Zijerveld heeft in de laatste vijf jaar een aantal stappen gezet op het gebied van digitalisering, zo meldt Logistiek.nl. De kaasmaker heeft zichzelf ontwikkeld van kaashandel tot leverancier van diverse kaasconcepten, met een eigen rijpings- en verpakkingslocatie. "We willen klanten helpen om zoveel mogelijk waarde binnen hun kaascategorie te genereren. Aanvullend delen we via Kaas.nl al veel productinformatie, data die afkomstig is uit ons ERP- en productinformatiesysteem”, zegt Philippe Coerten, projectmanager bij Zijerveld.
Complexe keten digitaliseren
“Nu nemen we dus de supply chain mee in de digitalisering. Dat is geen luxe, want met een breed assortiment, een variëteit aan klanten met dito orderprofielen en een complexe keten is er veel te managen." Het orderpicken op de ouderwetse manier gaf volgens Coerten geen snel inzicht in de status van orders. "Je moet weten wat waar staat en wanneer een product is verplaatst.”
Vraag burrata en mozzarella lastig te voorspellen
De toegenomen complexiteit in de logistieke keten leidde een aantal jaar geleden tot de keuze voor en implementatie van het warehouse management systeem (WMS) Locus van leverancier Centric. Coerten: “In drie fasen zijn we in Bodegraven live gegaan. Binnenkort volgen warehouse twee en drie. Het geeft ons de tools om zoveel mogelijk waarde en geluksmomenten voor klanten te creëren, ook bij lastig te voorspellen producten, zoals Burrata en Mozzarella, die bijvoorbeeld sterk van het weer afhankelijk zijn.”
Wave planning
De keuze van Zijerveld viel om een aantal redenen op Locus WMS. “Wij leveren kaas aan meerdere grote supermarktorganisaties en daarvan werken er een aantal met hetzelfde WMS. Het systeem had een streepje voor op andere pakketten vanwege de wave planning mogelijkheden. Dat aspect gebruiken we omdat het zich uitermate leent om orderbatches op te bouwen, gebaseerd op het tijdstip van verzending. We verzamelen voor veel organisaties orders op winkelniveau. Onze klanten kunnen die vanuit hun dc’s distribueren naar de winkels. Deze winkels vormen een wave, al dan niet onderverdeeld in kleinere sub-batches. Ditzelfde concept passen we toe op leveringen voor meerdere speciaalzaken in een bepaalde regio.”
Eenvoudiger fouten monitoren
Aanvullend aan de wave planning zegt Coerten dat Zijerveld met het WMS een real-time dashboard heeft over de lopende taken en processen. Het is nu voor het bedrijf ook eenvoudiger om fouten in het magazijn te monitoren. Ook kan Zijerveld dankzij de software orders uitsplitsen naar meerdere orderpickers, wat tot kortere doorlooptijden kan leiden.
Digitale transformatie
De digitale transformatie is nog niet klaar. Naast de WMS-implementatie komt er nog een een upgrade van het ERP-pakket en is er voorraadoptimalisatiesoftware in gebruik genomen.
Alle software is met elkaar gekoppeld, ook met het transport management systeem (TMS) en de onderhoudssoftware die Zijerveld gebruikt. “Is een productielijn in onderhoud, dan weet het voorraadoptimalisatieprogramma dat er daar minder grondstoffen nodig zijn. Het TMS ziet tijdig welke volumes er te verladen zijn en kan op basis daarvan de ritplanning optimaliseren. Die onderlinge afstemming en flow is wat we op orde willen hebben. Daarom zijn de koppelingen met de andere systemen zo belangrijk.”