos Groenewold

Food Law Event 2024 gemist? Bekijk hier de sessies terug

Afgelopen 4 juni vond het Food Law Event plaats in Utrecht. Kon je er niet bij zijn, heb je bepaalde sessies gemist of wil je de sessies gewoon nog eens zien? In dit artikel de terug te kijken sessies op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.