Het Food Future Event gaat in op trends maar ook op de dagelijkse praktijk van productontwikkeling.
Productherformulering
Dit blijft een belangrijk onderwerp voor productontwikkelaars: van het Akkoord Productverbetering naar het NAPV met Nutri-Score daarboven op.
Maar producten ontwikkelen met minder vet, suiker en zout blijft een complex thema. Hoe vliegen bedrijven dit aan, waar lopen ze tegenaan en wat kunnen ze van elkaar leren? Sander Turk, senior category manager food NS, Ruud Luiten, manager product development Luiten Vleeswaren en Ingrid Mol, Development Director Consumer Dairy FrieslandCampina gaan met elkaar en met het publiek in gesprek.
Alles over suikerreductie
En een deep dive in suikerreductie komt aan bod tijdens de kennissessie van Rimmer Woudstra, Researcher Product Physics & Application van Wageningen Food & Biobased Research. Het onderzoeksinstituut deed jarenlang onderzoek naar de rol van suiker(vervangers) en ontrafelde welke parameters de functionaliteit beïnvloeden. Deze kennis is gebundeld in een tool die kan worden gebruikt om recepturen te ontwikkelen met behoud van de gewenste eigenschappen.
Woudstra werkte eerder als productontwikkelaar bij een industriële bakkerij. Hij zal tijdens deze kennissessie meer vertellen over hoe je het herformuleringsproces kunt vereenvoudigen en producten met minder suiker op efficiënte wijze op de markt kunt zetten.
Smaak
Smaak is een van de belangrijkste aspecten aan voedingsmiddelen. Dat is een van de redenen waarom het zo lastig is om producten te herformuleren. Zout, suiker en vet hebben als een van de belangrijkste functies dat ze eten lekker maken. Daarom is het complex om deze ingredienten te verminderen en nog steeds een goede smaak te behouden.
Het zou kunnen met umami. De vijfde smaak is essentieel voor hartige producten zoals vleesvervangers. Hoe helpt umami bij smaak van hartige producten met minder zout? Hoe kan je de smaak van vleesvervangers verbeteren? Leer alles over umami en proef zelf tijdens deze kookdemo met Martijn Muijsers van Yama Products.