Certima B.V.
Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.
In de laatste week van december is het weer tijd voor de jaaroverzichten over de vijf hoofdthema's van VMT (voedselveiligheid, wetgeving, duurzaamheid, R&D en technologie). Deze keer: Technologie & Techniek.
Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."
Wil je weten welke opkomende automatiseringsmethoden aan populariteit winnen en welke technologieën meer automatisering mogelijk zullen maken? Volgens het nieuwe Expert eBook van Aptean staan we mogelijk aan het begin van een nieuw tijdperk met machine learning en artificial intelligence als sleuteltechnologieën.
De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) kan bijdragen aan optimalisatie en efficiëntie in de voedingsindustrie, maar kent ook grote valkuilen. Daarvoor waarschuwde Stefan Buijsman, Associate Professor Responsible AI aan de TU Delft, tijdens de FNLI-Jaarbijeenkomst in Expo Greater Amsterdam dinsdag. Blind vertrouwen in AI-technologie leidt tot problemen, zeg Buijsman.
Hoe bepaal je als IT-leider je koers in een wereld van razendsnelle technologische ontwikkelingen die wendbaarheid vereisen? Op 3 oktober organiseert LINKIT in Herwijnen het evenement Navigate the Change. Het is een middag met verdieping op verandering en wendbaarheid, met topsprekers als Volkert Paap (VP Tech & Innovatie KLM), Anneke Keller (CTO PostNL), Bart Leemans (Algemeen directeur Service2fruit) en Rik de Weerd (Consultant in E.A. & Executive Leadership).
Minder toevoegingen, meer herkenbare ingrediënten: dat was de uitdaging bij de ontwikkeling van Vivera's nieuwe Protein Bites. Hoe zorg je voor een optimale smaak, binding en textuur zonder gangbare hulpstoffen als methylcellulose of gehydrateerde soja-eiwitten?
De Europese Commissie heeft half januari 2025 het gebruik van meelwormenmeel in onder meer brood, pasta en confiture uitgebreid. Het NBC in Wageningen verwacht niet dat bakkers daardoor meelwormmeel zullen toepassen. Hoe aantrekkelijk zijn eiwitten uit insecten voor de bakkerij? En wat zijn de haken en ogen?
Er is onderzoek gedaan naar drie managers van een bedrijf dat verschillende schoolkantines beheert. De aanleiding is de grote salmonella-uitbraak met salmonella door tomaten in 2024 die meer dan 250 Europeanen ziek maakte.
Vleesvervangers staan ter discussie als het gaat om ultrabewerkte voeding. Hoe reageren producenten van vleesvervangers daarop? Hoe gaan productontwikkelaars daarmee om? Ruben Molenaar van Schouten Europe vertelt over de rol van nieuwe technologie, Nutri-Score en vleesvervangers met een eigen identiteit.
Voedingsmiddelenproducent Zwanenberg doet onderzoek naar minder bewerkte ingrediënten zoals het verwerken van groente in bewerkte vleesproducten. "Een vleesproduct met 40 procent groente wordt een heel ander product", zegt Robert Koel, productontwikkelaar bij het bedrijf. In dit artikel vertelt hij over processing als verwaardingsmethode, nieuwe kansen voor hybride, de beperkingen van het productieproces en het belangrijkste: de wensen van de consument.
Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.
Insecten worden steeds vaker gebruikt als eiwitbron voor zowel humane voeding als veevoeder. Maar hoe zorg je ervoor dat deze insecten microbiologisch veilig zijn tijdens kweek en verwerking? Lees het in dit stappenplan.
De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.