EVA wordt onderdeel ProVeg

EVA wordt onderdeel ProVeg

De Belgische vegetariërsorganisatie EVA wordt ProVeg en gaat deel uitmaken van een internationaal netwerk van plantaardige organisaties. Hiermee luidt een nieuw tijdperk in, naar nog meer professionalisering, internationale samenwerkingen en vooral meer impact. In 2023 zal de naam EVA uit alle communicatie verdwijnen.

Tweeëntwintig jaar na de oprichting van EVA vzw is het tijd voor een nieuwe fase in het bestaan van de organisatie die met Donderdag Veggiedag en de VeggieChallenge plantaardige voeding op de kaart zette in Vlaanderen en Brussel.

Extra ondersteuning

“We zijn verheugd om EVA te verwelkomen als ProVeg België. Met de extra ondersteuning van het internationale team, zal het werk van het team in België nu nog meer impact hebben,” zegt Jasmijn de Boo, Vice President ProVeg International.

“Als ProVeg België kunnen we ervaring en expertise uitwisselen met collega’s van over heel de wereld. Want het thema waar we rond werken, plantaardige voeding, overstijgt de landsgrenzen. Met deze kennis kunnen we ook lokaal sterker staan,” zegt Fien Louwagie, woordvoerder van, momenteel nog, EVA vzw.

In 2023 zal de naam EVA uit alle communicatie verdwijnen.

Autonome organisatie

ProVeg België blijft een autonome Belgische organisatie met eigen en lokale middelen, maar bundelt de krachten en expertise met ProVeg International en de afzonderlijke ProVeg-landen: Duitsland, Nederland, Polen, Tsjechië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, de Verenigde Staten en zelfs China.

Missie en visie gelijklopend

“De missie en visie was altijd al heel gelijklopend: we streven naar een wereld waarin iedereen kiest voor lekker en gezond eten dat goed is voor alle mensen, dieren en onze planeet. “Dat blijven we als ProVeg België doen met een positieve en pragmatische aanpak”, zegt woordvoerder Fien Louwagie.

’50 by 40’

 ProVeg heeft met ‘50 by 40’ een duidelijke gemeenschappelijke doelstelling geformuleerd: tegen het jaar 2040 de wereldwijde consumptie van dieren met 50% verminderen. “Daar scharen we ons met de werking vanuit België en campagnes die er al zijn helemaal achter”, aldus Louwagie.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: mogelijk metaaldeeltjes in komkommer- en selderijsalade

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: mogelijk...

In dit overzicht lees je de Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: mogelijk metaaldeeltjes in komkommer- en selderijsalade, mogelijk listeria monocytogenes in broodproducten en gewasbeschermingsmiddelen in gedroogde paddenstoelen.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Franse Carrefour eist dat fabrikanten Nutri-Score gebruiken, in Nederland pleit onder andere Albert Heijn voor Europese verplichting

Franse Carrefour eist dat fabrikanten Nutri-Score gebruiken, in...

De Franse supermarktketen Carrefour voert de druk op en wil dat alle merkleveranciers de Nutri-Score op hun verpakking zetten. Ondertussen vraagt in Nederland een coalitie met onder andere Albert Heijn de staatssecretaris voor een Europese verplichting van het logo.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.