EVA wordt onderdeel ProVeg

EVA wordt onderdeel ProVeg

De Belgische vegetariërsorganisatie EVA wordt ProVeg en gaat deel uitmaken van een internationaal netwerk van plantaardige organisaties. Hiermee luidt een nieuw tijdperk in, naar nog meer professionalisering, internationale samenwerkingen en vooral meer impact. In 2023 zal de naam EVA uit alle communicatie verdwijnen.

Tweeëntwintig jaar na de oprichting van EVA vzw is het tijd voor een nieuwe fase in het bestaan van de organisatie die met Donderdag Veggiedag en de VeggieChallenge plantaardige voeding op de kaart zette in Vlaanderen en Brussel.

Extra ondersteuning

“We zijn verheugd om EVA te verwelkomen als ProVeg België. Met de extra ondersteuning van het internationale team, zal het werk van het team in België nu nog meer impact hebben,” zegt Jasmijn de Boo, Vice President ProVeg International.

“Als ProVeg België kunnen we ervaring en expertise uitwisselen met collega’s van over heel de wereld. Want het thema waar we rond werken, plantaardige voeding, overstijgt de landsgrenzen. Met deze kennis kunnen we ook lokaal sterker staan,” zegt Fien Louwagie, woordvoerder van, momenteel nog, EVA vzw.

In 2023 zal de naam EVA uit alle communicatie verdwijnen.

Autonome organisatie

ProVeg België blijft een autonome Belgische organisatie met eigen en lokale middelen, maar bundelt de krachten en expertise met ProVeg International en de afzonderlijke ProVeg-landen: Duitsland, Nederland, Polen, Tsjechië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, de Verenigde Staten en zelfs China.

Missie en visie gelijklopend

“De missie en visie was altijd al heel gelijklopend: we streven naar een wereld waarin iedereen kiest voor lekker en gezond eten dat goed is voor alle mensen, dieren en onze planeet. “Dat blijven we als ProVeg België doen met een positieve en pragmatische aanpak”, zegt woordvoerder Fien Louwagie.

’50 by 40’

 ProVeg heeft met ‘50 by 40’ een duidelijke gemeenschappelijke doelstelling geformuleerd: tegen het jaar 2040 de wereldwijde consumptie van dieren met 50% verminderen. “Daar scharen we ons met de werking vanuit België en campagnes die er al zijn helemaal achter”, aldus Louwagie.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Zoetwaren

TikTok-challenges drijven snoeptrends: zuur, zuurder, superzuur...

Er zijn nog steeds snoepjes met minder suiker of alleen met natuurlijke kleur- en smaakstoffen te vinden op de zoetwarenbeurs ISM. De hoofdtrend is toch vooral spannende smaken en texturen, die anders zijn dan normaal. Deze trends - aangespoord door social media - zorgen voor avontuurlijk snoep. Een aantal voorbeelden op een rij.

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

Recall

Belgische recalls en waarschuwingen februari: foutieve...

Dit zijn Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen voor februari. De laatste wapenfeiten: foutieve houdbaarheidsdatum mini raw cakes, te hoog gehalte schimmel Alternaria in tahin en onvermeld allergeen ei in gratin.

Bedrijfsovername

Bedrijfsovernames in voeding 2025: Vrumona neemt GiG Drinks over

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. De laatste wapenfeiten: Vrumona neemt GiG Drinks over, The New Originals Company neemt SoFine over en Plukon Food Group neemt Grupo Avícola Hidalgo over.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. GesponsordZo zorg je ervoor dat pneumatisch transport veilig verloopt
  2. Nieuwe Europese normen voor detectie van allergenen in voedingsmiddelen
  3. Zijerveld digitaliseert complexe kaasketen
  4. Kruisbesmettingen voorkomen - zo heeft Go-Tan het allergenenbeheer geregeld
  5. 6 antwoorden op de vraag of je groente en fruit moet wassen voordat ze gegeten worden
  6. Kipco-Damaco genomineerd voor Leeuw van de Export 2022
  7. Wereldwijde foodtrends: gezondheid belangrijk, maar eten moet vooral een lekker pleziertje blijven
  8. Vleesvervangers niet langer weggehoond, maar zet stappen naar meer mainstream en culinair
  9. Hoe maak je jonge mensen warm voor een baan in de foodsector? Dit is hoe Food Innovation Academy het doet (podcast)
  10. Voor abonneesIs harmonisatie van risicobeoordeling in zicht? Dit zijn de ontwikkelingen in allergenenwetgeving
  1. Voedselhulppakketten veroorzaakten grootste uitbraak ooit door tropaanalkaloïden
  2. Ook Tetra Pak haakt aan bij populariteit vleesvervangers van gefermenteerd schimmeleiwit
  3. Mondelēz International boekt vooruitgang in ESG doelstellingen
  4. Ferrero-fabriek in Aarlen weer open: 10.000 onderdelen ontmanteld en gereinigd
  5. NVWA neemt illegale vleesproducten uit China in beslag
  6. Verregaande maatregelen om babymelk te bezorgen na ernstige uitbraak
  7. Ovens in bakkerij verwarmen met eigen gas uit biovergister - zo werkt dat
  8. Digitale vingerafdruk van perslucht legt risico op contaminatie bloot
  9. Tip van jouw advocaat: Kinderidolen en bereik onder kinderen
  10. Versuikerde broodpasta in snoep? Studenten onderzoeken de mogelijkheden