Aftrap NAPV: zo pakt branche de komende 8 jaar verlaging van zout, suiker en verzadigd vet aan

Aftrap NAPV: zo pakt branche de komende 8 jaar verlaging van zout, suiker en verzadigd vet aan

Obesitas, een toenemend aantal sterfgevallen door ongezonde voeding, hoge zorgkosten. Het is de overheid alles aangelegen om Nederlanders gezonder te laten eten. Dat gebeurt onder de noemer: Nationale Aanpak Productverbetering. De komende 8 jaar mag de voedingsbranche deze handschoen verder oppakken en met de stappen die al zijn gezet in zout- en suikerverlaging nog wat extra stappen gaan zetten. Hoe gaat de industrie dat doen?

De start van de online bijeenkomst, die de aftrap vormt van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) begint met een videoboodschap van staatssecretaris van Volksgezondheid Maarten van Ooijen. Het is de start van een 8-jarig plan om suiker, zout en verzadigd vet te verminderen in bewerkt voedsel.

Maarten van Ooijen, staatssecretaris Jeugd en Preventie. Beeld: ©RVD – Valerie Kuypers en Martijn Beekman

Zijn boodschap is: een gezonde keuze zou een makkelijke keuze moeten worden. Bewerkt voedsel zorgt nog voor teveel inname van zout en suiker. Er zijn al stappen gezet, maar er is nog veel winst te behalen. “Jullie werken hier ook al hard aan”, waarmee Van Ooijen zich richt tot de voedingsindustrie. “Zout in kaas en in brood is al flink verlaagd. Nu is het tijd voor een doorstart met een nieuwe aanpak. Ik roep de levensmiddelensector op aan de slag te gaan om verdere stappen te zetten. Iedereen moet meedoen, van groot naar klein. Van supermarkt tot snackbar.”

“Zout in kaas en in brood is al flink verlaagd. Nu is het tijd voor een doorstart met een nieuwe aanpak.”

Waarom heeft het ministerie gekozen voor deze aanpak? Victor Sannes, directeur Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie at Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zegt: “Als we het allemaal iets gezonder doen, maken we stappen. Wij proberen uit te dagen en de kaders en doelen te stellen, de producenten moeten het doen. Probeer over de schaduw van je eigen veldje heen te stappen en dingen te delen en anderen verder helpen.”

Informatiecampagne

Het 8-jarige programma begint met een informatiecampagne voor de branche, die is nu van start gegaan en duurt een jaar. “Wat er na vandaag gaat gebeuren is dat we gaan uitleggen wat we bedoelen en eventuele vragen willen wegnemen. De volgende stap is om goede voorbeelden op te halen en met elkaar te delen om zo te leren van elkaar. De eerstvolgende stap is ook:  meld je aan bij de speciale besloten LinkedIn group.

Liesbeth Temme, onderzoeker Voeding & Gezondheid bij het RIVM en lid van de werkgroep monitoring en criteria van het NAPV neemt vervolgens het woord en legt uit waarom het nodig is om per productgroep grenswaarden te bepalen. “Het kiezen voor gezonde voeding moet makkelijker worden. Of via de Schijf van Vijf of via een voedselkeuze logo. Het voedselaanbod moet gezonder worden en minder zout, suiker, verzadigd vet bevatten, maar juist meer vezels via volkorenproducten.”

Grenswaarden voor suiker, zout en verzadigd vet

Het RIVM heeft een methode ontwikkeld om de grenswaarden voor suiker, zout en verzadigd vet vast te stellen. Die zijn opgesteld voor 14 productgroepen en 61 subgroepen. En daarbij wordt rekening gehouden met maximumgehalte AVP (verbetering productsamenstelling) of wettelijk vastgesteld maximum. De grenswaarden worden ook in lijn gebracht met de Nutri-score.

In 2030 moet 50% van alle bewerkte voedsel in de laagste trede zitten. Bron: RIVM
In 2030 moet 50% van alle bewerkte voedsel in de laagste trede zitten. Bron: RIVM

Productverbetering is haalbaar

Als 50% naar betere samenstelling gaat, daar zit aan een kwart van alle producten, dus het is haalbaar, zegt Gerda Feunekes van het Voedingscentrum. "Productverbetering is een belangrijk onderdeel van een integrale aanpak. Je bereikt iedereen, ook de mensen die er minder mee bezig zijn. Iedereen profiteert ervan. We hebben er acht jaar voor, dat moet kunnen."

