Energiemanagement in de voedingsmiddelensector: dit kun je doen om de energiekosten in de hand te houden

Energiemanagement in de voedingsmiddelensector: dit kun je doen om de energiekosten in de hand te houden

KENNISPARTNER - Energie is duurder geworden. De torenhoge energieprijzen kosten het bedrijfsleven 22 miljard euro. Voor ieder Nederlands bedrijf is dit de nieuwe realiteit. In sommige gevallen stijgen de energiekosten in 2022 met wel 50%. Wat kan de voedingsindustrie doen om de energiekosten in de hand te houden?

Voedingsmiddelenbedrijven kunnen veel dingen doen om de energiekosten in te beperken. Zoals zuiniger omspringen met grondstoffen en energie. Ook normen en processen doorvoeren die de efficiëntie bevorderen is een manier om te besparen. De kaders die normen voor energie-en milieumanagement bieden schelen in de portemonnee en ze dragen bij aan de verduurzaming van het bedrijf. Welke standaardisering is er in energie-en milieumanagement? In dit artikel worden een aantal tips gegeven zodat organisaties vandaag al kunnen starten met het verduurzamen van de organisatie en weer worden tegen de energie-uitdagingen van vandaag én morgen.

Energiemanagement vóór standaardisering

Een certificering op gebied van energiemanagement is een goede stap. Een norm geeft procesmatig handen en voeten aan de duurzaamheidsstrategie van een organisatie maar het traject hiervoor is minstens zo belangrijk. Waarom kiest een organisatie voor een verduurzaming? In deze huidige periode is de organisatie er financieel bij gebaat om zo min mogelijk geld uit te geven aan grondstoffen en energie. Maar duurzame grondstoffen (in breedste zin) kunnen ook bijdragen aan eerlijkere en schonere wereld. De Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties zijn een verzameling van doelstellingen of thema’s die organisaties kunnen meenemen in hun strategische bepalingen. Door vanuit een heldere ‘Waarom’ te redeneren zijn de ‘Hoe’ en de ‘Wat’ gemakkelijker uit te voeren.

Goed, er is een duidelijk strategisch kader en de organisatie heeft twee á drie SDGs geselecteerd die het beste bij passen. Is het dan nu tijd voor certificering? Bijna.

Optimalisaties grondstoffen en verspilling

De volgende stap is het onderzoeken van optimalisaties op gebied van grondstoffen en verspilling. Vanuit productie oogpunt kan een bedrijf de materialen en ingrediënten die worden ingekocht heroverwegen. Kan hier een efficiëntieslag in worden gemaakt? Hoe zit dat het machines en personeel, is het mogelijk om slimmer te werken? Al met al, interessante vragen die, wanneer correct beantwoord,  geld gaan opleveren.

Voedselverspilling

Dan is er nog het aandachtspunt met betrekking tot voedselverspilling. Er gaat veel voedsel verloren aan verspilling, niet alleen bij de producent of supermarkten maar ook door de consument wordt er veel weggegooid. Ook hier kan de foodsector in meedenken. Hoe voorkomen we dat de consument zoveel weggooit?

Kortom, energiemanagement begint bij de strategie en is door te voeren in de hele keten. Van boardroom tot consument. Neem de hele keten onder de loep en voer veranderingen door. Om dit in goede banen te leiden en te onderhouden is certificering een goed hulpmiddel. Maar welk certificaat past bij welke situatie? 

Energiemanagement versus milieumanagement

Voordat je gaat investeren, kijk wat je kunt reduceren of optimaliseren.

De norm voor Energiemanagement, ISO 50001, helpt organisaties met de lange termijn visie op energie. Belangrijk en actueel hierin is de keuring op energieleveranciers. Hierin spelen niet alleen prijs en kwaliteit een belangrijke rol, ook de ethische overwegingen. Dit is één van de voornaamste voordelen van ISO 50001, namelijk het identificeren en managen van risico’s als het gaat om het toekomstige energieaanbod. In dit schema staat de reductie van energieverbruik in uw organisatie centraal. Door scherp naar energieverbruik te kijken en het verbruik zo veel mogelijk reduceert, werkt uw organisatie toe naar de reductiedoelstellingen van de overheid.

Milieumanagement, ISO 14001, draagt bij aan het duurzaamheidsbeleid en energiebesparing van een bedrijf. In dit schema staan richtlijnen voor het beheersen van milieurisico’s. Dankzij de certificering voor milieumanagement heeft de organisatie een duidelijk beeld van de hoeveelheid afval, energie en andere kosten. Niet geheel onbelangrijk, dankzij een gecertificeerd milieumanagementsysteem voldoet een bedrijf ook aan de wet-en regelgeving als het gaat om milieu.

Totaaloverzicht uitstoot

Maar, hoe verschillen de twee normen voor energiemanagement en milieumanagement van elkaar? Dat heeft alles te maken de scope van het schema. Waar milieumanagement diverse onderwerpen omtrent milieu onder de loep neemt ligt bij energiemanagement de nadruk op energieverbruik. Dus, milieumanagement geeft een totaaloverzicht van de uitstoot van de organisatie en met energiemanagement reduceert de organisatie, waar mogelijk, het energieverbruik. Desalniettemin dragen beide normen bij aan een duurzame en zuinigere organisatie.

Zijn de duurzaamheidsinitiatieven iets van de laatste paar jaar? Of is dit al langer aan de gang? Peter van der Broek, auditor bij BSI, licht dat toe. ‘In de dertig jaar dat ik in de foodsector met duurzaamheid werk is er een boel veranderd. Het is veel meer een onderdeel geworden van een bedrijfspurpose. Dat draagt wel bij aan het creëren van draagvlak binnen de organisatie en de geloofwaardigheid richting de consument.’

Als het gaat om certificering benadrukt Peter dat het gaat om een holistische benadering: ‘Verduurzaming en energie-efficiënt werken gebeurt in de gehele keten. Elke besparing hierin verdient zichzelf terug, in geld of in een vermindering van emissies.’

Vervolgstappen

Dit artikel ging in op de stappen vóór certificering die kunnen helpen bij een verduurzaming en efficiëntieslag in organisaties. Organisaties kunnen in dit voortraject al drie dingen doen:

  1. Reduceren – bespaar op ingrediënten en materialen
  2. Optimaliseren – heroverweeg processen door de gehele keten
  3. Bewustwording – motiveer consumenten om producten te gebruiken

Door na te denken over dergelijke veranderingen kan de financiële druk door het energietekort toch wat worden verlicht.  Het is één van de grotere uitdagingen in de sector en daarom een onderwerp waar we continu over na moeten denken.

Auteur: Gwen van Wel, Regional Food Sector Manager bij BSI

Gwen van Wel

Gwen van Wel

Business Development Executive Food & Retail Supply Chain Benelux & Scandinavia bij BSI

Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Beeld: Shutterstock
Misleiding

Misleiding voorkomen? Dit is de rol van de 'gemiddelde consument' in...

Voedselproducenten moeten rekening houden met de manier waarop de gemiddelde consument naar producten kijkt. Is de vormgeving van de nieuwe productlijn niet misleidend? Begrijpt de consument de voedingsclaim? En hoe kijkt de consument naar de etiketten op producten? Maar wie is de 'gemiddelde consument' precies? In dit artikel meer hierover.

Foto: shutterstock
Duurzaamheidsclaims

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Illustratie: Larissa Sas
Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord
Kaas

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.
reststromen

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snijafval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston
Recycling

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.