De levensmiddelendatabank is de ruggengraat van het NAPV. ”

Ook producten buiten de Schijf van vijf verbeteren helpt volgens Feunekes want 'een derde eten mensen buiten de Schijf en qua calorieën is dat zelfs twee derde'. De rol van het Voedingscentrum binnen het NAPV is ondersteunend, de organisatie beheert de levensmiddelendatabank, daarin staan alle etiketgegevens van merkartikelen. Feunekes: "Het is de ruggengraat van het NAPV. Deze gegevens vormen de basis. Er is een fabrikanten portaal zodat je kunt zien hoe je ervoor staat. Veel bedrijven zijn al met productverbetering bezig, maar een level playing field maakt wel een groot verschil. Dit is de kans om iedereen mee te krijgen."

Ook meer bewegen

Vanuit de kant van de voedingsbedrijven is branche organisatie FNLI aangehaakt. Hoe kijk directeur Cees Jan Adema tegen het NAPV aan? "Heel veel bedrijven zijn er al langer mee bezig. Preventie en het terugdringen van overgewicht vraagt meer dan alleen herformulering van voeding. Het gaat ook om het informeren van consumenten en over meer bewegen etc."

Belangrijk is dat portiegroottes over de hele linie worden aangepast en er een koppeling is met Nutri-Score.”

De nieuwe impuls is nu dat het NAPV helpt om alle partijen erbij te betrekken, naast retail, industrie ook het ambacht. Adema: "Het is belangrijk dat bijvoorbeeld portiegroottes over de hele linie worden aangepast. De koppeling met Nutri-Score is ook heel belangrijk. Je moet goed kunnen communiceren met de consument." De rol van het FNLI zal ook een ondersteunende zijn en partijen zien te enthousiasmeren. De organisatie biedt een platform om vragen te stellen en te beantwoorden en zijn een intermediair tussen overheid, voedingscentrum, RIVM en de leden.

Praktijkvoorbeelden productverbetering

Bij het praktijkpanel schuiven Marjolijn Somers, category manager bij NS retail, Eelco Hendriks, productontwikkelaar bij Zwanenberg en Luci De Peuter, Nutrition manager bij Unilever aan.

Onze appelflap bevat al 30% minder suiker, het saucijzenbroodje heeft binnenkort 25% minder zout.”

Alleen nog maar volkoren sandwiches

Somers: "Wij willen het voorbeeld zijn van verantwoord retailen op het station. Per dag 2,5 miljoen bezoekers op onze stations en kunnen dus een behoorlijke impact maken. Onze sandwiches zijn nu 100% volkoren. Je gaat wel aan je hardlopers zitten, dat is best spannend. We hebben gekozen voor licht volkoren voor onze snellopers en donker volkoren voor de gezondere recepturen. We zijn stil overgegaan. De meesten hadden het helemaal niet in de gaten, bleek uit vragen aan consumenten. Onze appelflap bevat al 30% minder suiker, het saucijzenbroodje heeft binnenkort 25% minder zout. Maar bovenal geldt, het moet wel lekker blijven. Mijn tip: kijk goed naar je samengestelde producten. Voeg meer groente en minder vette sausjes toe. Ook een kleine stap is een stap."

In Struik soepen zit nu meer groente en minder zout. Ook is alle suiker eruit ontwikkeld, ook in Chinese tomatensoep.”

Soep zonder suiker

Hendriks: "We zijn de grootste soepproducent van Nederland. We voldoen voor 95% aan het convenant, maar willen ook voorop lopen. Met de Struik soepen hebben we een stap in zoutverlaging gemaakt door het verhogen van het aandeel groente. Ook hebben alle suiker uit onze soepen ontwikkeld, ook in Chinese tomatensoep. Dat hebben we gedaan met natuurlijke vervangers. We communiceren daar voor wat betreft onze eigen merken ook transparant over richting consument. Wel een belangrijke side note daarbij: heeft de consument de maggi en zoutpot nog op tafel staan? Het moet niet zo zijn dat zij het eruit halen en de consument het er weer in doet. Daar ligt denk ik de grootste uitdaging, om aangeleerd gedrag, zoals overal zout opgooien, weer af te leren. We moeten de consument ook erin meenemen en opnieuw leren eten."

We hebben 40% suiker uit Lipton Ice tea gehaald. Ook is de marketingmix anders in gezet, meer op de zero-variant. Dan zie je dat consumenten ook andere keuzes maken.”

Meer marketingaandacht voor zero-variant ice tea

De Peuter: "We hebben als Unilever veel merken dus we kunnen ook veel impact maken. Onderdeel van onze bedrijfsstrategie is om producten lekker en duurzaam te maken. We hebben onder meer 40% suiker uit Lipton Ice tea gehaald. Ook is de marketingmix anders in gezet, meer op de zero-variant. Dan zie je dat consumenten ook andere keuzes maken. De zoutreductie die we hebben gedaan in cup-a-soup, die stap bleek achteraf veel te groot. Daarover hebben we veel klachten gehad en hiermee moesten we terug naar de tekentafel. Bij consumenten staat smaak op nummer 1, gemak is 2 en gezondheid 3. Het zou mooi zijn als dat meer samen zou kunnen gaan."

Onderdeel van de collectie

NAPV

In 2022 zijn de nieuwe criteria van de Nationale Aanpak Product Verbetering (NAPV) geïntroduceerd. Wat zijn de criteria precies? Hoe zit de LEDA erachter in elkaar? En hoe gaan producenten om met productverbetering in het kader van NAPV? Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Consumentenorganisaties vragen Europa om voedingsprofielen: 'Commissie is al 16 jaar te laat met deadline' 

Consumentenorganisaties vragen Europa om voedingsprofielen:...

De Belgische consumentenorganisatie Testaankoop roept de Europese Commissie (EC) op werk te maken van voedingsprofielen om misleiding te voorkomen. Voedingsprofielen stellen extra eisen aan productclaims voor levensmiddelen met specifieke nutritionele waarde. Tot op heden zijn de voedingsprofielen nog steeds niet definitief.

Beeld: Shutterstock

Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn

31 mensen hebben zich inmiddels bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen.

Leidt de verwachting dat gluten ziek maakt tot maag-darmklachten?Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Leidt de verwachting dat gluten ziek maakt tot maag-darmklachten?

Tarwe en andere glutenbevattende granen zijn al duizenden jaren een belangrijke voedselbron zonder beduidende problemen. In het laatste decennium heeft echter het nieuws dat gluten en tarwe veel ziekten, waaronder ook obesitas, veroorzaken de wereld van de consument geschokt. Wat klopt daarvan?

Overzicht: gezondheidsrisico's van chemische stoffen op een rij 

Overzicht: gezondheidsrisico's van chemische stoffen op een rij

Zijn de gezondheidsrisico's van chemische stoffen vast te stellen? Het RIVM deed een poging, maar ziet ook dat er meer nodig is dan de bestaande methoden. In dit artikel een overzicht van alle chemische stoffen en de bevindingen uit het onderzoek.

Gluten- en tarwegevoeligheid: zijn spelt en emmer gunstiger?Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Gluten- en tarwegevoeligheid: zijn spelt en emmer gunstiger?

De consumptie van tarweproducten, vooral volkorenproducten, wordt over het algemeen in verband gebracht met positieve gezondheidseffecten. Het is echter ook algemeen bekend dat tarwegluten allergie en coeliakie kúnnen veroorzaken. In deel 6 van deze serie gaan onderzoekers Fred Brouns, Daisy Jonkers en Marlijne de Graaf dieper in op de effecten van de graansoorten spelt en emmer.

Onderzoekers ontrafelen link tussen Salmonella en darmkanker

Onderzoekers ontrafelen link tussen Salmonella en darmkanker

Twee jaar geleden ontdekten onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) dat een infectie met Salmonella het risico op darmkanker kan verhogen. Dezelfde onderzoekers hebben een nieuwe studie uitgevoerd en hebben het euvel achter dit fenomeen ontrafeld. Met de nieuwe inzichten kunnen stappen worden gezet in de behandeling van darmkanker als gevolg van Salmonella.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

foto: shutterstock

Overgewicht in Nederland problematisch? RIVM roept voedingsbedrijven...

Het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50 procent (2022) naar 64 procent in 2050. Dat blijkt uit het recente rapport 'Kiezen voor een gezonde toekomst'. Volgens het RIVM moeten voedingsbedrijven, supermarkten en de overheid nog meer investeren in gezonde voeding om overgewicht tegen te gaan.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.